Min läkare vägrade receptförnyelse
Jag använder internettjänsten för att förnya mina recept, en alldeles utomordentligt bra uppfinning, för nu behöver man inte ta upp läkarens tid för att för förnyat recept.
Jag tar numera Citodon eller Alvedon för min fibrovärk. Dosen för Citodon är 1,5 tabletter 2 gånger dagligen = 3 tabletter om dagen. Till kvällen tar jag 2 Alvedon ihop med Attarax och senare till natten Stilnoct.
Sedan januari så har min värk stegrat sig, vilket den kan göra periodvis, och detta informerade jag läkaren om vid näst-sista önskan om förnyelse av recept, jag förklarade att värken ökat och att jag fick ta fler tabletter,
I förra veckan var det åter igen dags för förnyelse av recept, men jag fick nobben! Läkaren påstod att det skulle vara 3 veckors behandling kvar av medicinen - punkt och slut. Hon hänvisade mig att kontakta mottagningen vilket jag gjorde igår. Där var sköterskan väldigt frågande eftersom hon inte hade fått något meddelande om att jag skulle kontakta dem. Men hon ordnade så att jag fick bokat en telefontid, alltså ska läkaren ringa mig på fredagmorgon mellan 7.30-8.30 någon gång.
Min medicin är slut och jag har fått en megavärk. Jag mår väldigt dåligt. Jag vet inte om hon kommer att skriva ut ny medicin till mig på fredag eller om hon kommer ge mig en föreläsning om hur farlig medicinen är eller vad hon nu kommer att säga.
Hon har alltså nekat mig smärtlindring. Finns där något sätt jag kan anmäla henne för detta? För sådär för en läkara ABSOLUT INTE bete sig!
(Jag bor i Malmö och detta gäller vårdcentralen Borgmästargården. Jag kommer att byta vårdcentral och lista mig på en annan men vill tala med henne först så att hon inte nekar mig medicin för att jag inte är skriven på hennes vårdcentral)
Vad säger ni?
har skrivet om det här i andra trådar…
men tyvärr din läkare har all rätt att neka dig smärtlindring det går inte att överklaga eller något
det enda du kan göra är att byta vårdcentral eller läkare och hoppas på tur
eller så söka dig till akuten och hoppas på att du kan utskrivet smärtstillande eller i alla fall få smärtstillande där
jag antar att du oxå har diagnosen Fibromyalgi?
jag anser att det inte är rätt att läkare ska få bestämma om en patient ska få utskrivet smärtstillande eller inte om patienten har en diagnos där man har smärta dygnet runt
men tyvärr så ser verkligenheten ut idag 
självklart som jag oxå har skrivit i tidigare trådar så måste man ju ha en dialog med läkare om vilka mediciner som eventuellt ska skrivas ut
men att lämna patienter med mer eller mindre svår värk dygnet runt utan smärtlindring är bra märkligt
jag hoppas det löser sig för dig på något vis
Jo jag har fibromyalgi sedan fastställd diagnos 1998. Har också haft sjukpension sedan dess. I juli övergår detta till vanlig pension eftersom jag fyller 65.
Jag tycker att det är mycket nonchalant agerat av läkaren, mycket nonchalant. Uppenbarligen känner hon inte till sjukdomens karaktär då den kan uppträda i varierande intensitet från period till period. Jag upplyste henne om att värkens intensitet hade ökat vid förra förnyelse av recept.
Men det är väl så att läkarna nu för tiden inte ser patienten, människan, utan bara ser tiden. Hon har bestämt att mina tabletter inte var slut, och så var det inte mer om detta. Det hon borde ha gjort var att be mig kontakta henne omgående för en förklaring till att tabletterna var slut, men så gjorde hon inte.
Naturligtvis kommer jag att byta vårdcentral. Detta är inte första gången som denna vårdcentral dabbat sig.
