Blodutgjutelse och Blånader
Såg plötsligt efter en ansträngande gräsklippning när jag skulle duscha att jag har blodutgutelse på vänster axel. Min första tanke som kom var hur den kunde uppstå och om det var bh bandet som orsakat det under klippningen, kom sedan på att jag bär min bågskytteryggsäck på den axeln. Det är dock förvånande ändå eftersom jag bär endast några få meter från hallen till bilen.
Förr fick jag sällan eller aldrig blåmärken, det var så att OM jag fick dessa blånader krävdes det att jag sprang in i exempelvis bordshörn med fart och då de visade sig kom jag inte ihåg när eller vad som orsakat det märket som blossade blått eller blåsvart. Nu räcker det med att bära en väska med bågskyttegrejor som inte är direkt tung. Jag fick även ett blåmärke efter mitt barnbarn då han råkade skrapa min arm med en plastpinne, det rev bara till lite och jag fick en vit reva på armen. Efter ca en timma smärtade det till då jag vidrörde området och när jag tittade var det ett rejält blått märke istället för revan
.
Tycker det känns konstigt att det vänder så från att aldrig i prinsip få blånader till att de kommer av egentligen ingenting. Även att bli totalt utmattad i kroppen av att klippa gräset, något som för var en del av alla göromål och jag bara kunde fortsätta att rensa ogräs eller efter en dusch ta tag i städningen inne, nu är det vila efter en gräsklippning och före den gräsklippningen en tablett för att inte få allt för mycket smärtor… Ja, livet har allt vänt efter att fibron slagit klorna i mig. Tack och lov har jag förståelse från sambo, våra 3 barn med respektive och min svärmor och svärfar. Däremot mina båda systrar som har samma diagnos har jag valt att hålla mig ifrån då de sedan länge gaddat ihop sig mot mig, ett litet svart får i skaran är jag och så vill jag inte ha det så jag vände mig om med stolthet och vetskapen att jag klarar mig bra utan dom. Däremot finns ju alltid saknaden av de systrar jag förlorat och att alla andra på vår sida är borta, men det gäller ju att prioritera för att orka själv, jag vet hur jag mår och hur jag ska göra för att må så bra som möjligt.
Nu blev det mycket men är det någon som känner igen det där jag skrev om blodutgutelse (röda) och att lättare få blåmärken än tidigare? Inget av det har jag upplevt så lätt som nu att få, det dyker upp av så små orsaker
Medarbetare på Druid & Shaman
Jag har i stort sett alltid mellan 2 och 10 blåmärken på kroppen. Ofta på benen och armarna, men jag har aldrig direkt slagit mig när jag fått dom och jag vet inte direkt vart vissa kommer ifrån eller vad som "petat" emot huden för att jag ska få märket. Det har varit så dom senaste 3 - 4 åren.
Eftersom jag har väldigt ljus, nästan vit hy så är det sådär lagom fint nu i sommarvärmen, när man kanske inte vill gå med långbyxor och långärmad tröja på sig jämt, att få blåmärken över hela benen och armarna i tid och otid. Ska jag på middag eller vistas runt mycket folk (vilket jag iofs sällan orkar) och vill ha en klänning eller kjol som slutar vid knäna så har jag gärna tunna strumpbyxor på mig för att jag tycker det ser så fult ut med fläckar som verkligen lyser i alla möjliga färger som blått, lila, grönt och gult. Vid något tillfälle har jag även använt smink för att täcka över dom värsta blåmärkena. Så sommarmånaderna tycker jag att det kan vara ganska besvärande. Men det började ca ett år efter att min ländryggssmärta började sprida sig ut i stort sett hela kroppen.
Så du är inte ensam om att nästan bara behöva bli petad på för att få blåmärken.
/T

Det jag funderar på är hur dina blodvärden är? Har du kollat dom nyss? Om inte kan det va idé att få det gjort.
Det behöver inte va nåt fel på provet men det kan va bra att kolla hur man ligger till.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har alltid något blåmärke på knän och ben, jag är expert på att slå i mig både här och där. Bär jag en mjölkkasse, så kan ett hörn studsa till mot knät, jaha ett blåmärke till tänker man då. Häromdagen så dammade jag en bokhylla och en bok föll på ena bröstet, nu har jag ett fint gult märke kvar.. Jag stöter alltid emot något. Sen får jag lätt röda märken om något sitter takt mot huden. Har jag en kasse (behöver inte vara så tung ) hängande om handleden så blir jag knallröd.
mongu - jag kollade blodvärden för inte länge sedan och de var normala.
#2 Jag kollade upp mina blodvärden nyligen och det enda dom hittade var järnbrist, som jag inte hade ett halvår tidigare då mina blodvärden kollades och nu när jag ätit järntabletter ett tag så blir det ändå inte färre blåmärken. Men visst, på vissa så skulle blåmärkena absolut kunna bero på något fel på blodvärdet.
#3 Ja kassar som man han mjök eller juicepaket lämnar alltid ett eller två blåmärken! Det är rena blåmärkes-fällan. Det där med röda märken känner jag också igen.
/T

Agneta-43 Bra att du har kollat det var bara en tanke.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för omtanken det värmer och det är alltid bra att bli påmind om att kolla upp, kunde ju varit så att jag inte kollat på år och dag ju. När mina smärtor tilltog genomgick jag massor av blodprover för att utesluta än det ena än det andra. Det slutade med att läkaren då sa att jag hade ospecifierad ledvärk, jag fick Bufren retard (eller vad den nu heter) och kunde fått ytterligare en tablett för att dämpa värk och sedan en tablett mot den för biverkning osv jag tackade för Brufen och tog bara den. Jag bytte vårdcentral och bad den nya kolla mig, men de tittade bara på vad förra läkaren gjort för undersökning och sa samma.
Året efter fick jag återgå till den tidigare vårdcentralen och lämnade nya prover och efter att hon klämt på min kropp fick jag resultatet fibro och efter provsvaren att det fortfarande såg bra ut så nästan exakt ett år sedan dess.

Samma här mina prover är det inget fel på. Så det är inte enkelt. Värken finns, tröttheten är förödande.
Ha en bra dag! Mongu.
Håller med dig och inte nog med kroppens värk och trötthet utan det är ju även skallebanken som sätter in nu och då.
Jag tog ju en tablett innan gräsklippningen, visst den gjorde säkert nytta för utan den hade jag nog haft fruktansvärt ont, nu är det huggningar och ilanden i kroppen + tröttheten, men skallebanken den tog inte tabletten på så nu ska jag ta en till och göra lite meditation som avslappning, sedan blir det natti natti för en ny och lång arbetsdag