Journalkopior?
Brukar du be om att få kopior på din journal? Jag ber om det från varje mottagning jag varit på, vill ha koll på vad som skrivs, och det har varit intressant läsning. Positivt.
Ja jag har gjort det vid två tillfällen. Som sagt man vill veta vad de skriver för ibland kan det ju stå så mycket mer ön vad man själv får veta också. Jag vill ha kontroll =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Jag ber alltid om journalkopior när jag varit nånstans, inte varje gång men som efter min ryggoperation så gjorde jag det när återbesöken var färdiga.
VC ber jag om nån gång då och då.
Känner att det är bra att veta så det står rätt i min journal och om det är några tveksamheter så kan man ju ta upp det med sin läkare.
Det brukar inte va några problem för mig att få ut mina journaler. Hur är det för er andra, nån som haft problem med detta?
Vet att psykjournaler kan va lite svåra att få ut, där brukar läkarna vilja gå igenom för att se så det inte är nåt som kan påverka patientens sjukdom negativt.
Många vill också gå igenom journalerna ihop med patienten för att kunna förklara olika medicinska termer osv.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hur gör man när man vill ha kopia på sin journal? Går detta att be om i efterhand, alltså inte vid läkarbesök?
Det är bara att ringa till mottagningen och be om kopior, eller maila dem. Går bra att göra i efterhand.
Tack! - Detta ska jag absolut göra!

Ibland begär jag ut journalerna. Då brukar de bli lite försiktigare med vad de gör och säger.
En gång journalförde de inte förrän jag begärde ut kopior på mina journaler. Då skrev de in åtgärder i efterhand.
>>>Malum domesticum<<<
var på reumatologen idag, och har redan gjort en förfrågan om kopia på journalen
eftersom jag inte ska dit fler gånger, så vill jag ha papper på dagens besök, det kan vara bra att ha.