Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 7742 ggr
[Lillfjanten]
0

Fibro eller EDS?

det är frågan.. har fått remiss till reumatologen nu, det är första gången en läkare nämnt EDS överhuvudtaget.

någon fibris som varit på reumatologen och fått en diagnos där?

crikarlshamn
0

Jag, min läkare är reumatolog.

Han var Chef de la clinique pà Hopital Cantonal i Genève, ett universitets sjukhus.  Har i dag egen klinik med tvà andra läkare.

Det är dock i dag ett "gammalt" tankesätt att fibo och reumatologin hör i hop, men jag stannar hos min läkare för han är bra och vi "började" vàrt sammanbete med mitt ryggonda ett femtontal àr tillbaka.

Fàr 5 vitamin B-sprutor var 6 mànad, det, min kost (antiinflammatorisk) och vitamin och omega 3 tillskott sà är det sällan jag tar smärtstillande. Men det händer.

Yoga och meditation ocksà.  Det är inte en sak som hjälper mig, det är en livsstil.

[Lillfjanten]
0

Är det ett tankesätt att fibro ocg reumatologi hör i hop? Den uppfattningen fick inte jag iaf.och har inte hört det någongång.

crikarlshamn
0

Nej, det är "nya" medicinska studier.  Ska leta efter referenser.

mongu
2

Det stämmer att fibro har klassats som en reumatisk sjukdom. Fast nu är det mer att det är en störning i det centrala nervsystemet.

Det står mycket bra information på fibromyalgiförbundets hemsida.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
0

#4 !ska kika in där och läsa, tack!

crikarlshamn
0

Sök:

fibromyalgia rheumatic diseases

eller

fibromyalgia not rheumatic diseases

I ett nötskal - reumatiska sjukdommar skadar organ och vävnader, när vi har ont, kan vi (om vi överkommer smärtan) tex promenera med smärtan utan att skada uppstàr i kroppen.  Det kan inte den med tex reumatiska knän.

Rheumatologists should not deal with fibromyalgia
http://www.medscape.com/viewarticle/538164 www.medscape.com/viewarticle/538164 You +1'd this publicly. Undo by J Luetkemeyer - 23 Mar 2005 – Rheumatologists are NOT the doctors to deal with fibromyalgia Although rheumatic diseases are often associated with chronic pain, the

http://www.mayoclinic.com/health/fibromyalgia/DS00079/DSECTION=causes
**Why does it hurt?
**Current thinking centers around a theory called central sensitization. This theory states that people with fibromyalgia have a lower threshold for pain because of increased sensitivity in the brain to pain signals.

Researchers believe repeated nerve stimulation causes the brains of people with fibromyalgia to change. This change involves an abnormal increase in levels of certain chemicals in the brain that signal pain (neurotransmitters). In addition, the brain's pain receptors seem to develop a sort of memory of the pain and become more sensitive, meaning they can overreact to pain signals.

http://www.medscape.com/viewarticle/570225
Since the 1950s,…was thought to be a rheumatologic disorder because it was characterized by musculoskeletal pain similar to other rheumatologic diseases.[1] In 1990, The American College of Rheumatology established diagnostic criteria based on the scoring of 18 potential tender points.[2] It turns out, however, that these tender points have nothing to do with fibromyalgia. … Current evidence points to a neurologic disorder of central pain processing.[3] Fibromyalgia patients experience pain differently and have lower pain thresholds compared to normals. Research has demonstrated that various pain-related processes in the brain and spinal cord are abnormal in fibromyalgia.[4] But more work remains to be done. Market surveys show the number one class of drugs used to treat fibromyalgia is nonsteroidal anti-inflammatory drugs.[5] Since fibromyalgia is not an inflammatory disease, it is not surprising we have a lot of treatment failures.  The pharmaceutical industry knows this, and they are viewing fibromyalgia as the prototypical central pain state.

http://www.medicinenet.com/fibromyalgia/article.htm Fibromyalgia also does not cause damage to internal body organs.  In this sense, fibromyalgia is different from many other rheumatic conditions (such as rheumatoid arthritis, systemic lupus, and polymyositis). In those diseases, tissue inflammation is the major cause of pain, stiffness, and tenderness of the joints, tendons and  muscles, and it can lead to joint deformity and damage to the internal organs or muscles.

