Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 8550 ggr
Natali
0

Magbesvär?

Hejsan allihopa. Tänkte höra hur vanligt det är med magbekymmer och besvär i samband med Fibro.

Jag har sendan felra år ätit bla pronaxen för värk och inflammation. Jag har då ockås ätit omeplazol (liknande som losec och lanzo) för mag bekymmer.

Idag har jag fått springa på toaletten fetielva gånger, och jag har haft så ont att jag nästan kräks. Alltså i magen.

Nu gör det riktigt ont och jag börjar bli lite orolig, för det ger ju inte med sej.

Brukar ni också få perioder då ni är väldigt oroliga i magen?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Zimba
0

Japp så du e inte ensam. Ibland blir man tokig av detta, inte alltid kul när man e å handlar el går med vovven o man vill bara hem.

Stressmage lider jag av, så även min mamma, vet inte om det e ärftligt eller en kombination av ärftlighet o fibro. Men innan jag fick fibro så va magen ok.

Får oxå äta losec i perioder.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
0

Ja magproblem är min framsta anledning för att leva lowcarb det vet jag, jag hadde så mycket strul förut att dom funderade om jag hadde all världens matallergi och IBS!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Natali
0

Ok. Vet inte om det är sköt att höra eller inte….

Hur löser ni det? Äter ni mediciner, eller som #2 men någon slags diet (jag tror du menar det va?) ?

Rita-S
0

#3 ja det stämmer, jag går på diet. Egentligen är ju det lite misvisande, för alla sätt att äta på är en form av diett, men jo jag äter en tilpassat diett :)

Jag fick tips från fler håll att många fibrisar med fibromage (det fölger vegetativa besvär med fibro tyvärr) blev bättre i magen av att begränsa kolhydrater i kosten. Så jag bestämte mig att prova, gjennom 17 år har jag levt laktosfritt, mjölkfritt, äggfritt, mjölfritt och så vidare och så vidare i perioder, varför inte prova även detta.
Jag beslöt mig att gå till det steg att jag enbart köper ingredienser som innehåller max 5 gram kolisar per 100 gram matvara, men i övrigt äter jag presis det jag känner för at dom lagliga saker.

Och se! Innom 14 dar var borta i 90% av mina magbekymmer borta! Dom återståande 10 % kommer när jag har riktig mycket värk av fibron men annars beter sig min mage rätt skapligt nu :)

I äfterhand har jag även fått veta vissa fibrisar på lång sikt mår bättre av sin fibromyalgi, så jag hoppas ju även detta händer mig ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

JennyBerntsen
0

Hej! Jag har också sånna ilskna magproblem! För mig funkar LCHF kosten! Både för vikt, magen och för smärtan i resten av kroppen!! det är precis som om kolhydraterna irriterar kroppen..?

"I believe in karma! What you give is what you´ll get returned."

Rita-S
0

Ja, det kan ju va vi är mer kjänsliga för kolhydrater många av oss fibrisar? För mig är det iaf så att begränsning av kolhydrater är svaret :)

[Tassy]
0

Här är en till med bråkig mage! Jag lever på omeprazol/nexium och dimetikon/minifom. Jag kör också med low-carb och märker klar skillnad, även om jag inte äter LCHF fullt ut. Lite mitt emellan passar mig :)

Natali
0

Jag har ju ett bekymmer där, jag har också hyperaktiv pku. Jag kan inte äta en kost som innebär äkat intag av proteiner. Jag ska helst till och med tänka på att äta mat med lite proteiner. Därför har jag ju aldrig riktigt tänkt på vilka dieter som är möjliga. Men jag kanske måste hitta på något?

Har fått remiss till smärtrehab, så kanske kan få några bra tips där. Tänker mest på medicin omläggning, så jag kanske kan byta ut mediciner.

Rita-S
0

det går nog att begränsa kolisar utan att behöva öka mycket på proteinhaltet :)
Du kan ju tex börja med att utesluta potatis och socker helt, och gå från vitt till fullkorn för en början?
se om detta lindrar nånting alls, och om så kanske även forsöka begränsa på riktig söta frukter med
Riktig LCHF lär det knappast bli om du har problem med proteiner, men du kan nog fortfarande byta ut snabba kolisar med trögare kolisar och begränsa dom som brukar va mäst skadlig?

pluttig
0

Hej min mage funkar inte alls illamående varje dag, förstoppad (oftast) ibland diarre, jag har inte ont i magen men den bullrar, gaser o håller på, illamåendet är värst, äter oxå losec i peroder o har slutat me kaffe och äter inte så mycket fiberrik mat längre, äter nästan inga värktabletter heller.

Någon som har tips mot dagligt illamående? eller känner igen sig i det?

Rita-S
0

#10 japp jag, fast jag aldrig haft förstoppning. Det har alltid varit full fart här, men illamående varända dag var jag, extra illamående i stället för hungrig oftast och ändte med ännu mer illamående OCH magkramper om jag då sen åt.. Det var så det var för mig va¨rända dag förut..

Natali
0

#10 Jag hade också omväxlande förstoppning/diaree tidigare. Nu har jag dock inga förstoppningar längre.

Jag gör egna morgonflingor. Massa olkika nyttigheter plus ca 1 msk linfrön varje dag. Funkar toppen för magen.

Det jag däremot får emellanåt är riktig magknip och nästan diaree. Men stipper som sagt förstoppningarna i alla fall.

verklighetenbuddhist
0

förstoppningen började redan vid 12-13 tiden.fortsätte till 15 åren .sedan drack jag mycket vatten varje moron och som vana blev det normalt i måge.drack mycket vatten nyvaken o sedan dram en varm mjölk o då kunde jag gå direkt toelett

….morötter ger bra effekt för hård måge.ät rå morotter.

hoppas de funkar med er…lycka till!

TjockaBerta
0

LCHF hävdar att de inte äter mera proteiner än i vanlig kost. Det är fetthalten man ökar på och så grönsaker och rotfrukter så klart.

Vill bara lägga till att jag inte har några problem med magen.

>>>Malum domesticum<<<