Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 2023 ggr
[Fröken P]
0

Mediciner och bilkörning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14829763.ab

då den röda triangeln är borttagen på förpackningarna så får man själv bedöma om man är körbar eller inte. För min del så skulle jag gärna slippa köra bil emellanåt, men man måste ju till jobbet och då har man ju lite smärtstillande i kroppen. det gäller att inte ta mer medicin är man är ordinerad (en självklarhet förstås) för om man åker dit, så kan man inte bli åtalad för rattfylleri om man har fått läkemedlen på recept. både på gott och ont.

Chestnut
0

Sen är läkare numera skyldiga att rapportera till Transportstyrelsen ifall någon patient kan vara olämplig förare och då får man körförbud eller utredning.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Fröken P]
0

hittade detta, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Utokad-skyldighet-for-lakare-att-anmala/ vad medicinska skäl är, det står inte specificerat. men då ska det nog handla om väldigt starka mediciner, men jag tolkar det som att det gäller sjukdomar/tillstånd.

men det kanske är någon som vet helt säkert vad som menas? jag hittar då ingen annan mer specificerad källa.

oskartoller
0

Medicinska skäl är alzheimers, demens, förlorad syn på ena ögat(6månaders körförbud) mfl.

[Fröken P]
0

#3  precis, men det jag menade var om det gäller just diagnoser eller/och mediciner.

oskartoller
0

Man har själv ansvaret om man anser sig fräsch nog att köra med medicin i kroppen. Alla reagerar ju olika.

Maria
0

Min läkare tog försiktigt upp frågan om bilkörning sist jag var där. Jag har ju balanssvårigheter och är ganska "seg i kolan" och när jag sa att jag inget körkort hade så drog hon en lättnadens suck så jag kan tänka mig att jag hade legat i riskzonen om jag hade haft körkort.

/Maria

[Fröken P]
0

självklart måste man själv avgöra om man är körbar eller inte. därför tar jag bara en tablett på morgonen när jag ska till jobbet, trots att jag skulle behöva två. man får ständigt planera intaget om man vet att man har ärenden att uträtta, och jag måste alltid ta bilen.

mongu
0

Att själv känna när man är säker som bilförare eller att hantera diverse maskiner i sitt arbete eller fritid kan va svårt. För har man starka mediciner eller t.ex. epilepsimedicin så påverkar det många gånger utan att man är medveten om det.

Särskilt om man inte står på samma dos eller tar v.b. för då varierar halterna i kroppen.

Sen tror jag att man är minst lika dålig bilförare om man har mycket smärta som inte är behandlad som när man behandlas.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mayolica
0

Det har väll alltid varit man själv som har ansvaret för om man kan köra bil eller inte när man äter medicin,jag tycker att det var bra att varningstriangeln togs bort eftersom den var så missvisande att det blev livsfarligt om man hade gått efter den. Alla påverkas så olika av medicinerna, det är inte möjligt att veta innan om det är lämpligt att köra bil eller inte. Det kan vara värre att köra utan medicin för någon och tvärtom för någon annan som äter samma medicin? därför bör man inte ta nya mediciner när man ska ut köra bil,bäst att vänta och se hur man reagerar först. När jag har migrän är det inte särskilt lämpligt att jag kör bil.

~ mayolica ~

mongu
0

# 9 Precis, kör man bil med obehandlad smärta så är man ingen säker bilförare heller.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!