Ny medicin istället för utredning
Jag är helt ny här men tar chansen och hoppas jag kan få lite feedback innan jag imorgon bitti börjar med en ny medicin… CYMBALTA!
Jag har ångestsyndrom sedan 1997 och är välmedicinerad med Sertralin. I mars i år fick jag problem med värk i höfter, bäcken, lår, vader osv. Husläkare konstaterade muskelinflammationer från höfterna ner till hälsenorna på båda sidor. Inledde behandling hos sjukgymnast. Först stötvågsbehandling utan effekt och har därefter fortsatt med medicinsk sjukgymnastik/träning 2 ggr/veckan utan att bli bättre.
Blev då remitterad till överläkare på psyk som skulle bedömma om mina smärtor hängde ihop med ångest. Det kunde hon inte men skrev ut Cymbalta 30 mg. Då jag lider av kräk- och illamåendefobi fick jag spelet när jag läst om vissa biverkningar och är därför jätterädd att börja med medicinen. Ville ju helst utredas för om smärtan var fibro, muskelreumatism eller nåt annat men tydligen är det så här man gör när det finns ångest i botten. Tar för givet att smärtorna och den psykiska ohälsan hänger ihop.
Jag undrar nu om det finns flera här som kanske ätit både Sertralin och Cymbalta eller som kan tipsa om hur man kan minska (helst få bort) biverkningar.
Tack snälla på förhand!!!
Nackdelen med att läsa om biverkningar är att många förutsätter att man ska få dessa.
Alla biverkningar är tvugna att rapporteras. Ibland är det en på 100 ibland 1 på tusen och ibland lite vanligare.
Sammantaget så är det ändå ganska få, eller snarare en liten procent som får biverkningar överhuvudtaget.
Många biverkningar går dessutom över inom några veckor.
Hade jag varit som du så hade jag provat. Bestäm dig för att du tillhör den stora gruppen som INTE kommer att få några biverkningar
/Maria
Klok kommentar. Väntar på mer feedback men suger åt mig av din positiva inställning 
jag har provat cymbalta, men min mage kraschade, de dagar jag använde dem, märkte jag ingen skillnad. man kanske ska ta dem en längre tid innan man märker effekt, jag vet inte. jag fick dem för smärtans skull, tydligen så hjälper den en del fibrisar.
att läsa bipacksedlar är bra, ett måste tycker jag för att veta vad man stoppar i sig, men naturligtvis behöver man inte få några biverkningar. men det kan vara bra att känna till risker om man skulle känna något som inte hör till det normala.
när jag provade tryptizol så läste jag inte bipacksedeln före, lyssnade bara på vad läkaren sa, och jag fick hemska myrkrypningar och en brännande känsla i benen. läste sen att det var en vanlig biverkning, så det var ju skönt att få en förklaring, men de använde jag sen inte mer.
brukar du tåla mediciner?
Jag har inte sagt att man inte ska läsa bipackssedeln eller på nätet men det kan vara bra att ha i åtanke att det är en liten procent som drabbas av biverkningar.
Noceboeffekten är större än vad man anar.
/Maria
Jag brukar inte vara så känslig. Det känsliga sitter nog mest i huvudet (tyvärr). Men det känns tryggt att kunna diskutera med andra som ätit en medicin man ska börja med även om jag vet att alla reagerar olika.
HUR kraschade din mage? Diarré eller illamående. Lös i magen kan jag stå ut med men INTE illamåendet och det är starkt…
Bipacksedlar kan vara viktiga att läsa. Det är värre med en del nätforum. Där står bara om alla skräckuppleverser och då glömmer man att det bara är en liten del
Jag åt det mot mitt kroniska Posttraumatiska Stressyndrom men jag anser inte att dom hjälpte. Jag är extremt biverkningskänslig men så länge man äter lite yoghurt eller får i sig lite fet mjölk brukar magen klara det(låglaktos för min del för att inte irritera magen ist). Jag fick väldigt mycket biverkningar av den, precis som med alla andra sorters psykofarmaka jag testat innan, men eftersom jag är noga med att äta något lite fetare när jag tar tabletter så brukar jag sällan bli illamående och vad jag minns blev jag inte det av Cymbalta heller. Då har jag ändå IBS och hemska magkatarr.
Vore jag du så skulle jag testa iaf! Det är ju väldigt få som får många biverkningar, om man inte är överkänslig, men det hade du vetat om sen du börjat med din andra medicin i så fall.
/T
#4 nej, det sa du inte, det var jag som sa det, jag spann vidare på det du sa att det var en nackdel att läsa dem.
#5 Diarré, magknip och gaser.
Jag sa inte att det var en nackdel att läsa bipackssedel.
Jag skrev:
Nackdelen med att läsa om biverkningar är att många förutsätter att man ska få dessa.
Och som sagt så är noceboeffekten lika stark som placebo.
/Maria
#8 . jag tycker bara att det är fördelar med att läsa dem. sen får man göa en egen bedömning om medicinen. man kan inte alltid lita på att läkare gör rätt. eller rättare sagt, jag gör det inte ialla fall.
tycker du att man inte ska läsa dem för att inte förutsätta något? ska man bara lita på läkare och stoppa i sig medicinen?
Usch lider du oxå av emetofobi
så jobbigt att ha skiten.
Jag har läst om flera på fibroforum på fb att dom blivit dåliga av cymbalta och lyrika mfl.
Du kan ju prova lite försigtigt, har du primperan hemma att ta om du blir illamående?
Säg till doktorn att du har kräkfobi, har jag gjort och då var det några mediciner som han sa att jag absolut inte skulle prova, kommer inte ihåg vilka.
#9 Har jag skrivit någonstans att man inte ska läsa bipackssedeln?
Den är ju till för att läsas.
Jag skrev att enda nackdelen är….med andra ord är resten bara fördelar.
Jag menar bara att man ska vara uppmärksam på att det är en liten procent som får biberkningar och läser man igenom alla biverkningar utan att tänka på detta så kan ju vem som helst bli livrädd.
/Maria

