Skakig på morgonen
Jag är väldigt skakig på morgonen. Jag sitter och äter frukost i soffan och bara av att hålla i filskålen får min arm att skaka ganska rejält. Detta var ännu värre för ett tag sedan och fick det förklarat att jag hade kaliumbrist pga kortisontabletter. Men nu har det kommit tillbaka lite (äter inte kortison nu). Är även skakig i benen då jag kliver upp men vilket blir bättre under dagen. Nån mer som har samma problem?
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Är det inte lite dumt att sitta i soffan och äta frukost? Om man sitter vid ett bord så har man ju skålen på bordet och belastar inte någon arm. Prova!
Jag sitter nästan aldrig vid köksbordet, sitter för obekvämt där.
Jag satt under många år på soffan och åt middag framför TV:n, vilket gjorde att jag helt i onödan fick belastning på nack-koterna. Jag tror att det är det bästa ur alla belastningssynpunkter, att sitta vid ett bord och äta.
Jag äter alla andra måltiderna vid köksbordet. Får tyvärr mer ont i ryggen där än då jag sitter i soffan. Men det var mest ett exempel för att förklara hur min skakighet är som jag undrade om det var fler här som hade. Den finns ju i hela kroppen inte bara i armen som håller i skålen.
//Maria
såvitt jag vet så tillhör väl inte skakningar Fibrodiagnosen 
mitt råd är att du tar upp det med din läkare och se vad den anser
Jag känner inte heller igen detta med skakningar, kan inte säga jag har det själv. Kan det vara pga någon medicin du tar?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
när jag kommer till jobbet och fyller på min vattenflaska, (0,5 l) och håller den med vänster hand, så kan jag inte fylla upp hela, min arm skakar, det blir för tungt helt enkelt! så det kan ju vara ansträngningen, att hålla tallriken i en viss vinkel, jag har också märkt att vid vissa vinklar då jag håller saker, då skakar jag, men ändrar jag handen, vinkeln, höjden, då slutar det. så det kan ju bero på musklerna som är svaga i någon ställning. inget konstigt tycker jag.

Kan det va så att ditt blodsocker är lågt?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det kan vara så att du håller skålen på så sätt att musklerna blir ansträngda, precis som #7 säger.
Om du skakar annars också, ska du nog kontakta din läkare.
Det framgår inte här om du äter mediciner? Om du äter några mediciner är det nog det första du ska tänka på.
~ mayolica ~
Jag har ganska nyligen slutat med de flesta av mina mediciner. Nu har jag bara några för magen kvar så jag tror inte att de är orsaken. Utan det är nog som någon tidigare har skrivit att musklerna är trött, eller inte riktigt har vaknat på morgonen, för det släpper när jag varit uppe en stund.
//Maria
Sätt ifrån dig skålen så att du inte belastar några muskler i onödan. Du får försöka hitta en bra ät-rutin som känns bekväm för dig.
Var det likadant innan du slutade med medicinerna? Om inte kan skakningarna orsakas av att rester efter medicinerna du slutat med håller på att gå ur kroppen.
~ mayolica ~
Jag har dessa skakningar i ben och armar om/när jag går ur sängen på natten även ofta på morgonen. Jag har diabetes och har haft diagnosen Fibromyalgi,,, MEN idag träffade jag en ny sjukgymnast som undersökte mig mycket noga, sen sa hon, du har inte fibromyalgi det kan jag med säkerhet påstå. Däremot osv. sa hon. Får se nu vilken den nya diagnosen blir.
#11 Skaffa ett såntdär sängbord, dvs sånt som man har när man äter frukost i sängen, så när du vill sitta i soffan och äta så kan du ställa det över benen i soffan så slipper du hålla i något och behöver heller inte sträcka dig efter något som står på bordet så kan kroppen få lite avlastning från att du ev anstränger muskler genom att hålla en skål fel. Det räcker med så pass lite tyngd om man bara håller det lite fel så kan det göra ont och börja skaka. Speciellt om man är trött också.
Om du har en tillräckligt djup soffa då, en del soffor sitter man liksom ganska långt fram så då fungerar det inte. Men hoppas du kan lösa det på något sätt så du slipper skaka när du ska äta på morgonen.
/T
jag sitter långt fram på soffkanten och äter frukost, då sitter jag rak i ryggen och får inte lika ont. och dessutom så når jag ner med fötterna i golvet, vilket jag inte gör i köket, otroligt jobbigt att inte kunna ha stöd där. ett elände är det att vara kort i rocken!
men jag känner likadant, är svag och skakig när jag ska hälla upp vatten till kaffet mm, men det blir bättre lite senare under dagen när jag kommit igång. ibörjan när jag kände dessa skakningar, så blev jag lite oroad, men några timmar efter så går det bra, så för mig handlar det om att jag är lite klen på morgonen innan jag kommit igång.
är man orolig så ska man ta kontakt med vården, det blir ju inte bättre om man går och oroar sig, och jag säger alltid att det är bättre att fråga för mycket än för lite. finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
lycka till ts!
Tack för era tips.
#16 Tack så mycket 
//Maria

Känner precis så på morgonen, musklerna är liksom utmattade efter att varit stilla eller i spänning under natten, jag brukar ta en stor kopp the på morgonen men får ofta ställa ner den på armstödet eller byta arm ofta för att kunna slappna av ordentligt. Men jag blir också bättre under dagen =)
Samma sak skakar musklerna om jag gjort nåt som jag inte brukar och tagit ut mig lite för mycket, min man säger att jag rör mig som en trasdocka och minsta lilla jag ska lyfta skakar musklerna.