Yoga?
har börjat kika lite efter yoga för nybörjare på nätet.. är det någon som praktiserar detta eller har provat? har det varit bra för er smärta? jag måste komma igång med någon träning och kan faktiskt tänka mig just detta, men vill gärna veta hur det fungerat för andra med fibro/överrörlighet med tillhörande smärta.
tell me! 
Jag har tränat yoga i många år tidigare. Man mår helt underbart efter, men du ska nog välja en av dom lugnare formerna av yoga. Jag körde ganska hårt innan min smärta började sprida sig och det kan vara en jättejobbig träningsform, men sen finns det mer lugn och meditativ yoga. Så man får läsa lite om dom olika formerna och välja den man tror passar ens kropp bäst! Jag har yoga-träningsdvd'er hemma så att jag kan träna lite i lugn och ro utan att bli pressad av att dom runt omkring mig har bättre balans eller så med tanke på att min balans är dålig pga ostabila fotleder. Jag har öht svårt att träna bland andra så det är ett bra alternativ där man kan ta allt i sin egen takt och kanske inte upprepa solhälsningen så många ggr som vanligtvis görs för den känns ordentligt i rygg och armar och den är bara uppvärmning.
Men hittar du en lugnare form av yoga i närheten så är det absolut bra träning!
/T
Det blir lugnaste nybörjartypen. jag gör bara det jag kan och orkar, men det är ju bättre än inget. det kanske inte passar mig alls, men jag måste börja någonstans. 
Ja men det är en väldigt bra träningsform att börja med tycker jag!
Jag klarar inte av hela solhälsningen ens en gång längre för dels ska man luta sig bakåt från höfterna och upp och där sätter skoliosen stopp och börjar klaga, sen klarar jag att sätta händerna i golvet med raka ben och ställa mig i "stående hund" men sen ska man ner i planka och då skakar det bara i armarna på mig och det känns som jag ska bryta handlederna, samma när man ska göra "kobran" i solhälsningen så ska höfterna vara kvar i golvet och man ska trycka upp överkroppen tills armarna är raka. Min skolios gör att jag gråter lite när jag försöker. Men saker som att ligga "på axlarna" och först ha hela kroppen rakt uppåt luften och sen sätta fötterna långt bakom huvudet och ha armarna ner bakom ryggen, åt det hållet kan jag i stort sett snurra ihop mig som en boll. Kan stå helt rak med benen och ha huvudet mellan knäna vilket kanske inte är så hälsosamt. >.< Men det är ju så skönt när man har sådär ont i ryggen så den känns ihopmosad och man inte har någon som kan trycka ut den. Så jag brukar stå så lite titt som tätt hemma för att då släpper smärtan i bröstryggen och nacken på mig medan jag står kvar så.
/T
Yoga är väldigt bra. har en dvd med yoga på boll och den är kanon.
Man blir så avslappnad.
Jag gillar poweryogan och några med Göran Boll då det är mycket meditation.
meditation är inte min grej, men jag tänkte att mjuka rörelser kanske kan gå bra. har iaf köpt en dvd på cdon.com och ska åka till Rusta imorgon och köpa en matta, så jag är redo när dvd:n dimper ner i brevlådan 
Det är det som är så bra med yoga, pilates och liknande. Man kan köpa en dvd och träna i lugn och ro hemma. Jag prenumererade på tränings-dvder innan jag blev allt för dålig så jag har Tai-Chi, olika sorters Yoga, olika sorters Pilates och någon meditation/avslappning. Funderar på att testa Tai-Chi för det har aldrig blivit av, men det ärju väldigt mjuka och lugna rörelser. Har nog ett 10tal olika dvder iaf. Alltid bra att kunna variera!
/T
Kan knappt inte leva utan yoga - HATA yoga. Den sk klassiska yogan, funnits i mànga tusen àr.
Sunsalutation är tuff. Gör den en gàng men lànsamt.
Det är andningen som ska föra kroppen in i positionen inte musklerna. Använd inte styrka, acceptera positionen sà làngt som du kan gà in i den. Stanna en stund och gà làngsamt ur.
Avsluta eller lättta upp en position om den gör ont.
Sittandes, twisting positioner hjälper mig.
Seated and twist
http://www.yogajournal.com/poses/finder/browse_categories
#7 Jag har tränat yoga för insturktör i flera år, det Hatha-Yoga och dels Ashtanga Vinyasa-Yoga. Jag vet hur det fungerar med andningen, men jag har svårt att böja ryggen bakåt pha skolios och jag har svårt för plankan eftersom mina handleder är ostabila.
