Gabapentin?
Någon som äter Gabapentin som smärtlindrande?
En Medicin mot epilepsi.
Carpe Diem….Fånga dagen
aldrig hört talas om.. måste kolla fass 
nu har jag kollat den, jag skulle faktiskt inte stoppa i mig den, pga biverkningarna. de var lite för många för att vara vanliga.
har du provat dem så att de fungerar?
Gababentin/Neurontin är vad jag vet ganska så vanliga läkemedel att få vid nervsmärta.
Jag åt tidigare topiramat som också är en antiepileptika för min huvudvärk. Den hade också en massa biverkningar likt Gababentin men hade inga problem då jag åt den. Då det oftas ges lägre doser till oss med nervsmärta än till de som äter den som antiepileptisk medicin.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
vad har ni för smärtlindring som inte hjälper då ni fått dessa mediciner?
När min huvudvärk var som värst åt jag citodon, morfin, tryptizol och topiramat. Men då har jag inte vanlig huvudvärk utan har IIH. Nu tar jag alvedon och citodon ibland som också fungerar okej mot värken i kroppen, har slutat med alla andra mot huvudvärken.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Jag äter Neurontin som också är en epilepsimedicin men som har god effekt på nervsmärtor.
Den tar inte bort allt men helt klart ger den effekt och det gör att jag äter den.
Som svar på din fråga Fröken P om vilken smärtlindring vi har som inte hjälper så är det skillnad på vad det är för typ av smärta.
Då man har nervsmärta så hjälper inte de "vanliga" medicinerna, t.ex. Tramadol, Alvedon osv. utan man behöver ha annat för att komma åt smärtan.
Många gånger är det medicin som från början är framtagen som epilepsimedicin som man har sett god effekt på just nervsmärtor.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tramadol ges även mot nervsmärtor.

Läkaren ville att jag skulle prova den här medicinen, om den nu fungerar, annars får jag fortsätta med oxycontin..
Jag är ju så medicinkänslig och eftersom jag äter antidepressivt så kan jag inte äta varken tramadol eller citodon, då dom inte går ihop!
Och allergisk mot acetylsalitylsyra
Jag har provat Lyrica och alla möjliga mediciner, men ingenting passar pga biverknngar mm.
Så nu får jag prova den här!
Ja, det är verkligen inte lätt, det här med smärta!!
Carpe Diem….Fånga dagen
#8 det är jobbigt när mediciner inte fungerar, och man får prova sig fram. jag har samma problem som du vad gäller allergi, jag har astma, så jag får använda mina citodon tyvärr. tramadol kan jag ta i de värsta fall, men då vet jag att jag får springa på toa, blir dålig i magen och sen sover jag dåligt då jag inte får någon riktig ro i kroppen. men mot smärtan hjälper de.
lycka till!

#9 Tack
Ja, jobbigt när man ska reagera så konstigt på nästan all medicin! Och att hitta något som fungerar. Men det är väl bara att fortsätta att prova sig fram.
Men jag tänker som du, när jag läser biverkningarna, då blir jag lite rädd.
Men vad sjutton ska man göra? Man orkar ju inte gå omkring med denna smärta hela tiden heller.
Hoppas att det fungerar nu den här..
Tur du har hittat något som fungerar! 
Carpe Diem….Fånga dagen
#10 om jag hade haft svår smärta så hade jag provat den, men jag tänker på hur jag mår nu, då skulle jag inte prova den.
ja fungerar och fungerar, jag skulle gärna ta tramadol för jämnan men det funkar ju inte, så jag får ta det näst bästa, tyvärr så är jag oftast uppe i maxdosen, åtta citodon om dygnet.
Jag har ingen smärtlindring alls längre i medicinväg, eftersom inget funkar.
Min läkare på smärtmottagningen sa att det inte var någon ide att jag skulle prova typ cymbalta och gabapentin eftersom jag skulle få värre biverkningar än vad dom skulle hjälpa och sen går man upp väldigt lätt i vikt av dom. Han tyckte att jag var rejält tjock ändå.
Men för en del funkar den väldigt bra.
En del i bin fibrogrupp som provat har blivit sämre igen efter ett tag och ökat rejält i vikt mellan 10-15kg och det sliter ju oxå på våra värkande kroppar.

# 7 Tramadol är inte nåt förstahandspreparat vid nervsmärtor.
Det är däremot medicner som Gabapentin, Lyrica, Neurontin osv. Alltså de som även är epilepsimediciner.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#13 det sa jag inte att det var heller, men att det ges mot nervsmärtor
du skrev att de inte hjälper mot nervsmärta.

# 14 Det är väl ändå att märka ord?
Faktum är att det är ovanligt att "vanlig" medicin har effekt på nervsmärtor.
Ha en bra dag! Mongu.
Nej, inte i detta fall när du säger att det inte hjälper mot nervsmärta. Det är inte att märka ord. Men vi kanske även tolkar "märka ord" olika med? ;) Hade du däremot sagt att det inte fungerar för just dig, hade det varit en helt annan sak. Hur vet du att det är ovanligt att tramadol inte fungerar på nervsmärtor? Det är däremot ofta 4:e handsvalet mot nervsmärtor. Länka gärna till info där det står att det är ovanligt att det hjälper, jag är nyfiken av mig ;)
#16 Fjärdehandsvalet är ganska lågt ner då det oftast räknas i 5 grader och den femte är mer rena morfinpreparat eller t.om metadon om jag inte har fel.
/Maria

# 16 Nån länk har jag inte men väljer att lita på de läkare som jag mött under mina år med nervsmärta.
Alla (Ja jag har mött mer än en och mer än två läkare) har varit överens om att just de "vanliga" smärtläkemedlen inte hjälper vid nervsmärta utan det är just såna som Gabapentin och liknande.
Ha en bra dag! Mongu.
#17 det stämmer bra med det jag har läst.
#18 okej, då har inte de inte träffat mig eller mina bekanta då
att påstå att det inte hjälper är ju felaktigt faktiskt, men att de inte är det första alternativet vid nervsmärta, det är en annan sak.
jag hade en läkare som påstod att panodil var starkare och mer verksamt än alvedon, så därför fick jag bara panodil utskrivet, samma styrka. denne läkare litade jag inte på. 

Jag litar på mina läkare och de har haft samma syn på många, många saker.
Ha en bra dag! Mongu.
okej, vi säger så, och då har väl jag inbillat mig då 

För att åteergå till frågans om TS ställde: Så jag äter Neurontin för mina nervsmärtor och den medicinen hjälper mig mot detta.
Det gör däremot inte Tramadol och liknande mediciner.
Hoppas du kan testa med Gabapentin och att det har en bra effekt för dig. Sen är det en del biverkningar men man får väga för och emot. Är smärtorna där jämt så är det viktigt att kunna få hjälp så kroppen och en själv får nån slags vila och ro.
Ha en bra dag! Mongu.