Ni som är ljudkänsliga.
Har ni testat silikon-öronproppar? Dvs såna som är en rund boll i nästan genomskinligt silikon som man ska trycka fast som ett lock över örongången ist för att stoppa in i örat som man måste göra med dom vanliga. Dom vanliga i skumgummi dämpar såklart ljud bra när jag ska sova, men på morgonen när jag vaknar och tar ur dom så gör det oftast jätteont för då har jag fått skavsår(iaf typ 8 ggr av 10 jag testat även om jag tar dom minsta) och ibland är öronpropparna helt blodiga pga att jag fått så mkt skavsår. Så har nu köpt ett paket med två par såna i silikon, visst dom kostar mer än dubbelt så mycket, men det tjänar man snabbt igen på att man kan använda dom flera ggr.
Men eftersom jag uppenbarligen lätt skaver sönder mig i öronen så undrar jag om någon testat såna och om dom är mjuka och snälla mot öronen och ändå dämpar ljud tillräckligt?
Jag är så less på att vakna i ett ryck av att grannens mobillarm går av kl 7 på morgonen i lägenheten ovanför och jag hör vibrationerna och börjar leta efter min egen telefon i tron om att det är den eftersom det hörs så väl. Jag vaknar även direkt bara katten lägger tassen på sovrumsdörren och kurrar lite för att hon är bortskämd och vill ha mat typ 3 - 4 ggr per natt och eftersom jag ändå vaknar så går jag upp och ger det till henne så hon ska vara tyst ett tag så att jag kanske kan somna om. Det är pga det beteendet hon inte får sova i sovrummet längre, för går jag inte upp direkt när hon piper då så ställer hon sig på min mage, och det är en rejält tjock boll på ca 6,5kg så det gör vidrigt ont bara hon trampar med ena tassen i magen på mig.
Dom nätter jag tar zolpidem och kan sova ordentligt i runt 4 timmar vill jag gärna slippa väckas av ljud så fort dom slutar verka. Tar jag stesolid när jag går och lägger mig för att släppa all stress, ångest och tankar som håller mig vaken och dom är även muskelavslappnande så jag slappnar av ordentligt och därför får lättare att somna under den timmen dom verkar men sen blir jag väckt lika lätt som vanligt. Om jag nu kan ha silikon-öronpropparna utan att få ont och dom dämpar ljud tillräckligt bra så kanske jag inte vaknar upp riktigt så många gånger under natten som jag brukar och kanske till och med kan få sova någon timme mer än utan öronproppar vilket vore guld värt då jag oftast bara får 1 - 3 timmars sömn eftersom ljud, ljus, starka dofter och rörelse väcker mig.
/T

Oj jag har testat dom en gång
men inte mera. Men inte för att det var obehagligt för öronen utan för att jag vaknade tidigt på morgonen och tuggade på vad jag trödde var tuggummi.
Tog en stund innan jag fattade att det var en av öronpropparna jag hade i munnen.
Inte så vidare trevligt faktiskt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vad i hela världen pysslar du med när du sover? :D
Gräver i öronen och allt du hittar åker rakt in i munnen? ;)
/T
jag använder såna öronproppr emellanåt speciellt vid svåra migrän anfall
jag tycker dom är jättebra
enkla att sätta på plats och man slipper ha något i örat tycker oxå att dom dämpar ljuden väldigt bra
jag har stora problem med mina öron inflammation eksem och så vidare och min läkare har avrått mig att använda vanliga öronproppar
hoppas dom funkar lika bra för dig oxå
#3 Tack så mycket för svaret. Ska testa dom inatt och se om jag kan sova okej och slipper störande ljud. :) Jag är glad att det finns något att testa som inte ska tryckas in i örat iaf då jag blivit väldigt ömi öronen efter att jag fått skavsår en massa gånger när jag sovit borta och hör ännu mer störande ljud och använder vanliga öronproppar trots att jag vet att jag får ont. Får hoppas att dom här silikongrejerna löser problemet och jag får lite lugn och ro på nätterna, det vore enormt mycket värt att slippa bli väckt så extremt lätt av ljud.
/T