Jag tycker inte heller att jag ska uppsöka akuten för det är ju samma som att uppsöka vårdcentralen, om det är på dagtid. Är det på kvällstid eller helger så kan jag bli sittande där tills jag trillar av stolen.
menar du att du inte fick nya mediciner för att du skulle ha haft kvar på receptet om du följt ordinationen? Isåfall så kan de vägra. men sök dig till annan läkare. personligen så har jag fått mer hjälp från fhv och privat läkare än vårdcentralen. privat kan vara dyrare, men det är en skillnad som natt och dag vad gäller kommunikation mm. '
det de kunde ha gjort då du kontaktade dem om att du måste öka på medicinen (vad svarade de på det förresten?) så kan de ju ändra ordinationen på receptet i fortsättningen. jag tar inte samma dos varje dag, så det står 1-2 tabletter 1-4 gånger dagligen. Det är jättebra. oftast så går det bara åt 4-6 st, men det är bra att ha ordinationen de dagar jag behöver maxdosen, och jag blir inte utan medicin, utan kan hämta ut nytt innan de tar slut. receptförnyelse gör jag ca 3 veckor innan jag får slut, har lärt mig att det kan ta upp till 2 veckor innan recepten är klara.
# 3 - Jo det stämmer. Det är uträknat att jag ska klara mig på 3 tabletter om dagen, inte mer. Och visst kan jag köpa detta, men att läkaren bara säger att jag måste ha tabletter kvar för 3 veckor, och därför kan hon inte förnya receptet. Denna sjukdom är ju inte likadan dag för dag och då måste där finnas en marginal.
Och sedan hänger allting i luften. Jag ringer till mottagningen och där har de inte fått någon information. Den snälla mottagningssköterskan rådde mig att ta Ipren så länge plus Omeprazol för att min mage inte tål intiinflammatorisk medicin. Hon ordnade också så att jag fick en tid för telefonsamtal vilket ska ske i morgonbitti.
Men jag har blivit kränt förut av denna läkare pga min övervikt, att jag inte kan hantera viktminskning. Och sedan har hon ojat sig över risken för socker och colesterol. Vid provtagningar har det visat sig att mina sockervärden och colesterolvärden är perfekta.
Jag har märkt att många läkare är väldigt restriktiva med Citodon, och denna verkar vara en av dom. om jag vore du så skulle jag genast söka en annan läkare, alternativt åka till en jourmottagning. inte akuten, men en vårdcentralernas jour. själv kan jag inte ta ipren pga astma, och alvedon hjälper inte ett dugg. har förresten aldrig hört den ordinationen förut, tre citodon om dagen, det brukar åtminstone vara fyra stycken.
Det är en mycket liten dosering 2 x 1,5 tabletter om dagen. Jag får se vad hon säger i morgon vid telefonsamtalet, för om hon fortfarande påstår att jag ska ha tabletter kvar då är hon inte mänsklig.
Jag ska söka mig till ny vårdcentral. Det finns privata alternativ i Malmö och någon sådan ska jag kanske försöka med istället. Tror att de är mer rädda om sina patienter.
visst kan hon säga att du ska ha tabletter kvar om hon har ordinerat tre om dagen, men man brukar ju få ta ut nya när det har gått 2/3 av tiden. om man har flera uttag vill säga. jag går nu till en privatläkare, det är dyrare, men så värt pengarna! jag blir bemött på ett proffsigt sätt, har bra kommunikation, blir förstådd, jag förstår osv. jag får sällan träffa samma läkare på vc, och det är jag inte nöjd med. att behöva ta sin historia varje gång man träffar en läkare, nej, det blir för jobbigt, och det tar mer tid än de har avsatt på varje besök.
hoppas det reder upp sig för dig!
Hon skriver aldrig ut mer än ett recept åt gången………..
Kanske hon har ett extremt kontrollbehov och inte litar på sina patienter att de är vuxna nog att själva tänka……..

# 8 Läkarna har krav på sig om att va försiktig med att skriva ut mediciner som är narkotikaklassade och beroendeframkallande.
