Behandling - sömnproblem?
Vad har ni för läkemedel för sömnbesvär? Just nu har jag Zolpidem, men har även fått Propavan utskrivet, hardäremot inte vågat prova dem ännu.. Av.Tryptizol fick jag så hemska biverkningar och man kan tydligen få samma av Propavan. Eller om jag ska ska mod till mig och prova en till natten? Jo jag vet att alla inte får samma biverkningar, om än alls, men jag är alltid försiktig i början..
tar du och prova Provan först eftersom du har fått det utskrivet den kan fungera bra det vet man inte innan man har provat
själv har jag fått Lergigan utskrivet och den funkar väldigt bra för mig
precis, man vet inte förrän man provat. men detta med myrkrypningar är en hemsk känsla. jag ska ta 1-2 tabletter, men börjar med en.. ska baske mig prova i natt. 
Lergigan är inte det mot illamående?
det som inte är bra med propavan är att det innehåller laktos, så det är inget jag vill ta varje kväll, då jag måste ta en lactrase före.
Jag tog en halv tryptizol igårkväll och kände mig som en zombie ända till för en stund sen, hade ingen energi alls. Propavan är likadana, man är trött nästan hela dagen efter!
Zolpidem har jaghaft sen länge och är för mig det enda som hjälpt utan att jag mått dåligt dagen efter.
/T
#3 ja zolpidem fungerar bra faktiskt, så egentligen behöver jag ju inte byta, men det tråkiga är att om jag lägger mig vid 21-22 tiden, så kan jag vakna vid 03 och då är det svårt att somna om. jag sover bra åtminstone fyra timmar, sen är jag väldigt lättväckt. har provat atarax också, men det får jag en bakiskänsla av 
#4 Jo jag vet hur det är, man sover bra i några timmar av zolpidemet. Men tyvärr, har tagit både atarax och propavan innan och man är trött ända fram tills på kvällen! ): Lergigan har jag också haft och det blev jag lika trött av. Jag vet inte hur många mediciner jag testat, löjligt många är det iaf!
/T
det är så trist.. när jag var helt sjukskriven behövde jag inga sovpiller, då somnade jag sent i soffan, och kunde sova mina timmar där. nu måste jag ha dem för att jag måste få sova några timmar för att jag ska iväg till jobbet. jag har svårt att somna när jag lägger mig i sängen, vet inte varför.
Jag är sjukskriven helt sen jag hoppade av andra året på gymnasiet (fyller 27 i sommar) men jag har insomnia pga kroniskt posttraumatiskt stressyndrom också så det kvittar om jag går hemma hela dagarna, jag sover inte tillräckligt ändå och sömnlöshet = stress och stress = smärta och smärta = sömnlöshet. Det är bara en enda ond cirkel.
/T
jag är en fegis, jag tog min vanliga zolpidem, men jag fick sova dryga 5 timmar i alla fall! 
Jg tog inte tryptizolen igårkväll. Somnade runt kl 23 och har varit vaken sen kl 02. Är fruktansvärt uttråkad och har haft ont inatt så har tagit sammanlagt 4 tramadol, alvedon och paraflex vid två tillfällen. Druckit massa te och tittat på serier. Nu ligger jag bara här och stirrar.. Vad ska man göra nu?
/T
är det starka tramadol du har? jag kan inte ta mer än en 50 mg tillsammans med två alvedon åt gången, med ca 6 timmars mellanrum, jag mår inte helt ok av dem, men de funkar mot smärtan.
50mg. Tar 2 åt gången med 2st 665mg långtidsverkande alvedon. Dom tar bortt smärtan i rygg, bäcken och höften iaf. Vilket är ställena jag har ondast. Skulle eg behöva öka dosen vissa dagar, får ta högst 6st tramadol per dygn. Ibland blir jag bara så trött på smärtan att jag tar alla 6 på en gång. Får inga biverkningar av såna mediciner, men tryptizol, propavan, atarax och gud vet allt jag fått mot min PTSS, jag tål inte antidepressiva eller sömntabletter (bara insomningstabletter). Får hemska biverkningar och känner mig som en zombie med ont i hela kroppen och kan inte tänka ):
/T
oj, jag törs inte ens tänka på hur jag skulle reagera på 300 mg i en dos.. har testat samma alvedon, men de hjälper inte mer än vanliga. låter jobbigt att ha sån smärta.

