anpassning av arbetsplats?
ska söka arbetshjälpmedel från fk tänkte jag, kan ju inte få mer än ett nej..
har någon här fått en anpassning av sin arbetsplats? T.ex stol, bord eller något annat som underlättat arbetet? isåfall, vilken väg gick du då? fk eller var det arbetsgivaren som fixade det?
Jag har fått. Arbetsgivaren fixade, det finns lag på att arbetsgivare SKA anpassa om det föreligger speciella behov, men lagen ger rum för tolkning och en viss tidram samt en viss begränsning i kostnad på sådan man kan söka utan läkarintyg. Dock kan dom själv ansöka från FK om stöd ekonomisk att fixa, men det är dom som söker själv och inte du. Du skall endast behöva förhålla dig till din arbetsgivare och ev en läkare för att lägga fram intyg. Lägger du fram läkarintyg brukar nämligen FK bli snällare när arbetsgivaren ansöker stöd från dom, (samt att AG får svårt att näka dig det du behöver) och därmed blir arbetsgivaren snabbare på att hjälpa dom med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag har sagt att jag behöver en personlig stol i många år, men det händer inget. har även nämnt detta för min handläggare, men det togs visst ingen notis om det heller. jag ska skicka in en ansökan till fk, det ska bli intressant om något händer då.
på min arbetsplats så menar de på att det är anpassat om man kan höja och sänka stolen och ställa in rygg, sits och armstöd. det är bara det att jag behöver ha högre armstöd, högre rygg osv.
men vi får se om det händer något, de vill helst att jag inte jobbar alls för närvarande 
vissa AG är inte alls särskillt insatta i detta med arbetsmiljö och sådan, och man får lägga fram all världens intyg och hota med arbetsmiljöverket om det värkligen inget händer. En anmälan till AV brukar få fart på dom, dom brukar inte uppskatta när AV kommer till arbetsplatsen.. :P Om du kan framlägga ett läkarintyg på att du behöver en annan stol än den du har så har du även kött på benen mot AV sen.
Och det stämmer iof att det är anpassat om man har höjbart bord och anpassningsbar stol, men det är inte därmed sagt att dom kan blunda om folk har behov för annat än det som finns. Finns behov för annat än det man har fått, så är det inte tillräckligt anpassat ändå.
Själv har jag fått en annan stol som kostar det dubbla av det dom övriga har fått. Jag har höj/sänkbart bord, silikonkudde i ryggen, silikonstöd framföre tangentbord och mus, trackball mus och speciellt tangentbord som är ergonomisk. Mer har jag inte haft behov för än.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#3 det värsta är att min arbetsgivare ska och borde veta sånt. det finns de som har fått stolar, men de har väl haft ett bra intyg eller annat. men det ska som sagt bli intressant att se om det blir någon reaktion på min ansökan. för min del är det bättre att gå till fk direkt, då kan de kanske putta på arbetsgivaren. ett sånt intyg är inga svårigheter att få, men det skulle ju även vara bra med ett möte med fk, och ag, ska försöka få till ett sådant.
visst är höj- och sänkbara bord och stolar anpassade saker, men det kan behövas det där lilla extra för andra.
AV låter bra, det tar jag till sen om inget händer efter min ansökan 

Har ni nån ergonom vid företagshälsovården så ta kontakt med den. Dom ska hjälpa till att anpassa individuellt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har redan gått hos fhv, är "överflyttad" till primärvården. Man måste få godkänt från ag och de beställer tid hos dem, då de bekostar besöket.
har pratat med fk idag ang min ansökan om arbetsstol, nu måste jag ta in offerter på stolar 
jag fick avslag från fk, det är jobbet som ska fixa det. får väl prata med läkaren om jag kan få det på skrift, att jag behöver en anpassad stol..