Det kan va därför din läkare inte vill skriva ut när det enligt receptet ska finnas tabletter kvar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#8 så du får bara ett uttag åt gången? hur många får du ut varje gång? jag får flera uttag på både citodon och tramadol så jag ska nog vara glad för det..
nej, sök annan läkare, du kanske t.o.m. får annan medicin som passar dig lika bra eller bättre? när jag bytte läkare så fick jag prova mediciner som just fibropatienter ofta använder, men de passade inte mig, men just det att jag fick prova i alla fall. tyvärr så upplever jag att vc skriver ut samma medel och inte ser över alternativ.
# 10 - Jag får utskrivet 200 st åt gången. 2 pkt á 100 st.
#11 okej. håller tummarna för dig ialla fall så att du får hjälp, det är jobbigt med smärta..
Ja jag är helt slut nu. Hela min kropp är helt ur system.
Hur har det gått för dig?
Tack för att ni undrar 
Hon ringde i morse och "ville veta varför jag ville tala med henne". Då upplyste jag henne om att hon hade nekat mig förnyelse och att jag hade varit utan medicin en vecka.
och då börjar hon skälla ut mig!!!!!
Hon hävdade att jag inte skulle ha mer än 3 tabletter om dagen och om jag hade förvärrad värk skulle jag ringa henne. Sen babblade hon om att jag skulle skriva upp dag för dag hur många tabletter jag tog.
Och då blev jag riktigt förbannad och frågade henne om hon ansåg mig som en kriminell eller missbrukare. Och då skällde hon mer, hon skrek i telefonen och jag fick inte en chans. Jag fick skrika tillbaka "Men LYSSNA på mig!"
Och då frågade hon mig hur veckan hade varit. Jag svarade "ett helvete" och då mummlade hon något om - ja det är ……….mummel…..
Och så slutade det med att hon skulle skriva ut nya tabletter, vilket hon gjorde - 100 stycken. punkt och slut.
Jag är så bestört över denna behandling och vet inte vart jag ska vända mig. Om det finns någonstans man kan anmäla henne. Genom att neka mig medicinen en vecka på grund av någon j-a princip, så har hon orsakat en smärtchock som min kropp inte orkar med.
#15 men hade du inte sagt till henne vid något tillfälle att ordinationen inte räckte? om du skulle anmäla henne för något, så skulle det väl vara bemötandet..
jag tycker att du ska passa på och söka annan vård direkt för att prata om din medicinering. det kan vara bra att höra andras åsikter, dessutom så finns det andra preparat man kan testa. jag provade norspan plåster en gång, men jag tål inte häftor, så det kliade jädrar anamma
men det plåstret ska man bara byta en gång i veckan. låter ju toppen annars!
tala gärna om hur det går för dig framöver!
#15 Usch vad hemskt att dels ha ont och verkligen behöva medicinerna. Sen bli nekad dom och gå med hemsk smärta en vecka sen att hon har mage att skrika och skälla på dig över telefonen som ett barn, ist för att försöka få fram sitt budskap med en lugn och sansad röst. Får läkare ens behandla sina patienter så? Jag skulle känna mig kränkt och jag förstår att du på något sätt vill kunna anmäla denna kvinnan, tyvärr vet jag inte hur. Hade hon velat att du skulle föra dagbok över hur många tabletter du behöver ta från dag till dag så skulle hon väl sagt det när hon skrev ut tabletterna första gången, inte nu i efterhand. Du är väl för guds skull ingen tankeläsare?
