Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 2929 ggr
Tessen
0

Att laga mat.

Hur i hela världen klara ni alla av det? Jag måste sitta ner 75% av tiden annars går ryggen sönder totalt, vilket den gjort nu bara för att jag tänkte vara duktig o laga mat och äta lite annat än yoghurt för första gången sen jag började med sensaval. Som för övrigt gjort att jag helt tappat matlusten och jag ligger redan på undervikt enligt dom flesta, dock trivs jag själv vilket jag anser viktigast. Men det betyder inte att jag vill gå ner ännu mer för att jag inte har matlust och har redan tappat 2 kg på en vecka.

Ni med barn, hur orkar ni varje dag laga mat åt dom? Jag bor ensam och bryr mig inte om jag äter enformigt emellanåt så jag gjorde storkok när jag ändå var igång med en köttfärs/bacon/grönsaker/svamp/nudlar/grädde och massvis med kryddor. Sen så har jag även gjort en stor sats tzatziki att ha till. Men när jag rev 2 gurkor igår kväll så kändes det som om någon kört mina handleder genom en köttkvarn sen och jag fick sova med lindade handleder för att inte böja dom konstigt och för att undvika för mkt tryck om jag la mig på händerna.

Ni som klarar av att både hantera smärtan och ta hand om ett hem och en familj måste vara otroligt starka människor som ev har en helt underbar man/fru/sambo som hjälper till. Har jag lagat mat är jag för trött för att ens äta sen.

/T

Ladydragon
0

jag är ensamstående med ett barn (en son) snart tonåring

jag är väldigt glad och tacksam över att min son är lite äldre nu och kan hjälpa till mer utan honom så vete tusan vad man hade gjort i vissa situationer

angående just mat så blir det en del halvfabrikat och enkel mat Skäms just för att man inte alltid orkar med det

jag inser och förstår att det kanske inte är så bra men å andra sidan är det inte viktigare att man får mat i sig än att den ska vara tillagad från grunden?

nåt som hjälper mig mycket när det gäller laga mat så är det en vanlig kontorsstol med hjul på så man kan sitta och laga mat

min son gillar oxå att hjälpa  till med maten och då blir det mycket enklare

[Fröken P]
0

jag gillar inte att laga mat av den anledningen att det bara är jag som gör det, nåja till 90% iaf, och för att det inte är tacksamt att göra det. är det mat som ingen annan gillar, då får man höra det, är det gott, då är det tyst Flört men då jag inte är speciellt matglad, gillar väldigt enkel men god mat, är inte speciellt kräsen, så har jag heller inte lärt mig lite svårare matlagning heller.

på vintern, då jag har som mest problem med hand-arm-axel, då har jag svårt att hålla i redskap också, så då blir det superenkel mat, så jag slipper hålla i knivar och slevar.

jag skulle bli överlycklig om jag slapp laga mat i en vecka, det har aldrig hänt (på 26 år) för 10 år sen, då var det roligare att stå vid spisen, men saker och ting förändras, det med värken.

idag provade jag min nya minihackare, körde lök i den, och det blev jättebra, jag har svårt att hacka lök i mindre bitar med kniv, så denna apparat kommer jag att använda ofta.

Tessen
0

#1 Vad skönt att din son visar intresse för att hjälpa till med maten och att du har en stol du kan sitta på! Själv får jag nöja mig med en vanlig köksstol och idag efter att jag lagade mat så vart jag helt utslagen och sov fram tills för en halvtimme sen och äter lite först nu =/ Och jag köper själv halvfabrikat ofta, som fiskpinnar, vegburgare och liknande. Tycker även att frysta laxfiléer kan vara ganska enkelt men väldigt tacksamt då det bara är att lägga dom i en ugnsform och ha på 5dl creme fraiche med valfria kryddor i så kan man äta lite grönsaker till, men att skära grönsaker och riva morötter osv gör ju så ont i handlederna men jag tycker för mkt om sallad för att bara låta bli.

#2 Då är det inte särskilt roligt när man inte får någon uppskattning. Jag brukar alltid laga mat när jag umgås med min bästa vän för han uppskattar alltid min mat jättemycket och han talar om det också :) Det är så mycket roligare och blir enklare att laga mat när man har någon hos sig som verkligen visar uppskattning för det man gjort! Jag är absolut inte kräsen och dom flesta rätter jag lagar är ganska enkla egentligen, men andra kan tycka dom verkar krångliga, men när jag är ensam hemma så känns det ofta lättare att gå och ta en macka med grönsaker på så det kan bli lite slarv ibland när man har ont och är trött.

Ja vintern är inte rolig på några sätt, jag får ont i handleden av att försöka dela kycklingfärs i småbitar med en träslev när jag steker den vilken tid på året det än är, men vintern så blir man i stort sett handikappad. Jag kan inte lyfta t ex en ugnsform utan att handlederna viker sig så då behöver jag hjälp eller så måste jag hålla ena handen under och fort som attans upp på spisen.

Jag tycker fortfarande det är roligt att laga mat om jag ska bjuda någon på middag, men jag får ju ont och blir väldigt utmattad av det om det tar mer än en sådär 15 minuter och saker ska skäras upp och allt möjligt.

Åh jag skulle verkligen behöva något sånt som hjälper till att hacka och strimla också. Mamma har någon lök-hackare men den måste man vrida så att den snurrar och det tar ganska lång tid så handlederna blir helt trasiga.

