Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 9662 ggr
Britt-Marie
11

Ont i tänderna vid Fibroskov

Är det någon mera som upplever smärta i tänderna när ni har ett Fibroskov?

Rita-S
0

nej det kan jag inte säga jag har upplevd själv iaf!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Tessen
1

Obs: Lite måste jag få skämta om min smärta för att stå ut med dagar som igår och idag!!

Jag vaknar i perioder med detta "receptet på frukost" i huvudet, en skvätt stel/öm nacke, en stor portion spänningshuvudvärk, en liten tallrik smärta i käkmusklerna och som krydda en känsla av smärta i tänderna.

Jag har periodvis tandgnissling i sömnen (den lilla jah får iaf), vare sig jag tar insomningstabletter eller inte, dock utan ljud. Jag bara sliter ner tandytan genom att bita ihop stenhårt i sömnen.

Tandgnisslingen blir värre om jag känner mig extra stressad eller har ondare än vanligt. Idag tror jag att jag även omedvetet gnisslat tänderna i vaket tillstånd. Har alltså inte sovit på ca 22 och en halv timme nu,

Kan det vara detta du upplever? Du kan ta reda på det själv. Ha en liten spegel liggande vid sängen, när du vaknar med den där känslan av smärta i tänderna så ta direkt fram spegeln och räck ut tungan så du ser formen på den. Har den ett taggigt, nästan lite lövliknande form till utseende? Ser du detta så har du ont för att du antingen gnisslar tänder eller biter ihop väldigt, väldigt hårt i sömnen. Då behöver du eg en bettskena från tandläkaren för att inte slita ner tandytan mer. Jag har för mig att jag betalad runt tretusen kr för den hemska plastskena som får min att desperat tugga ännu hårdare för att försöka få ihop tänderna, sen plockar jag ut den i sömnen och har ännu ondare när jag vaknar, ibland av att jag slänger bettskenan på golvet.

Hoppas dör din skull att dy inte behöver någon. Nu är min kropp iaf helt utmattad sp jag kan sova några timmar. Sov med spegeln vid sängen ikväll om du har en dålig period nu, det kan synas även om du inte har ondare än vanligt. Nu är jag så trött att jag knappt kan se. Godnatt.

/T

Britt-Marie
0

Tack för ditt bra inlägg. # 2

Jag har haft en bettskena, men jag stod inte ut med att använda den. En gång när jag vaknade så satt den så hårt fast och vi skulle åka 25 mil för att komma till ett Bröllop och jag höll inte på att få ut skenan. Den satt som berget. Man kan skratta åt det här efteråt. T o m min Sambo var med och drog i skenan för att få ut den. Jag skrek - Alla mina tänder följer med ha hahaha…Man får se det komiska i det hela ibland…Så någon mer bettskena det tror jag inte jag provar ut, men måste man så måsta man.

Nu är jag lite bättre från fibroskovet och jag har heller inte lika ont i mina tänder.

Önskar alla en fin Maj dag!

Tessen
0

#3 Skönt att du mår lite bättre! Hoppas att du också får en fin dag!

/T

[GunillaR]
1

Jag har några gånger sökt för bihåleinflammation, utan att det varit så. En öron-näsa-hals läkare tog tag i dessa problem och konstaterade att tankvärk och även värk i bihålorna kan vara resultatet av att man spänner musklerna i ansiktet pga smärtai nacke/axlar.

Detta är något som man gör omedvetet.

Det finns några mycket enkla tips att "mjuka upp ansiktet".

- Man kan helt enkelt massera sig själv med roterande rörelser av fingertopparna.

- Om det är mycket stelt så kan man gapa stort och stänga munnen och samtidigt tona aaaaa. Det här ser väldigt löjligt ut så man bör vara ensam Flört Det låter ju ba-ba-ba………Glad

- Är man ensam och fri från insyn så kan man även trycka handflatorna mot kunderna när man gapar och även rotera svagt i rörelserna.

Britt-Marie
0

Tack för era inlägg och tack för tipsen Gunilla.