# 11 Jag kan bara hålla med dig. Läs gärna igenom, det kan va bra att veta hur medicinen ska verka. Men var medveten om attt det är inte säkert att man får en enda biverkning av det aktuella läkemedlet.
Tillverkarna är skyldiga att ta med alla biverkningar som inrapporteras, därför finns det så många.
Till TS jag har ätit Cymbalta och hade inga besvär med dom. Det gick alldeles utmärkt.
Med många mediciner är det så att när man startar behandling så kan man känna av biverkningar. För kroppen ska ju ställa in sig på just detta läkemedel.
Men de allra flesta biverkningar ger sig efter en tid så man måste ge det en tid för att se. Annars vet man ju inte om man får hjälp eller inte. Att äta kanske bara nån eller några dagar är för kort tid. Det hinner inte ställa om sig i kroppen så fort.
Tyvärr så ger många upp alldeles för tidigt och sen så blir det att den medicinen är inte bra osv.
Så jag håller på att du ska våga testa. Ge det tid för att hinna hjälpa dig. Att man många gånger får medicin som hör till depressionsläkemedel är för att de ofta har sån effekt i kroppen att även långvariga smärtor kan lindras.
Lycka till med Cymbaltan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hallå alla som varit snälla och kommenterat!
Jag ska vara ärlig och säga att jag fortfarande inte bestämt mig. En riktig velpanna på grund av emetofobin :( Det ÄR verkligen ett helvete oskartoller
Behöver nog en dag till på mig innan jag bestämmer mig. Alla kommentarer är viktiga för mig och jag läser alla.
Men snälla snälla… bli inte osamt om bipacksedlar.
Kram och tack :)
Tessan: Killen på Läkemedelsverket jag ringde idag sa att nyttig youghurt, Proviva, ProbiMage och annat liknande INTE hjälper mot den sorts illamående som mediciner ger. Men jag blir lycklig av att läsa att det hjälpt dig. Det ger mig hopp. Fet ost på mackan, Activia youghurt och Proviva borde väl då göra susen för att slippa illamåendet 
Brukar man inte käka det för att inte må illa vid antibiotika kur?
Jag brukar må illa ändå trots proviva, yoghurt,probimage mm.
Men det kanske är psykiskt oxå då jag lider av samma som dig. Emetofobi gör en verkligen handikappad.
oskartoller: Tror garanterat på att det är psykiskt. När det gäller antibiotika är det tydligen en annan sak än vissa andra mediciner. Då kan man förebygga med just de livsmedel vi pratat om. Antibiotika är inte heller min favorit och har sluppit äta nu på måååånga år. Fick däremot antiinflammatorisk som jag inte mådde bra av. Bort med den. Sen satte dom in muskelavslappnande som gjorde mig helt skruvad med bl.a. andnöd och gallkramp. Man vill ju inte bli sjukare än man redan är…
#14 Mig har det hjälpt iaf och läkarna har alltid sagt till mig att mår jag illa av en medicin ska jag försöka äta någon yoghurt eller liknande samtidigt som jag tar medicinen(förutom järntabletter eftersom man ska undvika kalcium ihop med det). Jag kan t ex må fruktansvärt illa av tramadol som jag tar emot smärtan, men några skedar fil eller yoghurt så man inte får i sig det på tom mage så gör det mirakel och jag mår inte det minsta illa! Vad dom säger och hur olika människor reagerar på olika saker är 2 väldigt skilda saker såjag tycker inte du ska tro blint på vad han säger!
Jag tror absolut inte att du kommer må illa om du äter det du skrev och sen även intalar dig själv att det hjälper. Det är ändå inte många som får just illamående eller kräkningar som biverkningar! Det är endast starkare smärtstillande jag får det av, men som sagt, yoghurt tar bort det illamåendet för mig. :)
Jag hoppas att du ger medicinen en chans, äter ordentligt samtidigt som du tar den och slipper allt vad illamående heter! :)
/T
mår jag illa av någon medicin så tar jag en Postafen. hjälper jättebra.
Kanske ska köpa hem Postafen imorron. Vet du, Förken P, om det går att ta en sådan innan som förebyggande??
Några andra frågor:
Viktuppgång? Jag väger redan för mycket så det skulle vara en mindre katastrof.
När man tar en Postafen… hur lång tid tar det innan den verkar?
När jag tar min första Cymbalta… hur lång tid tar det innan jag känner av eventuell biverkning?
Låter jag tjatig??? Förlåt… men det är jobbigt och ni ger bra råd och stöd

