Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3707 ggr
[Fröken P]
0

Receptförnyelser

jag själv försöker göra receptförnyelser via internets Mina vårdkontakter ca 2 veckor innan medicinen går ut. Man får ju alltid svaret att medicinen kan hämtas efter tre arbetsdagar om man inget hör. många gånger har det gått tre dagar, toppen, men alla mediciner finns inte med. då får jag stöta på, och receptet blir uppskrivet hos en läkare om en vecka.. då får jag det! ingen hör av sig om varför jag inte fått ett medel utskrivet. men två gånger har det hänt iaf att en läkare har ringt och diskuterat, det är jättebra!

ibland så får jag vänta sju dagar,  inget händer, jag hör av mig, då kan det ta tre dagar till, sen är det utskrivet. sen av vissa medel får jag små förpackningar, som det är exp.intervall på två veckor, så jag måste ju höra av mig ofta för förnyelse. en gång fick jag en större förpackning och det vara bra, har bett om det igen, får se hur det går.

de flesta smärtstillande får jag flera uttag på och det är bra. det enda som jag har exp.intervall på är citodon då jag får 400 st på en gång, men det är uträknat så jag klarar mig på maxdosen, så jag blir aldrig utan där.

hur gör ni när ni receptförnyar, går ni via Mina sidor, telefonkontakt eller mail? fungerar det bra som ni har det, ni vet att ni får det ni behöver utan att vänta flera veckor? har ni koll på hur mycket ni har kvar av allt i behöver så ni vet när ni ska kontakta vården?

Oj vilket långt inlägg.. hoppas ni orkar läsa, jag är morronpigg, och har inte fått ont i fingrarna ännu Flört

Tessen
0

Jag har inte testat det där med mina vårdkontakter över internet. Jag har alltid ringt och bett om en telefontid och ibland att få träffa läkaren för att få medicinen. Han skriver oftast ut flera uttag, oftast 2 men ibland 4st uttag på förpackningar med 100 tabletter. Sist han skrev ut fick jag bara ett uttag, samma sak nu när en annan läkare skrev ut men det förstår jag.

Nu sist jag var på vårdcentralen när jag fick min dignos så var min ordinarie läkare på semester och det är han fortfarande så den fick jag av en annan läkare. I onsdags när jag fick receptförnyelse var det av någon tredje läkare. Men ska ringa nästa vecka och be om en tid hos min ordinarie läkare, som är utbildad smärtläkare, så jag får disskutera diagnosen med honom (bara hoppas att han inte är en av dom läkare som fortf inte anser att Fibro är en riktig sjukdom utan psykosomatisk) och prata med honom om smärtbehandling och be om remiss till reumatolog. Anser han att det inte finns mening med att skicka remiss åt mig till en reumatolog eller att dom inte vill ta emot mig så har jag en nära vän som jobbar på ett sjukhus några mil här ifrån som sköterska på neurologiavdelningen och reumatologen ligger precis intill så han känner läkarna där och har sagt att han personlighen ska be någon av dom ge mig en tid där om dom vägrar träffa mig på sjukhuset här. Eftersom han anser att det är viktigt att alla med Fibro träffar en reumatolog och dom tydligen har massvis med patienter med Fibro där.

Tillbaks till topicen: När jag fått flera uttag med exp.intervall så har den varit på maxdosen för att jag inte ska bli utan.

Det har hänt en gång att jag ringt samma dag som dom tog slut och det var i onsdags eftersom jag trodde att läkaren skrivit ut så jag hade tills han kom tillbaks från semestern. Annars brukar jag hålla koll på mina mediciner.

/T

[GunillaR]
0

Jag har nyttjat "mina vårdkontakter" sedan denna tjänst kom. Det fungerade utmärkt på min gamla vårdcentral i Jämtland, men fungerar inte så bra där jag är skriven nu. Ibland händer det att min förfrågan bara "försvinner" i cyberrymden eller någon klantar till det, så att jag fått vänta i mer än 10 dagar.

