Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: prathörnan
Läst 1601 ggr
Ioma
0

Ok... Nu har jag diagnosen :-/

skulle ansöka om sjukersättning i särskilda fall på föräkringskassan och var tvungen att ordna läkarintyg.

sagt och gjort efter flera veckor med värk fick jag en bra dag som jag åkte till VC för att träffa läkare.

no problemo jag hade skrivit ut min blogglista på problemen jag har (https://ioma1.wordpress.com/2010/12/23/lakarlistan/)

Hade dock fyllt på den en hel del för denna är gammal.

Men ja. Han läste och så fick jag visa lite var jag hade mest ont, osv.

pappret skulle skickas i en kopia direkt till FK och en till mig.

När intyget kom hem så visste jag inte om jag skulle skratta jubla gråta eller kräkas.

Diagnos Fibromyalgi mfl.

Jag är glad att ha ord på det men ledsen för att det blev en diagnos i alla fall…

Ja….. Vad ska man säga?

Nu ska jag leta upp all info om hur jag kan lindra min värk eller vad som nu går att göra…

kram på er

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[Fröken P]
0

det är bra att du fått en diagnos iaf. man får en lite konstig känsla när man ser det rätt upp och ned på pappret, men det är ändå en lång väg innan man få den. själv så vill jag inte att papper sänds direkt till fk via elektroniken, utan jag vill ha dem i handen och kolla upp allt innan jag sänder vidare själv. jag har haft så mycket fel på mina intyg, så jag vill läsa dem först, och sen så vill jag ju inte ha några överraskningar (som du fick nu då) utan jag vill ha koll på allt innan fk får sitt.

men var det "bara" fibron som var en nyhet för dig? konstigt att läkaren inte talade om för dig vad denne skrev och/eller har hittat för fynd.

begär gärna journalkopia också, det är jättebra att läsa om hur de kommit fram till det ena och det andra.

hoppas du hittar det du söker om smärtlindring mm!

Esteri
0

Jag har också blivit hjälpt av att faktiskt få en diagnos. För mig har det inneburit att jag har kunnat söka information och skaffat mig kunskap om min egen sjukdom. Det gör att det är lättare att berätta för omgivningen och ibland dela med mig av länkar.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

[Fröken P]
0

ja, det är så tråkigt när en del läkare bara säger kronisk smärta, oklar smärta osv, och skriver likadant i sjukintygen. det får man ju ingen sjukpenning på..  och det känns skönt att få svart på vitt varför man har ont. sen att en del tycker att fibro är en latmaskdiagnos, det är en annan sak Flört men jag tycker nog att fler och fler börjar känna till det nu.