[Lillfjanten]
0

#6 jag läser inte engelska texter, men tack ändå. Glad

TjockaBerta
0

Förr sa man väl muskelreumatism eller mjukdelsreumatism. Min mormor hade det. Det bör vara det som heter fibromyalgi idag.

En sjukgymnast som arbetar med fibromyalgi sa att alla som har sjukdomen är överrörliga. Jag är det i vissa leder.

Jag har besökt några reumatologer men de har inte varit så intresserade av mina sjuka muskler, däremot ställde den senaste diagnosen artros. Eventuellt spondylit men min sänkta var normal så de gick inte vidare.

>>>Malum domesticum<<<

[Lillfjanten]
0
TjockaBerta
0

Jo men fibromyalgi fanns inte förr så allt gick väl in under samma diagnos.

BSVK var väl den vanligaste samlingsbenämningen på alla dessa sjukdomar förr.

>>>Malum domesticum<<<

crikarlshamn
0

Lillfjanten,

Förstår, kanke googles översättnings site kan hjälpa.

http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#

Angående inflammation,

det skrivs på dessa siter att det inte är led eller muskel inflammation, men min antiinflammatoriska diet hjälper starkt.

Har diskuterat med min läkare och jag har fört på tal att kanske det kan vara så att inlammationen/fibro sitter i tarmana som utlöser en smärta i leder och muskler.

Jag har får direkt inflammerade tarmar när jag äter mer än en icke rostad vetebröds smörgås och inte långt därefter en fibro "flair" (vad kallar ni dem i Sverige, attack?)

Min läkare höjde på ögonbrynen och nickade instämmande gällande mina idéer.  Vi får se vad vetenskapen kommer fram till så småningom…

Trevlig dag!

[Lillfjanten]
0

#11  okej, tack!

jag tror inte på antiinflammatoriska dieter, men det är bra att du har hittat det som fungerat för dig Glad

Rita-S
1

i "gamla dagar" kallades fibro för muskelreumatism. Sen har man ju med nya metoder lyckats se att det är skillnad på fibro och muskelreumatism så det blev skilt ur. Fibro blev ändå hängande kvar som en "reumatisk lidelse", men i senare mer moderna tid har man igen lyckats sära på fibro och ett smeknamn och upptäckt det är större sannolikhet att det är något neurologisk.

Än kan inte forskarna förklara eksakt vad fibro är för något men vi närmar oss steg för steg hela tiden så länge bara en forskare envisas att forska vidare på det.

Det är många saker som kan hjälpa för olika individer, vi är alla olika och då man inte riktig vet vad fibro faktisk är till 100% är det svårt att peka ut vad som vill hjälpa för alla. Jag tror nog vi kan se fram till mer utskillningar och uppdelningar innan vi kommer i mål, att fibro delas upp i några fler grupper med olika saker innan vi når slutpunkten. Fibro är ju redan indelat i psykosomatisk och ej psykosomatisk, fler såna delningar kan nog kanske hända i framtiden. Innan den tid får man tyvärr prova sig fram på vad som hjälper för en själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

crikarlshamn
1

Hej igen, ledsen om det sprudlar om mig och jag framstàr som om jag vill frälsa, (att läsas med mycket ironi och stort leende  Glad), det är bara sà att jag är överlycklig att jag har hittat en balans i allt jag gör (diet, yoga, vit B sprutor) efter alla dessa àr i smärta och med dagliga starka opiat smärtstillande.  Jag lever i dag för det mesta utan smärta och det är sà befriande.

Jag har gàtt igenom àr av … men med en vilja av stàl och sökande och en underbar läkare som gav mig fria händer att utforska hoppas jag att min svett och lärdom  kanske kan hjälpa nàgon annan pà deras väg.

Namasté

[Lillfjanten]
0

#14  det är inte så jag ser dig, självklart vill man ju dela med sig av något man tycker fungerar. det gör jag med, tipsar om saker och ting, men det som passar mig passar inte alla Glad

crikarlshamn
0

Har letat runt pà svenska sidor och det finns förvànandsvärt inte sà mycket.  Denna tjejen verkar ha en liknande positiv reaktion samt hon har skrivit upp värdena pà svenska.