# 11 Det är inte bra för dina inre organ att du tar hela dagsdosen på en gång, det kan om du har otur ge allvarliga skador.
Förstår att du har svårt med mycket smärta men försök att inte överdosera medicinen.
Tycker du ska höra om du kan få komma till en smärtklinik För att få så bra hjälp som möjligt.
# 12 Det är så att meningen med Alvedon 665 mg att doseringen är lättare då man inte behöver ta en dos mitt i natten utan kan dela upp dygnsdosen under dagen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#13 de hjälper mig inte i alla fall, även om de ska vara långtidsverkande. jag har såna hemma och har testat.
#12 Jag kräks upp tabletterna nästan direkt igen pga att jag har såna magkatarr så den tål inte så hög dos. Lika bra är väl det.
#13 Jo jag vet. Fick diagnosen Fibromyalgi i torsdags, innan har jag bara varit in och ut på vårdcentralen för smärtan i ryggen, bäckenet, höften och emellanåt i knäna och nu sist när dom ställde diagnosen hade jag en brännande smärta vid minsta beröring i hela överkroppen. Ska ringa reumatologen kommande vecka och be om att få en ordentlig utredning. Läkaren som gav mig diagnosen skrev ut Tryptizol men jag har haft den innan mot depression och tål den inte alls. Tog en halv tablett den förmiddagen sen en på kvällen, igår var jag inte mig själv på hela dagen, gick omkring som i en dimma och orkade ännu mindre än vanligt och inte kunde jag sova av dom heller så dom är inte värda det. Får väl se när jag får komma till reumatologen.
/T

# 15 Var det tanken att du ska ta den på dan? Testa att ta ett par timmar innan du lägger dig för att se om du möjligtsvis kan sova bättre.
Om jag tolkar dig rätt så har du inte haft den på ett tag och då är det bättre att starta med låg dos, låta den va så ett tag för att sen sakta höja upp till den dos som är tänkt.
Har du fått remiss till reumatologen? Det är inte säkert att dom tar emot om det är för fibro. Men hoppas ändå att du får komma dit.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#16 Jag skulle ta en halv 25mg i torsdags morseför att jag hade varit vaken i ett och ett halvt dygn. Sen skulle jag ta en halv på kvällen i en vecka sen gå upp till en 25mg-tablett varje kväll. Men jag känner min kropp, jag har testat ett otal olika antidepresssiva. Jag mår fruktansvärt dåligt och orkar ingeting när jag tar dom och får hemk biverkningar även vid låg dos.
Nej jag har inte fått remiss. Jag ska ringa dit och hoppas på det bästa. Annars får jag kontakta min ordinarie läkare på vårdcentralen (det var inte han som ställde diagnosen då han är påsemester) för han är smärtläkare så får väl se om han kan hjälpa mig.
/T
2# jo Lergigan funkar på lite allt möjligt det är ett Antihistamin
först fick jag den utskriven för illamående vid migrän sen upptäckte jag själv att den funkade utmärkt att sova på och att den även va bra emot oro/ångest
kollade med Fass och min läkare och jag får ta den emot det jag skrev ovan 
Jag har inte fibro, men liknande däribland väldigt tryck-känslig och det jag skriver har ni säkert tänkt på och provat, men skriver i alla fall.
Gäller sängen. Vanliga sängar brukar bestå av en resårmadrass och en bäddmadrass. Hör efter om ni kan få låna bäddmadrass av någon och testa ha en eller två extra. Om ni inte kan låna någon så kanske ni har extra täcken och/eller filtar så ni kan lägga i extra. Alternativt även testa att ta bort den bäddmadrass som finns. Själv hade jag ett tag tre bäddmadrasser, men fick ta bort en för det blev fel. Har under flera år haft 2 st, men fick för ett tag sen ta bort en så nu har jag bara en som vanligt.