Men jag tränar det i lugn och ro hemma nu mera så jag kan ta det i min egen takt, ska även börjaa med Tai-Chi som är mycket lugnare, meditativa rörelseroch sen variera det lite så man inte kör på samma hela tiden.
Ja sittande, twisting positioner hjälper eftersom man sträcker upp ryggen ordentligt, stretchar benen lite och det "masserar" även insidan av kroppen.
/T
Tessen,
Har ocksà svàrt för plankan och utav samma anledning.
När det gör för ont gör jag en lättare variant och tar stöd pà hela underarmen. Dà fàr trots allt min mage och rygg arbeta. 
har köpt mig en gymboll och en matta idag (Rusta) så nu inväntar jag min nybörjarbok och dvd på posten 
#10 Hoppas att träningen går bra sen då
Du får väl försöka lära dig alla positioner lite långsamt och sen ta dom som du känner att du klarar av :)
/T
Alla positioner? Jag är glad om jag klarar någon överhuvudtaget :) bara att sitta, stå på knä eller ligga på en matta är en utmaning 
Du får gärna filma så att vi andra har något att skratta åt
Haha nej nu var jag elak. Det ska säkert gå bra om du tar det lugnt och gör allt i din egen takt. Det som är bra med tränings-dvder är att dom går att pausa :D
/T
#13 nähä du!
mina katter kommer troligen att sitta med huvudet på sned och tänka: "morsan har blivit tokig.."
#14 Försöka går ju iaf
Haha ja det där känner jag igen, så fort man gör något som inte hör till det "vardagliga" så blir katten antingen rädd eller väldigt konfunderad och tittar konstigt på en ^^
/T
#15 det räcker med att jag sätter mig på motionscykeln så ser de oroliga ut och ligger bredvid och håller koll 
#16 Haha dom tänker "Sådär brukar hon inte göra, nu måste något blivit fel!".
Om jag sätter mig i badkaret och spolar varmvatten över ryggen när jag har riktigt ont ibland på nätterna (grannarna stör mig mer än nog så det får dom leva med nån gång ibland) så sätter sig katten på tröskeln och ser ut att fundera på vad i hela friden jag frivilligt gör i vatten. Katter är roliga och bra sällskap 
/T
#17 när jag badar så låter jag dörren vara öppen, sen droppar de in. en sitter på min barnpall (måste ha en då jag är en kortis och inte ser bra i spegeln annars) och doppar tassarna i badskummet, den andra ligger innanför tröskeln och har järnkoll. det är så trevligt med lite sällskap!
#18 Ja jag brukar också ha dörren öppen annars blir det för varmt. Så helt plötsligt ser man två tassar och en nos sticka upp ovanför badkarskanten, petar man henne på nosen så hon blir blöt så hör man bara ett litet frustande ljud sen går hon och lägger sig på tröskeln. Undra vad det är med katter och ligga precis vid dörröppningar för att hålla koll. Men ja, visst är katter ett mysigt sällskap! Min "lilla" boll ligger intill mig här i sängen och spinner högljutt nu :)
/T
Min hund är väldigt hjälpsam när vi yogar. Allrahelst positionen hunden gillar han och "plankan" då ska han ligga under magen och inte flytta på sig….
#20 Haha vilken hjälpsam vovve som ska vara i vägen (;
/T
#21 Ja man brukar få sig några goa skratt när han är med…….
nu har jag genomfört mitt första träningspass!
Jag har pumpat upp gymbollen.. fy vad jobbigt det var! *stånk och svett*
Haha starkt gjort! Jag håller på dig! Du klarar det, nu är det bara att sätta skivan i spelaren och sätta igång den och ställa sig på mattan och börja!
/T
det tar jag en annan dag, nu har jag ont i händer och fötter, jag har använt alla fyra för att kunna pumpa.. 
Jag vet hur det är, jag har också en sån boll med jättejobbig pump som till på köpet gått sönder så vill jag ha den uppblåst…. ja då är det bara börja blåsa. Vilket inte fungerar med astma! Så den är bara att slänga.
/T
Den här köpte jag, ska testa den när jag vet att jag får vara ifred hemma och har orken 
Okej. Tror jag har den liggande bland alla mina träningsdvder också :)
/T

Du får passa på att träna när bara du och katterna är hemma så ingen kan retas med dig ^^ Katternas blickar kan iofs vara ganska retliga dom också 
/T
Jag använder yogan som man får med när man köper WII med balansbräda och tycker det är helt otroligt bra för då får man rätt balans i kroppen för man ser på TVn hur man står osv.
Helt zyveränt!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se