Tillbaka till mitt liv

~ En blogg om reumatism, kroniska inflammationer och vad vi äter

**Jag har fastnat helt för en ny kost som heter IFD – Inflammation Free Diet. **

**Tabell: **http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/ifd-tabell/#comment-63

Nåja, så himla ny är den väl inte, men den har inte riktigt slagit igenom ännu och har nog kommit lite i skymundan av GI och LCHF och allt vad det heter som varit populärt de senaste åren.

Amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) har tillsammans med The University Of Sydney i Australien (Glycemic Index Research Institute) tagit fram ett system för att beräkna livsmedels och näringsämnens påverkan på inflammation i kroppen. Systemet grundar sig på en mängd publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation. GI-värdet är fortfarande en del av denna beräkning, men man tittar även på:

• mängd och typ av fettsyror
  • innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter
  • förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein)
  • förekomst av K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter

En tabell har tagits fram på liknande sätt som GI-tabellen, där livsmedel med positivt värde stödjer kroppens egna antiinflammatoriska processer. Livsmedel med negativt värde kan bidra till inflammation, speciell om det äts i stora mängder. Ju högre siffra desto starkare effekt. Rekommendationen är dock inte att enbart äta livsmedel med positivt värde, utan att söka en balans där summan över dagen blir positiv.

IFD tabellen kommer att läggas upp på denna blogg.

Grundaren till systemet heter Monica Reinagel och skrev 2006 boken The Inflammation Free Diet Plan, där tillvägagångssätt för beräkningar samt underliggande studier beskrivs utförligt

[Fröken P]
0

nu ligger min remiss för bedömning på reumatologen, jag hoppas verkligen att jag får komma dit nu. har ju blivit nekad att komma till smärtkliniken.. och sen har jag en remiss till plastiken på gång, hoppas att få en bröstförminskningop där.

oskartoller
0

Har man EDS/hypermobilitet(överrörlig) så har man ofta fibrosymtom, fast våra smärtor kan inte lindras med traditionella fibromediciner typ ,lyrica,cymbalta.tryptizol.tradolan med flera.

Alla med fibro som jag känner så är det bara jag som är överrörlig och ingen medicin funkar på mig. Bara styrketräning och yoga. (Känner 40st med fibro)

Var själv till reumatologen i höstas och hon kunde/ville inte hjälpa mig eftersom det är så svårt när man är hypermobil och fått svår värk av den. Enbart fibropatienter tar dom inte emot ens då det är en neurologisk sjukdom och experterna tycker att vanliga vårdcentralläkare kan skriva ut medicin som funkar.

[Fröken P]
0

#18  mina smärtor lindras av både tramadol och citodon.. nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men menar du att överrörligas smärtor inte kan lindras av mediciner?

även om jag kommer till reuma och de inte kan hjälpa mig, så är jag iaf tacksam om jag kan få en diagnos på papper. det är viktigt för mig.

crikarlshamn
0

Fröken P,

Var själv tvungen att ta tramadol i 10+ àr men blev aldrig beroende för jag doserade noga hela tiden.  Dosering i droppform är enklare (man kan ta mindre och vänta in effekten) än i tablett men inte säker om den finns i Sverige.

lycka till, hoppas de kan hjälpa dig med diagnosen och förstàr vad du menar.

[Fröken P]
0

#20  tack, ja bara jag får komma dit, det är ju inte säkert. jag använder bara tramadol kanske två dagar i månaden som högst, de tar jag bara när jag mår som sämst, jag mår inte bra av dem, men de lindrar värken.

crikarlshamn
0

Ok, bra  :o)  när jag var som värst (fibro + scolios värk) kunde jag komma upp i max dosen/dag.

Det är därför jag är sà glad i dag att jag hittat alternativa metoder och är 99% befriad fràn dessa starka medicineringar.

[Fröken P]
0

#22  jag förstår att du är glad för att du hittat rätt! Glad

oskartoller
0

#19 Lite värk tar ju tamadolen bort, men inte det jag har i bröstrygg/bröstkorg.

Jag har nog provat det mesta på marknaden för smärta.

Överläkaren på smärtmottagningen sa till mig att jag måste inse att jag kommer ha skitont hela livet. Så jag har lärt mig att leva med smärtan inte mot den, tog 9år att acceptera att jag alltid kommer må så här.

Det finns många människor som är överrörliga som aldrig får ont.