Jag trodde att min läkare hade skrivit ut tramadol åt mig så det skulle räcka tills han kom tillbaks från sin semester. I tisdags kväll såg jag att jag bara hade en enda tablett kvar. Det senate har jag haft ondare än vanligt och gått på maxdos (dvs 6st utspritt över 3 tillfällen på en dag). Jag hade min bästa vän hos mig och han skulle med tåget på onsdag förmiddagen hem så jag sparade tabletten tills på morgonen och ringde vårdcentralen för receptförnyelse innan vi gick uppför att göra frukost. Jag fick vääärldens utskällning av sköterskan för att jag skulle ha ringt minst 5 arbetsdagar tidigare för dom har inte tid att skriva recept på så kort varsel, speciellt inte när min ordinarie läkare är på semester så hon skrev upp mig på en "att göra om tid finns"-lista. Jag tog den sista vid runt 8 på morgonen. Kl 17 hade hon sagt att jag skulle kolla på apoteket men inget recept, kollade var 5e minut i en halvtimme men inget. Då hade smärtlindringen helt gått ur kroppen och jag har aldrig varit utan smärtlindring när jag varit i en dålig period så jag trodde att jag bara hade ont i ländryggen och dom största lederna. 19.30 hade jag kollat några ggr till och tillslut hade någon snäll jourläkare hittat listan och sett att jag inte var avkryssad. Då hade jag en smärta som jag aldrig känt innan, det känns löjligt att kalla det jag haft innan för smärta ens. Och det var spöregn, den enda jag känner med bil var 5 mil hemifrån, så jag fick cykla till apoteket, som tur är finns det ett 900m bort som har öppet till kl 21 på vardagar. Det tar mig i normala fall 20 min att cykla bort till köpcentret, gå till andra änden, in på apoteket och hämta medicinen när det inte är ngn kö som det inte var och sen gå till cykeln och cykla hem igen. Det tog mig en timme. Smärta lättade efter 2 timmar men den släppte inte helt i nacken eller fötterna och inte stelheten i händerna. Jag låg vaken hela natten efter det pga att kroppen var i chock och nu har jag sovit oavbrutet tills kl 17 idag förutom när katten väckt mig och velat ha mat så jag ar passat på att ta medicin och äta lite. Först nu känner jag mig någorlunda som mig själv igen. Men du måste ju fortfarande må fruktansvärt? Bara för att man börjar med medicinen igen så försvinner inte smärtan direkt, iaf inte på mig, det tar några dagar innan kroppen kommer över smärtchocken och man börjar stabiliseras igen. Håller tummarna för att det går fort för dig!
Jag kan inte ens föreställa mig att vara utan medicinerna, under en period då smärtan är värre än vanligt, i en hel vecka! Jag vet inte vad jag hade gjort. Starkt av dig att inte ta dig in på sjukhuset för smärtlindring eller försöka döva smärtan med sprit eller alternativa metoder. Jag förstår att din kropp har varit/är i chock av smärtan med tanke på att jag blev det av att vara utan medicinen i ca 13 timmar när jag var van vid maxdos pga så intensiv smärta. Stackare, du måste ju haft fruktansvärt ont och inte kunnat göra något. Jag tycker smärtan och tröttheten kan bli handikappande vissa dagar trots medicinering när jag försöker hålla medicinförbrukningen så lågt jag klarar för att bevisa för läkaren att jag inte går på maxdos jämt "bara för att". Min ordinarie läkare har skrivit ut tabletterna mot något han trodde var mjukdelsskador dock. Han letade nog efter något synligt för han skickade mig på röntgen två ggr och sen drog slutsatsen mjukdelsskador bara för att min sänka och snabbsänka var normal så det kunde inte vara reumatism. Jag fick min diagnos av en annan läkare för 8 dagar sen men allt stämmer in så precis, alldeles för många av symptomen stämmer för att det ska kunna vara ett rent sammanträffande bara. När läkaren frågade varför jag var där så sa ag att jag senaste dagarna upplevt smärta som nästan satt i huden så minsta beröring gjorde ont, när tryckte på dom punkterna på kroppen dom kollar så fick jag kämpa för att hålla tillbaks tårarna, han bad mig böja armarna på olika sätt vilket sträckte och gjorde ont. Sen satte han sig tyst och skummade igenom min journal för nästan ett år tillbaks. Jag har gått hos en och samma läkare för smärta i ländryggen, bäckenet och höften som blev värre i oktober pga ett såkallat ryggsott enligt honom men jag har haft rygg