Försök att inte bara vänta på biverkningar när du tar din första Cymbalta eller vad du nu ska börja med för medicin i framtiden. Det är bättre att va avslappnad och leva så vanligt det bara går.
Om du hela tiden ska vänta och undra när kommer det så blir det mera press psykiskt och därmed lättare att du faktiskt känner obehag. Obehag som inte ens kommer pga en ny medicin.
Du kanske inte ens känner nåt konstigt det vet du inte förrän du testat. Visst kan du köpa Postafen men personligen skulle jag inte ta nån innan jag vet hur jag reagerar. Vem vet det kan ju t.o.m. vara så att man reagerar på den tablett man tar i förebyggande syfte. Så kolla först om du överhuvud taget reagerar på din nya medicin.
Detta med Proviva vid antibiotikaanvändning är för att magen ska klara av det hela så man slipper att även nyttiga bakterier slås ut.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för ditt svar Mongu! VET att förväntansångest kan framkalla oönskad biverkning men är man emetofob så är det dubbelt så svårt.

Jag förstår ditt dilemma att det är extra svårt. Det är svårt att tänka sig förbi sånt också.
Men jag hoppas verkligen att du klarar detta så du kan få testa Cymbalta i lugn och ro.
Ha en bra dag! Mongu.

Cymbalta tålde jag inte alls men jag har inte tålt någon slags antidepressiv medicinering. Inte Sertralin heller.
Jag blev svårt deprimerad och gick upp 4 kg på kort tid.
För mig sätter biverkningarna in nästan omgående och varje gång har jag bara avbrutit behandlingen och blivit bra direkt.
Men jag är väldigt känslig för mediciner överhuvudtaget.
>>>Malum domesticum<<<
ett tips är att du tar 1 st Postafen 1 timme innan du tar Cymbalta
Postafen tabletter finns receptfritt på Apoteket på förpackningen står det enbart att den lindrar åksjuka men den hjälper även vid illamående
det kanske gör det lättare för dig att prova Cymbalta
TACK LADYGRAGON!!!
Precis det svar jag längtat efter.
Tack även alla andra som orkat läsa och som bryr sig
Kram
Annars kan nog läkaren skriva ut primperan till dig. Det hindrar illamåendesignalen i hjärnan.
#27 Primperan ska man dock vara försiktig med. Jag hade migrän en kväll så tog 2 tabletter sent på kvällen och sen när jag skulle åka tåg i nästan tre timmar morgonen efter så blev jag fruktansvärt åksjuk och tog 2 stycken till, det var mer än vad min kropp klarade av, då är ändå maxgränse för vuxnan 6st/dygn vid illamående och kräkningar. Precis när jag kom av tåget och började gå mot min lägenhet som då höll på att renoveras och jag hade inte flyttat in än men det gick inga bussar och ingen kunde hämta mig, efter ett tag märkte jag att fötterna började krampa och jag kunde bara gå på utsidan av fötterna, dom liksom vred sig inåt. Sen spred det sig sakta uppåt i kroppen så en kompis fick komma och skulle skjutsa hem mig, men när vi gick in i en affär för att handla hade det gått upp i ryggen och armarna också så hon vägrade