Hjälpmedel - tips!
tänkte att vi kan tipsa varandra om bra hjälpmedel för oss med rörelseinskränkningar, smärta osv.
Det här är en underbar uppfinning som underlättar min avfrostning av frysen otroligt mycket. nuförtiden så drar jag mig inte ett dugg för att göra det.
ingen som vill/kan tipsa om annat? 
Går man hos sjukgymnast kan man genom den ansöka om att få olika ortoser om man har ostabila/överrörliga leder och trycket kan även hjälpa mot smärtan. Ska själv försöka få ett speciellt ryggbälte som för att ländryggen inte ska ömma lika mycket, den hjälper till att stabilisera upp, om jag är ute och rider och hästen bllir skrämd och hoppar åt sidan så rycker det inte till så i sidled och jag får även lättare att stå upp längre stunder. Sen har jag knä-ortoser sen innan vilket hjälper väldigt mycket om man har överrörliga, ostabila eller bara allmänt trasiga knäna. Det vinns till handleder, fotleder, armbågar och ja, dom leder som kan krångla och är någorlunda lätta att dra på en tight ortos över annars finns det vissa sorter med kardborreband. Man kan även köpa vissa ortoser är sport och hälsobutiker men då får man betala hela summan själv.
Det är det enda hjälpmedel jag kommer på nu.
/T

Själv har jag en duschpall som är enda möjligheten för mig att klara av att duscha. Fixar inte att stå så länge.
Sen griptång är också ovärderlig. Når allt som ligger på golvet eller för högt. Använder den att plocka ur och i tvätten när jag har som mest ont och inte klarar att böja mig.
Knäortos, kryckor, käpp finns också hemma för att användas v.b.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Sen kan man kolla om den lokala fibromyalgiföreningen har rabatter på olika affärer som har hjälpmedel av olika former dessutom!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har problem med att öppna burklock då jag är ganska så svag i handlederna samt att det gör otroligt ont då jag försöker. Så jag använder alltid en Jarkey. Fungerar kanon bra. Släpper ut vakumet och sedan går locket jätte lätt att öppna.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
nu har det trillat in några inlägg, kul! 
ortoser har jag inga faktiskt, ska ta upp det med nya sjukgymnasten efter sommaren.
jag har ingen duschpall, men väl en barnpall, annars får jag sträcka på mig så mycket, den pallen brukar roa folk 
burklocksöppnaren, den är guld värd! jag skulle vilja ha något för skruvkorkar med, ska kolla lite på reumatikerföreningens sida om de har rabatter, är inte med i någon fibroförening.
det finns för skruvkorkar på dom flesta mataffärer, iaf för bruskorkar. Jag hittade en flasköppnare med korkskruv-klämma på andra ändan för 10 kronor på Dollarstore exempelvis.
har faktiskt inte kollat så noga i de välsorterade butikerna, ska nog göra det 
det blir alltså ett besök på clas ohlson till helgen 
japp och dom är ju inte så dyra där heller :) Dom har många praktiska saker där!
jag går bara dit när det är något speciellt jag ska ha, så jag har inte riktigt koll på deras sortiment, men en sån där ska jag ha! 
då är det smart att kika på webshoppen i stället, då behöver man inte ens åka dit för att kika på vad dom har av roligheter :)
Jo jag tittar på nätet först, sen åker jag dit, har inte så långt att åka ;)

Jag har en multiöppnare som tar såväl skruvlock, skruvkorkar, ölburkar eller läskburkar eller jiucepaket som har en liten ring man ska dra i, flasköppnare, det är några saker till som jag inte kommer på just nu.
Själv har jag fått den som premie med nån tidning men jag visade den för arbetsterapeuten i samband med paraffinbad. Flera i den gruppen tyckte den såg kanonbra ut.
Arbetsterapeuten hade aldrig sett en sån och den fanns inte i deras produktkatalog.
Men jag har hittat den i ETAC-butiken som är en hjälpmedelsbutik, finns på nätet.
Kopierar länken hit så får ni kolla på den.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#16 Parafinbad???? Berätta gärna mer för mig om detta ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Parafinbad får man hos Arbetsterapeuten. Det går till så att man får doppa händerna i varmt parafin ca 8 gånger. Sen får man en plastpåse på handen och därefter en slags vante. Ser ut som en grillvante utan tumme.
Så får man sitta tills värmen avtar, det tar ca 20 minuter. Efter det så gör man handgymnastik och lite andra övningar.
Det lindrar värken vid artros och reumatism. Ger ett välbefinnande då värmen sprider sig i lederna.
Handgymnastiken gör att man bibehåller kraft och rörelse i fingrar och andra leder i händerna.
Det ger också en stunds avslappning när man sitter och inte kan göra nåt.
Enligt den Arbetsterapeut jag har så finns ingen direkt forskning som stödjer att man mår bättre och får bättre rörelse så det är helt klart nåt som det skulle behöva forskas på.
För det märks att vi med värk mår så mycket bättre efter en kur på 2 ggr i veckan under 6 veckor.
Ha en bra dag! Mongu.
Ahh sånt parafinbad har min bästa vän hemma. Jag trodde det va helkroppsbad eller något sådant.
Tack för svaret
Mvh
Marika "Ioma"

Oj har hon det hemma? På arbetsterapin där jag får mina bad är det som i en avlångt kar som står på värmning hela tiden så det ska va rätt temperatur på paraffinet.
Det går åt en del och när behandlingen är klar så återanvänds paraffinet genom att det smälts ner igen.
Visste inte att man hade sånt för hemmabruk.
Hur fungerar det när hon använder sig av detta? För vi får först doppa händerna så det blir ett jämnt och tjockt lager, sen plastpåsar på händerna och sen då som en slags grillvante över för att hålla värmen.
Men det måste väl nån hjälpa till med hemma misstänker jag för man har inte så bra grepp med paraffin på händerna och sen plastpåse och denna grillvante över.
Ha en bra dag! Mongu.
Ja hon gör gelenaglar o sånt och har köpt ett sådant litet parafinbad.
Och när jag fick testa det så var det precis som du säger men med sånadär platshandskar under "grillvanten" *S* det va riktigt skönt men som du säger det går åt en hel del parafin.
Mvh
Marika "Ioma"

Ok då förstår jag att hon har det hemma.
Ha en bra dag! Mongu.