Jag käkar inga mediciner alls längre eftersom dom inte hjälperRynkar på näsan

[Fröken P]
0

jag skulle kunna dra ner på mina smärtstillande om jag inte behövde åka till jobbet.. när jag var sjukskriven i ett år så behövde jag inte så mycket smärtstillande som nu.

[Fröken P]
0

nu fick jag en kallelse till reumatologen i alla fall, det känns bra! bara en månads väntetid nu Flört

crikarlshamn
0

Hàller tummarna!

[Fröken P]
0

Tack tack!

[Fröken P]
0

ju mer jag läser om eds så tror jag mindre på det. har även kollat på beightonskalan, men jag är inte lika rörlig som på bilderna. nära, men inte riktigt fullt ut för att kunna få poäng. tror nog att det är fibro, eller någon muskelreumatism kanske.

[Fröken P]
0

har nu varit på reumatologen och jag har inte eds. däremot så bekräftades det att jag har fibro och överrörlighetssyndrom. ingen reumatism heller, så det känns bra nu! Glad

crikarlshamn
0

Skickar en varm kram.!

[Fröken P]
0

Den är mottagen! ;))

Andreas_P
0

"Fibro är ju redan indelat i psykosomatisk och ej psykosomatisk, fler såna delningar kan nog kanske hända i framtiden."

Denna indelning har jag ej hört talas om tidigare. Har du någon källa till detta? Skulle vara intressant att läsa mer om denna indelning!

Rita-S
0

ingen källa på internet, bara det jag fick veta från min läkare och reumatologen som ställde diagnosen, och från norska fibromyalgiföreningen: Att vissa pasienter visade klara förbättringar vid bruk av exempelvis milda antidepressiva medikamenter varpå deras fibromyalgi förmodligen var en fysisk äkta smärta som resultat av psykisk stress, ångest, depression eller annat psykisk, alltså psykosomatisk. Jag var mycket tacksam dom inte sa "alla som har fibro är psykosomatisk sjuka" för på mig spelade det ingen roll hur mycket jag knaprade anti depressiva, det hjälpte ingenting alls på min värk.

Under 1980 talet var attityden från dom flesta läkare att fibro enbart var psykosomatisk. Under 1990 talet insåg dom att detta inte stämde, det fanns vissa som hade fysisk värk pga psykiska problem men det var en större del som detta inte stämde på alls så dom var tvungna att revurdera fibro. Dom placerade då fibro under reumatiska lidelser. Nu i dag räknas det som en än-så-länge okänt neurologisk lidelse.

I och med att vi har vissa som får diagnosen fibro och som mår bättre av antidepressiva ser jag nog för mig att namnet "fibro" kommer bortfalla på dessa pasienter och man skapar ett annat namn för "fysisk värk pga psykisk stress" eller hur man nu skall förklara det. Fibro blev trots allt ett populärt säck-begrepp för alla oförklarliga smärtor och i bland var nog en läkare kanske litegrann snabb att ställa en diagnos.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Andreas_P
1

Tack för svaret!

När det gäller att vissa patienter blir bättre av antidepressiva och andra inte så tror jag inte det beror på om man har psykosomatisk fibromyalgi eller ej psykosomatiskt. Antidepressiva fungerar inte på fibromyalgi genom sin antidepressiva effekt utan på grund av att de stärker det nedåtgående smärthämmande systemet i hjärnan och ryggmärgen.

Jag gillar personligen inte indelningen i psykosomatisk och icke psykosomatiskt. Gillar inte ordet psykosomatiskt överhuvudtaget.

Många uppfattar genom den benämningen att fibromyalgin endast sitter i "huvudet" och att man kan bli av med den genom att skärpa till sig och koncentrera sig på annat än att ha ont.

Tessen
0

#35 Det är mycket riktigt att tricykliskt antidepressiva(tryptizol, sensaval, saroten osv) används i väldigt låg dos eftersom dom har en dämpade effekt på nervsignalerna och då även smärtsignaler, men det hjälper inte alla och många får väldig mycket biverkningar. Det är även tänkt att dom ska hjälpa en att sova bättre och sömnen ska förbättras efter ca 4 - 8 veckor och smärtorna påverkas inget för ens efter 4 - 6 månader.