köra hem mig utan körde mig till akuten och dom på akuten ville eg skicka ambulans så jag skulle komma in fortare, jag låg där i 7 timmar på akuten med kramper från fötter upp till ögonen, kunde inte styra armarna eller gå utan att i stort sett hänga emot någon, jag grät om jag försökte stå upp och huvudet vred sig åt sidan hur mycket jag än kämpade med att hålla det rakt. Dom fick ge mig muskelavslappnande och smärtstillande men inte ens det hjälpte. Efter 7 timmar så kunde jag gå igen iaf men jag kunde inte styra huvudet, det fungera normalt igen först dagen efter. Så även om maxdosen är 6st/dygn så är det en medicin man ska vara försiktig med och då hade jag tagit den vid flera tillfällen innan ändå. Men helt plötsligt klarade kroppen inte av det. Så man kan få väldigt otäcka biverkningar av den om man inte är väldigt försiktig.
Visst jag är väl ett extremfall som fick kramper i precis hela kroppen. Men kan man testa ett receptfritt mildare medel innan och det funkar så är det mycket bättre!
/T
Det finns även Zofran (Ondansetron) mot illamående. De har jag ätit många gånger för jag tycker inte att Primperan har hjälpt men alla är ju olika.
/Maria
Efter mycket hattande hit och dit upptäckte jag imorse att man kan öppna kapseln 
Hällde ut nästan hälften, satte på "locket" och svalde. Inte känt nåt idag. Imorron häller jag ut lite mindre. Kanske ett smart sätt att sätta in den här medicinen. Värt att prova i alla fall
#30 Bra att du vågar testa! Och ja, såna mediciner ska man trappa upp och aldrig börja på för hög dos!
/T

# 30 Att öppna en kapsel är inte bra det blir så olika mängd du får i dig. Så antingen ta den som den är eller låt bli tycker jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Håller med #32.
Kopierat från fass: CYMBALTA intas genom munnen. Svälj kapseln hel tillsammans med vatten.
de gånger man kan öppna kapseln, så brukar det även stå i bipacksedeln att man kan göra det.
vad är enterokapsel egentligen?
hittade svaret, det är samma med kapsel:
Enterotablett
Tablett som är försedd med ett hölje som står emot den sura magsaften och löses upp först i tarmkanalen.
Det är såååå lite jag häller ut och eftersom jag har stordos sertralin i mig sedan många år borde det inte vara nån fara. Jag vågar ju prova nu i alla fall.
För de som ska börja med Cymbalta och inte tar annan antidepp förstår jag vikten av att ta rätt dos från början. Där finns ju ingen grund alls
jag tycker att du ska ta kontakt med den läkare som har skrivit ut detta åt dig och berätta om dina funderingar. du har ju fått cymbalta av någon orsak och läkaren kan berätta mer för dig, du kan ta upp denna fobi du har, kanske kan läkaren hjälpa dig på något vis. vi är inga läkare här i tråden (inte vad jag vet iaf) och vi kan inte tala om för dig hur du ska ta din medicin eller vad du ska kombinera med den osv.
så prata med din läkare snarast!
jag önskar dig stort lycka till! 