och ledsmärtor sen jag var ca 10 -15 år. Jag har astma och pollenallergi som jag går på den vårdcentralen för. Han frågade om jag jobbade/pluggade, när jag sa att jag är sjukskriven sen jag hoppade av i andra året i gymnasiet pga kroniskt posttraumatiskt stressyndrom frågade han varför jag har det och om jag sover på nätterna, så jag svarade ärligt på varför jag har det (lång historia men kort:min pappa är pedofil och utsatte mig för sexuella övergrepp från jag var 3 år tills jag var 22 och försökte ta livet av mig) och nej jag sover aldrig en hel natt, ofta runt 1 - 3 timmar per dygn och jag kommer aldrig ner i remsömn om jag inte tar insomningstabletter som jag får från psyk och stesolid som dom också ger mig mot ångest och panikattacker. Så han sa att det finns bara en sjukdom som stämmer in på min smärta och allt det andra och det är Fibromyalgi som jag med stor säkerhet fått av långvarig psykisk stress. Jag är bara 26 år, har ingen utbildning, har stora psykiska sår och nu även en kronisk fysisk sjukdom. Men man får väl fortsätta kämpa. Jag hade planer på att bli konditor och läsa yrkesutbildningen bageri/konditori. Tänker fortfarande göra det, jag ska dock vänta ett år till med att söka in. Men att jag fått diagnosen är på sätt ochvis en lättnad eftersom många läkare och även min mamma påstått att min smärta är påhittad och att jag borde ta tag i mitt liv istället så blir allt bra.
Hur länge har du levt med den här sjukdomen och har du någon aning om vad som gjorde att du fick den? Jag har läst att dett ofta är traumatiska händelser i barndomen, långvarig fysisk eller psykisk stress, långvarig smärta eller något så litet som ett arbete med monotona rörelser. Jag håller själv på att försöka acceptera allt och läser allt jag kommer över om sjukdomen, men vill prata med min ordinarie läkare eftersom han är utbildad smärtläkare och även att han skickar en remiss till reumatologen även om det så är månaders väntetid.
Ursäkta att det blev väldigt långt och att jag gled Off Topic emellanåt. Hoppas du intetar illa upp.
/T
Jag får bara panodil forte utskrivet.
Min läkare tycker att tradolan retard gav för liten effekt och rent morfin fick jag inte prova.
Var en hemsk tid första åren utan riktig smärtlindring, men nu har jag fått lära mig att hantera den och det går skapligt.
Både smärtmottagningen och reumatologen sa att jag måste acceptera hur skit livet är, men just nu finns ingen medicinsk lindring för mig.

# 14 Det du kan göra är att ta kontakt med Patientnämnden så kan dom hjälpa dig vidare och påtala för den mottagning där din läkare är vad du tycker om det sätt du blivit behandlad. Alternativ ring själv till chefen på mottagningen.
# 17 Att förutsätta att läkaren skriver ut så det ska räcka under läkarens semester är nog att hoppas för mycket. Beroende på vilken kontakt du och läkaren har givetvis.
Som patient är måste man av sitt egenintresse ha koll på när recepten är på väg att ta slut.
Sen förstår jag att du blev uppsatt på en sån lista för det finns inga lediga tider så när man ringer samma dag. Då ska man ha en enorm tur särskilt när ens egen läkare inte är där.
# 18 Om du inte hade nån direkt hjälp av Tradolan så är det inte så troligt att rent morfin skulle gett bättre effekt med tanke på alla negativa effekter det har. Så där har din läkare en poäng.
Att lära sig leva med sin sjukdom kan låta hårt men samtidigt så måste man försöka acceptera sin situation. Man behöver inte acceptera att sjukdomen har kommit men att inte ta till sig att nu är det på detta viset gör livet svårare än det behöver va. Fast det är inte lätt, jag vet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag ska se om det finns någon i kommunen som är ansvarit för vårdcentralerna, om där finns någon man kan komma i kontakt med.
En läkare som känner till sjukdomarma fibromyalgi och morbus dercum vet ju att det finns perioder där smärtan är mer intensiv och att det även kan vara några dagars skov och att smärtan ej är konstant. Att läkaren därför inte vill skriva ut någon marginal är högst okunnigt. Det enda hon tycks intressera sig för är att det är narkotiska preparat och att hon inte kan skriva ut hur mycket som helst. Hon borde kanske jobba inom polisen istället.