Enligt forskning så är ingen av smärtan vid Fibromyalgi psykosomatisk, men man kan få sjukdomen av psykiska sjukdomar så som kroniskt PTSD som i mitt fall. Men man kan ju även få den av att ha haft långvarig smärta vilket jag också haft pga skolios och överrörlighet(skulle behöva en HMS/EDS-utredning med min läkare vägrar skicka remiss för det) sen kan man även få Fibro av saker som jobb med väldigt monotona rörelser.

Det finns inget psykosomatiskt öht med Fibromyalgi och det tycker jag är bra att du som sjukgymnast också är medveten om och inte gillar det ordet alls. Det blir så hemskt mycket feltolkningar och folk kan känna sig kränkta om dom får höra att det bara är att ta sig i kragen för smärtan sitter bara i huvudet ändå (har fått höra det från min kära mor flera ggr trots att jag fått diagnosen Fibro av två läkare och jag gett henne länkar där hon kan läsa om det).

/T

Rita-S
0

#35 jag är inte så förtjust i den heller, men den indelningen tillkom under den tid man trodde det enbart var från mentala och psykiska problem att man fick fibro. Det fick det ju onäkligen att låta som alla kvinnor och dom fåtalls menn som hade diagnosen bara var gnällmänniskor som tyckte synd om sig själv så som det framstilldes av läkare och i media. Många av mina f-d kompisar hade attityden "det är bara inbillning, bara att rycka upp sig". Jag har gjort mig av med en del sådana kan jag ju säga.

jag fick ju antidepressiva själv av läkarn, dock var han mycket nogrann med hur han lade fram att jag borde testa det, han sa inget om "psykosomatisk" eller något sådan, det ända han sa var att han visste en medicin som många fibrisar fått hjälp av utan att han gick in på varför eller sådan. Jag testade något över ett år, och det ända som hände för min del var att jag hade presis lika ont och var fullkomligt död i känslorna bara. Så vi utvärderade efter ett år, och beslöt att jag då skulle trappa ner och avsluta. Det var förstens då jag hörde begreppet psykosomatisk fibro, läkarn sa "vi kan då konkludera med att du inte har psykosomatisk fibromyalgi, eller iaf inte bara det".

Reumatologen som ställde diagnosen diskuterade även detta begreppet med mig senare, och hade tydligen inte riktig läst min journal när hon frågade. Men så är det väl kanske, man har inte den tiden man behöver länger i vården att göra sitt jobb så som man borde pga instramingar och såkallat effektivisering över det hela.

oskartoller
0

Det ända som min läkare är bra på är att han vet att det är en neurologisk sjukdom.

Han erkänner att antidepp inte funkar på min smärta då jag inte är deprimerad. Däremot blir jag deprimerad då jag provat flera olika antidepp.

Ts jag fick min diagnos HMS av första sjukgymnasten jag var till. I mina "papper" kom det in då jag var på utredning genom försäkringskassan -03.

crikarlshamn
0

"Jag testade något över ett år, och det ända som hände för min del var att jag hade presis lika ont och var fullkomligt död i känslorna bara. Så vi utvärderade efter ett år, och beslöt att jag då skulle trappa ner och avsluta. Det var förstens då jag hörde begreppet psykosomatisk fibro, läkarn sa "vi kan då konkludera med att du inte har psykosomatisk fibromyalgi, eller iaf inte bara det". "

Fy fàglarna vad arg jag hade blivit!  Att ge en patient en antidepressiv medicin utan att förklara innebörden och riskerna! .. jag hittar inte orden…

Min läkare diskuterade en gàng med mig möjligheten att prova antidepressiva medel för smärtan kan leda till deression samt att jag gick igenom sorg för min pappa hade gàtt bort och förlorat jobbet pà grund utav en olycka plus den smärtan, ja det var lite mycket.

Men han var diplomatisk nog att fràga om jag ville prova och sa att han skrivit ut ett recept som jag kunde hämta om jag behövde.

I slutändan var det meditationen som hjälpte mig igenom denna tid Glad

[Fröken P]
0

tycker nog att tråden glidit iväg lite.. Cool

Andreas_P
0

Jag har träffat ett antal personer med fibromyalgi som har fått direkt smärtlindring av antidepressiv medicin. Men enligt min erfarenhet av de jag har träffat som provat så rör det sig om mindre än 50% som får smärtlindrande effekt och som står ut med bieffekterna.