# 35 Det har ingen betydelse att det är lite du häller ut. En tablett innehåller inte enbart den aktiva substansen, så det blir så olika dosering du får när du tar bort en del av innehållet på det sättet du gör.
Delar man en tablett som det är skåror i så är det ju gjort för att man ska kunna dela. Men en kapsel är gjord för att den ska va i det skick den är för att läkemedlet ska verka på rätt ställe i mag-tarmkanalen.
Så jag håller fast vid antingen tar du hela kapseln som den är eller så låter du bli helt.
Du får ingen bild av i fall du tål medicinen eller inte när du gör så här. Det kan gå bra i några dar för att sen slår det tillbaka så du mår dåligt istället.
Vad jag förstår så är det för att du ska få så lite biverkningar som möjligt men det kan bli värre istället om du har otur.
Att du tar annan antidepp.medicin har ingen betydelse när du öppnar en kapsel som ska va hel när man tar den.
Misstänker att du fått en låg dos att starta med så ta hela kapslen.
Ha en bra dag! Mongu.
Har nu tagit pillret 5 dagar och hällt ut lite varje dag.
Biverkningar: Illamående, trötthet, dimmig syn, fortsatt konstant kramp i vaderna, huvudvärk, stor trötthet…
Antar att biverkningarna visar att medicinen gör verkan i min kropp. Har grundat väl innan intag med proviva, actimel youghurt och för övrigt stadig frukost.
Har varit i kontakt med sjuksköterskan om mina bekymmer och hon ska återkoppla på fredag för att avgöra om jag ska fortsätta eller inte.

Vad säger sjuksköterskan om att du häller ut lite varje dag? Det är så osäkert när man gör så och återigen en kapsel är till för att sväljas hel.
Ha en bra dag! Mongu.
mongu!
Jag förstår din omtanke bakom dina ord men jag har inte vågat göra på annat sätt. Ärligt talat vet sköterskan inte om nåt. Idag under em har biverkningarna ökat. Det som inte får glömmas bort är att jag redan står på 150mg Sertralin och dessa biverkningar är nästan som när jag satte in den medicinen för många år sen. Ett litet helvete. Psykläkaren jag var hos sa ju dessutom att hon inte kunde bedöma om mina smärtor var psykrelaterade och har därför rekommenderat min husläkare att remittera mig till smärtklinik. Fick veta detta hos min psykolog idag. Psykläkaren sa även att jag hade god insikt i min ångestproblematik och var välmedicinerad med Sertralin. Av den anledningen är det inte så konstigt att jag är aningen skeptisk till ytterligare en psykmedicin. Vet att du vill mig väl. Tro inget annat så jag tar inte illa upp alls.
Läste i ett annat fourm om en tjej som gjort samma. Tömt lite ur kapseln för att minska biverkningarna. Har mailat henne för att diskutera vidare hur det gick sen. Vad hennes läkare sa osv.
jag kan inte förstå (ta inte illa upp nu) varför du lyssnar mer på andras åsikter än på sjukvården. vet inte din läkare om att du har denna dos på Sertralin? isåfall är det ju ok att ta cymbaltan om denne vet att dessa kombineras. varför sa du inget till sjuksköterskan om att du inte tar hela kapseln, hon måste ju veta hur du tar din dos för att du ska få rätt återkoppling.
jag har testat cymbalta men jag tog hela kapslarna och kom sen underfund att de inte passade mig, men att exerimentera själv och inte säga som det är till sjukvården sen, kan ju leda till att du blir felmedicinerad, och då är det ju faktiskt inte sjukvårdens fel.

# 41 Så rätt du har.
# 40 Förstår inte heller varför du inte gör som det är tänkt. Om och jag förutsätter att den läkare som ordinerat Cymbaltan vet om vad du har för andra mediciner. Om inte så ska du ta och prata med din läkare och höra om det är OK att kombinera med de styrkor du har.
Samma att inte tala om att du gör så här när du haft kontakt med sjuksköterskan är inte bra. Ärlighet varar längst och det gäller även inom vårdrelaterade saker.
Vet inte läkaren om att du inte tar hela så har du inte varit ärlig mot din vårdgivare som gör detta för att du ska må så bra som möjligt.
Ett steg längre är att om du skulle hamna på sjukhus och inte kunna tala om pga sjukdom, olycka osv. då ser läkarna att du har den och den medicinen du får detta och då kanske du har tagit bort en liten mängd varje dag.
Det gör ju att du får fel dosering och kan må riktigt dåligt i ett redan dåligt tillstånd.
Sen är det ju så att hälla ut lite varje dag är inte detsamma som att du får i dig samma mängd verksam substans varje dag. Det i sin tur ger dig mera obalans i din kropp och kan faktiskt ge din mera biverkningar pga att din kropp får så olika.
Det kanske ser ut som att du tar bort lika mycket men igår kanske det du tog bort var mest verksam substans, idag kanske det är mest bindemedel för att imorgon vara lika mycket.
Då får du en rejäl obalans i kroppen.
Men det är ju ditt val självklart. Inget jag kan göra nåt åt. Men jag ber dig att va ärlig i dina vårdkontakter det tjänar du mest på själv.
Så tala om för din läkare att du gör såhär.
Ha en bra dag! Mongu.
Ok!
Har köpt Postafen. Idag tar jag en HEL kapsel
Bradär!! ;)

Hur har det gått för dig?
Illamåendet borta men resten av biverkningarna kvar. Klarar inte heller att rehabträna hos sjukgymnasten. Helt slut i kroppen!! Sköterskan ringer imorron för uppföljning
Bra att du testat iaf!