Nej jag brukar inte vakna tuggande på nåt. Men jag märkte att även den andra öronproppen åkt ut och låg på kudden. Så jag vet inte vad jag gör när jag sover.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jag sover med öronproppar. Proppar köpt i ungern faktisk, ända jag har hittat som är riktig bra och håller ljud ute. Har provat mig genom hela sortimentet i Sverige känns det som, engångs, genbruk, silikonlock (värdelösa för mig) och så vidare. Dom flesta jag har hittat här i sverige får jag ont i örongången av, och drar ut dom i sömnen när dom gör för ont. Endast dom jag hittade i Ungern som har funkat bra natt efter natt, gör inte ont, formar sig efter örongången utan att ge för mycket präss..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
skulle behöva hörselskydd, men kan inte använda öronproppar. det irriterar mina öron och jag får klåda.
Jag testade dom inatt, dom satt kvar och jag vaknade inte av att jag tuggade på någon av dom ens ;) Dock hade jag varit vaken i över ett dygn för att försöka få dygnsrytmen rätt, jag la mig vid ca kl 12 igår kväll då jag inte kände att jag kunde sova innan det. Satte i öronpropparna som faktiskt var bekväma, jag vet att jag halvt vaknade till av att jag svagt hörde katten krafsa på dörren en gång, men har inte hört något spring i trappuppgången eller något från grannen ovanför som jag brukar väckas av varje natt. Hade ställt larmet på kl 12 och lagt mobilen i sängen med vibratorn på eftersom jag vaknar när det rör sig. Men kroppen var så utmattad av över ett dygns vakenhet att jag stängt av larmet i sömnen, trots att mobilen låg i ett stängt fodral och sov sen lugnt vidare till kl 15,20. Vaknade fruktansvärt stel i hela kroppen och öm av att jag legat ner för länge och inte tagit smärtstillande på för många timmar.
När jag tog ur öronpropparna så hade det slagit lock för ena örat, det har fortfarande inte släppt och börjar irritera mig en aning då det trycker lite i örat. Jag har ju även förstört dygnsrytmen direkt igen eftersom jag inte kommer somna innan tidigast kl 3 inatt ungefär. Men då kanske jag sover som vanligt, bara ett par timmar så det blir bra ändå, får väl hoppas på det iaf. Sen så får jag även hoppas att det släpper i örat snart för det är ganska irriterande. Men jag vaknade inte en massa ggr av störande ljud iaf och inga sår i öronen, förutom dom som fanns där redan innan.
/T

Tur att du inte fick för dig att det var tuggummi
.
Testa att tryckutjämna så bör locket för örat ge med sig. Hoppas du får sova inatt med.
Ha en bra dag! Mongu.
Nej jag kan absolut tänka mig godare saker att tugga på! ;)
Jag har redan testat det flera gånger men det släpper inte utan det blir ett lätt knastrande ljud i det örat och sen så gör det ont ): Får ringa sjukvårdrådgivningen imorgon om det fortfarande inte släppt då.
/T
Jag kunde sova helt okej utan av att vakna av annat än sånt som jag själv gör, som att lägga mig på sidan när ena axeln är öm. Katten har inte väckt mig en enda gång och sov lugnt på sin ena kudde i tv-rummet när jag gick ut ur sovrummet och hon var snarare snabbt framme och gosade än att gå och gnälla och kurra vid matskålen. Vilket både var överraskande och mysigt.
Locket för ena örat släppte även under natten. Men trots att jag fått sova och vila ett ganska bra tag ifred så är jag lika fruktansvärt trött och orkeslös som när jag blir väckt en massa gånger. Jag förstår verkligen inte, jag har inte varit ens lite pigg en enda gång dom senaste 16 dagarna. Vet inte om det är att jag har ondare än vanligt som gör att jag aldrig kommer ner i REM-sömn och därför inte blir utvilad? Har aldrig kommit ner särskilt djupt i sömn utan behöver insomningstabletter för det. Men jag har ju iaf haft lite energi i perioder. Jag skulle lätt kunna lägga mig och vila ett tag till och det är tråkigt för jag missar dom dagarna med fint väder nu.
/T