Fibromyalgi och kostomläggning
Birgitta Höglund har skrivit ett blogginlägg där hon berättar hur hon har gjort för att må bättre i sin Fibromyalgi och bland annat tagit bort sina värkmediciner. Inlägget har även en del matnyttiga länkar 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
ja, är man hemma på heltid så är det lättare att ta hand om sig. sen skulle jag personligen inte gå in på lchf, men jag är glad för att det gått/går bra för en del!
tänkte på en sak till.. de som blivit fria från sin fibro och är sjukpensionärer för den skull, börjar de att jobba igen, gå ut som arbetssökande?
Toppen inlägg!
"Idag pratas det en del om sambandet mellan glutenintolerans och Fibromyalgi (FMS) och Kroniskt trötthetssyndrom (CFS)."
Har samma erfarenhet plus att jag äter antiinflammatoriskt med massor av värmande kryddor och läkande örter.
Det här vet många säkert redan men margariner och många vegetabiliska oljor är rika på omega6 och har vi då inte stora intag av omega3 så får vi en obalans med övervikt på omega6, vilket är inflammatoriskt.
Kluring om Ryssland
Jag är ett lysande exempel på att lacf funkar bra för kroppen.
Har varit på semester ett tag och käkat smörgåsar till frukost, lite potatis och lite snacks.
Vilket hemskt resultat, orken har helt försvunnit, värken är annorlunda och vilken fibrodimma. Klarar inte att läsa ut min bok.
Sen är jag konstant trött, det är jag i vanliga fall men nu är jag som jag var innan jag började utesluta kolhydrater. Får så lågt socker att jag blir helt borta i huvudet.
Nej nu ska jag bara käka kött/fisk/fågel och lite god gräddsås till.
Jag har provat LCHF två gånger och det fungerar inte alls för mig, min IBS mage blir mycket sämre och jag mår inte alls nå vidare bra. Därimot så funkar min mage ganska okej nu då jag äter mindre godis och mindre portioner mat, försöker också dra ner lite på kolhydrater men utesluter dem inte utan äter surdegsbröd och frukt och ibland potatis men äter oftast bara sallad till maten.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Det felet många gör är att vräka i sig fett.
Jag har bara tex max 3msk sås till maten.
I kaffet har jag 1msk.
Min IBS blir bättre efter ett tag men inte helt bra.
Kul att höra att fler har fått positiva effekter. Av något så enkelt som att äta god mat
Det är så sant - man behöver verkligen inte vräka i sig smör, grädde och fläsksvålar, hehe. Och för många kanske det räcker med att utesluta det värsta, margariner och matoljor (utom oliv och raps) och så mycket som möjligt också Gluten - bröd och pasta - då det skapar och underhåller inflammationer i kroppen. Många klarar ändå av potatis, ris och rotfrukter osv. Man får prova sig fram - allt behöver inte vara svart eller vitt
Min IBS-mage klagade också i början, emellanåt. Men i de perioder då jag är riktigt strikt och inte fuskar alls, så mår magen fantastiskt - skillnaden är som natt och dag. Men som du säger, små portioner fungerar ofta för de flesta. Att undvika iskalla drycker likaså. Och testa uteslut Gluten och eller mjölkprotein. Listan kan göras förfärande lång på de symtom som dessa ämnen orsakar i oss.
Kluring om Ryssland
För smaken och omega 3/6, varva med hasselnöt, pumpakärne, sesam olja.
Mitt "snack" en tallrik lätt kokt broccoli (köp färsk nu) med pumpakärne olja och lite flingsalt och lyx med lite flagad mandel…
Smà mängder olja, pumpa och sesam är otroligt smakrika.
Hehe, apropå broccoli, så bara måste jag dela med mig av den här sidan
trots att jag inte testat det själv ännu - men jag tvivlar inte på att det är vansinnigt gott!
Kluring om Ryssland
Oh ja!
Tack Maria, broccolin làter ljuvlig.
Stämmersà bra med att se till att broccolin är torr. Det är därför färsk och frusen broccoli har sà stor skillnad i smaken.
Tack!
Den frusna säger de dock har sina vitaminer i behåll, medan den färska, som är kapad från rötterna och fraktad och lagrad i butik under för lång tid, förlorar vitaminerna och börjar se torr och vissen ut… så den frysta är att föredra, om man inte drar upp dem ur jorden själv!
Samma med sallad. Förlorar det mesta av näringen inom en halvtimme efter att den dragits upp ur jorden - därför har kruksallat bliivt populärt, där sitter näringen kvar.
Kluring om Ryssland
Dà är jag lyckligt lottad, marknad här 3gg per vecka men knus krisp broccoli, äter den ofta rà och underbart god.
Sallad innehàller knappt 2-6mg vit C sà det kanske inte gör sà mycket.
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2476/2
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2477/2
Men jag skulle gärna se fakta gällande "Förlorar det mesta av näringen inom en halvtimme efter att den dragits upp ur jorden", innan jag kan tro att frysta är bättre än de färska som är när odlade.
Men, öppen för nytänkane.
Haha nä, sallad är väl inte det mest näringsrika
dock ingen antinutrient heller, som tur är.
Jadu, var var det jag läste det? Jag måste kolla runt lite bland mina länkar och grejer och återkomma när jag hittar det! Men å andra sidan, man kan väl fundera lite.. om det inte är logiskt? Om de tar upp näring via rötterna, och sedan rycks upp… sitter näringen kvar tills de är ruttna?
Kluring om Ryssland

stort leende, jag menade mer att när odlade frönsaker innehàller mindre näring än frysta.
Ska nàgot transporteras làngt är det mycket möjligt att frysta grönsaker är bättre.
Den mesta fisk vi fàr hit har transporterats làngt, sà fàr jag inte tag i färsk fisk fràn Genève sjön köper jag frusen, men det är mer för bakteriehalten.
De fiskar de lägger upp pà isen här i affärerna med sina platta och ibland konkava ögon och matta gälar skulle vi inte ens matat katten med…