Hur som helst så vet jag nu att jag överlever en vecka utan smärtlindring och vad detta innebär. Men jag vill absolut inte riskera att hamna i denna situation igen. Utsättningsproblemen med Citodom är bla a diarré och nu när jag suttit på dass i en hel vecka så är ändalykten helt förstörd och jag får använda barnsalva. Man ska inte avbryta en behandling på det sättet så att utsättningproblemen uppstår och så att kroppen får en smärtchock. Så hennes paranoida inställning till "narkotiska preparat" resulterar i att min kropp hamnar i smärtchock istället för att jag hade fått min medicin i lugn och ro, och att hon erbjudit en tid för besök då vi kunde diskutera eventuella andra smärtlindringar - men nej detta var inte aktuellt.
Det är fruktansvärt kränkande att bli utskälld av en läkare per telefon! Det får inte hända igen.
Är det inte abstinensbesvär du drabbats av. Då mår man verkligen piss med extrem smärta bla. Så blev det när kompisen slutade med citodon och hennes läkare förberedde henne om vad som skulle hända.

# 20 Det är inte kommunen som ansvarar för vårdcentralerna det är landstingen som gör det.
Det brukar finnas dels en Patientnämnd du kan prata med eller så ringer du upp och ber att få tala med chefen på vårdcentralen.
Ha en bra dag! Mongu.
#19 Jag har jättebra kontakt med min ordinarie läkare och han är den enda, förutom han som satte diagnosen, som tog min smärta på allvar. Jag har gått där 1 - 2 ggr i månaden sen i oktober och han har hela tiden sett till så jag ska ha smärtlindring hemma. Men självklart kan allt gå lite fel ibland.
Och ja, jag förstår självklart också att dom satte mig på en sån lista och att det var dumt av mig att inte ha 100% koll på mina mediciner. Det var bara just när jag kände den där extrema smärtan på fler ställen än jag känt innan som jag blev så brutalt frustrerad och egentligen arg på mig själv, men även min "pappa" (jag känner eg att jag inte harnågon sådan) som har utsatt mig för så mkt skit att jag varit konstant stressad och nu fått denna sjukdomen också pga det han gjort mot mig.
Men eftersom jag dom senaste 5 åren varit inne på vårdcentralen ochfått tramadol när jag känt att min smärta i ryggen börjat eskalera, för det är alltid i ryggen min smärta börjat, sen har det med åren spridit sig till dom större lederna, bäckenet, nacken kan bli vidrig och som jag märkte i onsdags kan jag tydligen få ont i fötterna med. Där har jag bara fått någon skum smärta innan som kan liknas vid att någon slår en spik mitt igenom högerfoten. Om jag belastar fötterna fel så gör dom självklart ont fort också, som när jag rider (vilket jag inte tänker sluta med förens jag är sängbunden och omöjligt kan ta mig upp på en häst) så om jag travat en bit så känner jag smärta i utsidan av fötterna så då måste jag skritta en bit och släppa fötterna ur stigbyglarna. Men att det gjort ont att gå har jag aldrig känt innan. Har även märkt att om jag skriver länge, som nu, så blir jag stel och lite öm i händerna.
Jag har inte hunnit smälta och acceptera allt än eftersom jag fick diagnosen förra veckan. Men jag reagerade så starkt när han tryckte på alla "tender points", speciellt dom på överkroppen, och så himla många symptom stämmer in så jag börjar väl accepteranu att det är rätt diagnos. Även om det är en jobbig och frustrerande diagnos att få, så är det ju bra att veta varför man har ont. Så vissa läkare och många människor slutar tro att min smärta bara sitter i huvudet pga att jag har kroniskt PTSS.
/T
hur går det för dig ts, har du fått ordning på mediciner och läkare?
Jag har bytt vårdcentral och ska boka tid för besök hos läkare. Ska jag göra i morgon. 
Låter bra, lycka till! ;)
Tack :-)
Det kändes i alla fall väldigt välkomnande när jag var inne på mottagningen.
En bra början!