Det är för kort tid att utvisa hur biverkningarna blir i fortsättningen. Särskilt med tanke på att du inte tagit hel kapsel så många dar.
Så mitt råd är att du ska fortsätta ett tag till men det är ju mellan dig och din läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
#50 man ska inte behöva stå ut med vissa biverkningar från början heller. det är upp till var och en att bedöma, om någon mår dåligt av sin medicin, så vem är jag att säga att denne ska fortsätta med den? det självklara för mig, är att om jag inte mår bra av en medicin, det spelar ingen roll om det är den första dosen jag tar, då tar jag kontakt med vården, för att få råd av dem.
och jag har alltid fått rådet att sluta med dem, och fått andra alternativ om det behövts.
ts, hör gärna av dig om hur det går för dig! 
Det är ju ett avvägande man gör.
Jag drabbas sällan av biverkningar men har gjort det vi några tillfällen och då har jag tagit mig en funderare om jag kan stå ut med detta en tid för att det kanske överväger att jag blir bättre från grundproblemet.
Skulle biverkningarna på något sätt vara värre än problemet jag tar dem för så hör jag givetvis av mig till behandlande läkare.
/Maria
Fröken P!
Tredje dagen med hel kapsel. Motverkar illamående med Postafen och det funkar fortfarande. Men som sagt… övriga biverkningar kvarstår. Sköterskan ska ringa idag. Kan vi maila privat eller vill du hellre fortsätta här?
Jag anser också att man måste ta alla fakta i beaktande när det pratas biverkningar och om man ska fortsätta eller inte.
Mongu!
Ångestsyndrom redan innan innebär mycket mer ångest nu under insättningen plus andra biverkningar. Min tanke är… om det visar sig att Cymbalta INTE hjälper mot min värk… vilket troligen inte kommer visa sig förrän om ca 2 månader… då är jag redan invand på pillret och måste utstå utsättningssymtomen under lika lång tid som, det tog att bli invand. Kanske helt i onödan. Det är just därför det känns både och med att prova pillret.
#53 du kan pm:a mig om du vill! 

# 53 Som jag skrev så är det mellan dig och din läkare hur du ska gå vidare.
# 50 Tyvärr så har de flesta läkemedel biverkningar särskilt när man börjar ta dom. Biverkningar som minskar när man kommit upp i rätt dos och kroppen har en jämn nivå.
Så i början är det många gånger biverkningar för de flesta.
Har man inte låtit läkemedlet få verka så kan man ju inte se om det överhuvud taget hjälper.
Ha en bra dag! Mongu.
#55 det är ju din personliga åsikt. man mår olika av biverkningar, en del försvinner inte, en del ska man inte behöva stå ut med, många provar någon månad, men mår dåligt av det hela tiden, det är upp till en själv.
men det ska man prata med sin läkare om helt enkelt. det kan finnas andra alternativ om det är en medicin som är nödvändig. ibland så testas det olika mediciner "utifall de hjälper". ibland stjälper de istället. har man små besvär, så kanske man kan stå ut, men går det ut över vardagslivet, och man sämre än tidigare, då kan man ju fundera..
vi har olika smärttrösklar och känsla av vad vi klarar av. det får man respektera.

Precis som jag skrev så ska TS ta det med sin läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
hur har det gått för dig ts?
Idag ringde sköterskan. Jag har ätit HEL kapsel i snart tre veckor. Ingen effekt. Bara att sluta sa hon. Får väl hoppas att det stämmer så det inte blir massa otrevliga utsättningssymtom. Tack för alla som kommenterat
Tråkigt att dom inte funkade.
Ja nu står jag liksom på ruta ett igen och hela läkarsverige har semester. I alla fall de som inte jobbar med akuta fall :(