Jag tycker annars att funktionen är bra!

IaMiaMaria
0

Tack för tippset om "mina vårdkontakter", har just gått in och tittat, visste inte om den sidan sen tidigare. Där kan jag ju se alla mina läkemedel och hur många uttag jag har kvar. Toppen bra så slipper jag fundera och fråga på apoteket varje gång!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ladydragon
0

jag använder oxå mina vårdkontakter

den vårdcentralen jag har är duktiga på att svara fort däremot så är det alltid en sjuksköterska som bedömer om man ska ha rätt till receptförnyelse och det kan bli en del tjafsande innan läkaren får veta något….

är lite smått avundsjuk på att ni får utskrivet så mycket smärtstillande Obestämd

själv får jag som oftast 4 uttag på 20 Tradolan per gång innan har det även varit expeditionsintervall på minst 1 månad 
men det lyckades jag förhandla bort (diskussion) så nu är kravet att 20 st tabletter ska räcka i alla fall 3 veckor

visst jag skulle behöva mer men orkar inte tjafsa det är tillräckligt som det är och är livrädd för att min läkare helt ska dra in dom smärtstillande tabletterna så jag håller tyst

[Fröken P]
1

#4  är det en sjuksköterska som bestämmer det? så är det inte hos oss ialla fall, mina frågor går alltid till en läkare. 20 tabletter på tre veckor? en om dagen? ja, tramadol skriver de glatt ut, däremot kan de knorra lite om citodonen, men jag får dem också.

jag tycker synd om er som inte får den hjälp ni behöver. men man kan alltid byta vårdgivare.

TjockaBerta
0

Jag har inte fått några mediciner alls utan blivit tillsagd att jag kan köpa receptfritt.

Nu har jag ledsnat helt på vårdcentralerna och äntligen hittat en privat reumatolog som har hjälpt mig att få adekvat medicinering.

>>>Malum domesticum<<<

[Fröken P]
0

#6  låter bra!

[Fröken P]
0

har bett om receptförnyelse, idag är "sista dagen". då har det gått tre arbetsdagar och jag ska alltså kunna hämta ut det i morgon, om ingen hört av sig. ännu har det inte kommit in i systemet, ska bli intressant om det gör det senare.. dagen är inte slut ännu. har mailat vc-chefen om mina åsikter kring försenade receptförnyelser, men har inte fått någon som helst respons på det. vilken tur att man kan kolla upp sånt innan man åker till apoteket och får stå där och se dum ut för att man trott att det finns inlagt och sen fått åka extra.

[Fröken P]
0

jahapp, då får man väl påminna vårdcentralen om receptet igen då, jag blir så trött.. Skrikandes

[Fröken P]
0

Mailade några väl valda ord om receptförnyelser som inte alltid fungerar. oftast inte rättare sagt. det är sånt här som ger vc så dåligt rykte, när det inte fungerar.

[Fröken P]
0

äsch jag tröttnade nu, så jag har fyllt i en hälsovalsblankett och ska byta vårdcentral. det blev liksom droppen som rann över nu, det har varit mycket annat också, så nu provar jag ett nytt ställe efter ca 20 år Glad

[Fröken P]
1

för någon timme sedan gjorde jag en receptförnyelse till nya vc, ska bli intressant att se hur de jobbar. Glad

IaMiaMaria
0

Hoppas att det funkar bättre där!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Fröken P]
0

det funkade mycket bra på nya stället! är väldigt nöjd med deras bemötande både per mail och telefon. Glad

[GunillaR]
0

Så bra! Glad

TjockaBerta
0

Men det är så jobbigt att byta VC tycker jag. Man måste liksom börja om på noll. Har man otur så lyssnar de inte och så står man där utan hjälp.

Hoppas du har tur och får en bättre kontakt med nya VCn.

>>>Malum domesticum<<<

[Fröken P]
0

För min del spelar det ingen roll, jag hade ingen bra läkarkontakt på gamla stället, jag ser detta som en nystart med både läkare och sjukgymnast.