/T

Rita-S
0

jag älskar att göra mat. Tyvärr orkar jag inte göra det under veckodagarna, så då är det min make som gör maten. Lördagar och söndagar forsöker jag göra god mat i stället, och om jag har bra dagar brukar jag göra storkok av gryta, låda och annat som inte tar alldeles för lång tid att göra, som sköter sig själv en längre tid medans jag vilar, och som jag sen med hjälp från gubben fördelar i portioner och fryser ner så vi har till dom dagar ingen av oss riktig orkar göra nåt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jessica Holländare
0

För min del som inte har det så svårt som ni andra så är det enbart ork och inspiration som tryter. Jag tycker det är skittråkigt att laga mat!!

Jag lagar bara mat de dagar jag har dottern här och hon behöver äta. Blir snabbt och lätt..

Jag har inte så mycket problem med smärtan, men den dumma tröttheten är desto värre.. Sitter ner så mycket som möjligt och sånt som sköter sig självt i ugnen är ju toppen! Då kan jag mysa i soffan under tiden. Jag får väldigt ont i ryggen när jag står en stund, så vilostunder är guld värt.

Tessen
0

#4 Du har tur som har en sån snäll man som är förstående och hjälper till att laga mat på veckorna! Att göra storkok och sen göra matlådor och frysa in brukar jag göra dom få gånger jag orkar ställa mig och laga mat, ryggen tar ju så himla mycket stryk tycker jag så jag måste sätta mig ner så fort jag inte måste göra något eller hålla koll på något så det inte kokar över och liknande. Jag tycker det är roligt att laga mat, speciellt när man ska bjuda en vän på middag för då är dom ofta så positiva och uppskattar att man stått och lagat mat åt dom (trots smärta). Dom dagar jag inte orkar och inte har matlådor blir det bara mackor, yoghurt eller halvfabrikat vilket inte är det bästa. Men man får göra det man orkar helt enkelt. lättast är ju grytor där man bara behöver lägga i det mesta, låta det koka några timmar, sen lägga i det sista och reda, sen är det färdigt. Då får man vila emellan iaf. Likadant fisk i ugnen och liknande tycker jag kan gå okej, så länge handlederna inte viker sig när jag lyfter formen (vilket dom gjort en gång). Då är det bara att sätta igång och städa och slänga allt ist sen skiter jag i att äta och måste ta ångestdämpande för att jag blir så hysteriskt arg på min kropp för att den inte fungerar normalt. Jag älskar även att baka. Men det har bara blivit mindre och mindre det senaste året :(

/T

Rita-S
0

jag skäms inte för att köpa färdig tärnat grönsaker och sådan. Norsk Lapskaus är en rotfrukts-gryta med tärnat kött och tärnade rotfrukter, och där köper jag bara många påser rotfruktsmix helt änkelt. Och använder ofta korv som falukorv, stekkorv, eller bara köttbullar i stället för att köpa stor köttbit och tärna :) Det blir ju faktisk riktig smarrigt det med.

Hermetik-gryta är jag även förtjust i, blanda krossade tomater och vita bönor i tomatsås, kryddor och sen annan hermetik jag gillar: kikärter, bönor av olika sorter, böngroddor, bambusskott, skivat bambus, vattenkastanjer osv osv osv osv osv, så mycket jag orkar och vill, och sen typ en påse eller två med salladskylling från frysen och sen har man faktisk en riktig god gryta. (obs, rekomenderar elektrisk burköppnare eller sådan med avdragbart lock :P )

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tessen
0

#5 Bra att du har dottern ibland så att du måste fixa mat då. Och att inte ha ork känner jag igen, även att ryggen värker något fruktansvärt när man står upp en stund, speciellt eftersom det är i ländrygg och knän min smärta började. Ja absolut, sånt som sköter sig självt i ugnen är jättesmidigt och går att variera mellan kyckling, fisk och kött samt rotfrukter, potatis, grönsaker och allt möjligt. Då slipper man det där med att stå, då behöver man bara skära upp det som ska i (vilket iofs handlederna tar styrk av) ha på lite olivolja eller grädde/creme fraiche/olika sorters ost om man vill göra sås samtidigt Så det håller jag absolut med om att det är en bra lösning ist för att behöva stå vid spisen och hålla koll hel tiden medan man är trött, ryggen värker och man helst skulle lägga sig och vila.

/T

TjockaBerta
0

Det är ju det, attt när man har barn så måste man laga mat. Nu när de är större börjar jag slarva igen men jag lagar nog mat de flesta dagar fortfarande.

Men jag gör inget annat hemma.

>>>Malum domesticum<<<

Tessen
0

Jag gör inte mycket annat hemma heller men jag får så ont i handlederna av sånt som ska hackas och rivas och när man måste stå och röra i någon gryta i tid och otid sen så gör det ju så ont i ryggen och knäna att stå och laga mat så jag försöker sitta på en köksstol mest hela tiden men det är ju inte det snällaste mot ryggen det heller. Jag är ju bara 26 (snart 27) och bor ensam sen nästan 8 år tillbaks så det blir en hel del slarv dom dagar jag har ont. Igår lagade jag mat och fixade matlådor som räcker i minst en vecka åt mig iaf. Om inte mer med tanke på att min matlust är som bortblåst av Sensavalen och jag får tvinga mig själv att äta en eller två ggr om dagen.

/T

oskartoller
0

sen jag har skippat potatis,ris och pasta så känns matlagningen roligare igen.

Så mycket enklare att slänga in en stek eller hel kyckling i ugnen, det sköter sig själv.

Grilla kött är oxå ganska enkelt.

Fasst nu äter jag bara 1gång per dag för jag blir så illamående av värken.

Önskar ibland att jag tålde halv/hel fabrikat men jag får alltid sån värk i mage/tarm av det.