Annars har ni provat sitta och sova. Finns ju fåtöljer som man kan luta bakåt, finns ju även sängar där man kan höja så att man sitter. Har man ingendera och inte möjlighet att låna så kanske låna bara en vanlig badenbadenstol (solstol) med sådan där tjock dyna, visst den blir i smalaste laget, men fungerar att testa i. Ha en sådan där uppblåsbar kudde som man brukar ha när man åker bil som sätts i nacken så att huvudet får stöd. Att sitta så belastar man de "tjockaste" delarna på kroppen, nämligen rumpan och låren så det är relativt långt in till ben som tar emot.
--
I inlägg #6 skriver du Fröken P att du kunde få rätt bra sömn i soffan. Jag ser två anledningar till det. Ena är att soffan har en helt annan stoppning som gör den mjukare eller hårdare än din säng och det är därför soffan fungerar. Andra anledning kan vara psykologisk, när man har problem med sömnen så kan man få en sorts spärr när man vet att man ska sova, alltså när man går till sängen. Så du kan ju testa att sova i soffan. Kan gå på två sätt. Endera får du sova som du beskrev att du fick eller så får du samma spärr där också eftersom du då vet att du ska sova där, men kanske värt att prova.
hej
#18 aha, man lär sig nåt nytt varje dag! 
#19 jag kan inte bara sova rätt upp och ned i soffan, utan det är tv:n som gör det, jag kan slappna av och tänka på annat. visst är det så att det blir som en spärr när jag lägger mig i sängen och "ska" sova. jag funderar mycket jämt, och det blir mer när jag lägger mig, har jag däremot något att titta på, tv eller en film på datorn, då går det lättare. har mycket funderingar just nu vad gäller fk, utredningar mm. soffan kan jag tyvärr inte sova i den är så nedsutten i mitten, så jag får ont av den
däremot så har vi köpt en bäddsoffa som jag ska kunna använda då jag är lättväckt av snarkningar mm, sov första natten där inatt faktiskt, och sov hela fem timmar! men jag är uppe tidigt sen, men det får jag ta, bara jag fått sova bra.
tyvärr så kan jag inte läsa böcker eller tidningar liggandes, så jag kan inte trötta ut mig på det heller, men när jag har semester så ska jag lägga undan zolpidemen, då får jag väl vara vaken halva natten då, bara jag somnar utan dem. det kan vara bra med ett uppehåll.
Jag tar två Tryptizol till natten, tycker att de fungerar bra. Vissa nätter behöver jag lägga till två Atarax 10 mg. Skulle jag ta Tryptizol på dagen skulle jag nog somna.
Halvligga funkar ibland, ibland inte alls.
Har testat Atarax, men det känns som att man är bakis dagen efter.. det skulle kunna ha funkat om jag inte behövde gå upp tidigt för att åka till jobbet.
Jag tar två Atarax några timmar innan sängdags. Sen tar jag Stilnoct till natten. Fungerar för det mesta.
Ett tips är att ha svalt i sovrummet.
Jag måste ha svalt i sovrmmet för att kunna sova annars får jag febersvettningar och kastar av mig täcket. På sommaren sover jag med vara ett lakan över mig. Önskar jag kunde sova med öppna fönster men har en ganska så vältrafikerad väg utanför så jag väcks av alla bilar för jag är superkänslig för ljud och vaknar av minsta lilla. Har testat alla möjliga öronproppar, till och med såna små som är för barn, men jag får skavsår i öronen. Överväger att köpa silikonöronproppar som man liksom bara lägger som ett lock över örongången. Dom är dyrare, men kanske värt det om det gör att jag inte blir lika störd av ljud.
Är det fler som har det problemet? Att det när man ska sova inte går att "stänga av" alla otroligt störande ljud som en granne som går över golvet i lägenhetn över, eller dom i lägenheten intill ser på tv, trafiken utanför, någon smäller igen en dörr och springer upp för trappan eller tar ner hissen. Helt normala ljud som dom flesta inte reagerar på. Eller om man sitter på ett café eller en uteservering när det är mkt folk som pratar och skrattar, det känns nästan som om min hjärna blir överbelastad av alla ljud-intryck för det går inte filtrera bort nånting och allt låter så otroligt högt. Det är förmodligen därför jag pratar ganska tyst så folk ibland inte ens uppfattar vad jag säger så jag hela tiden får upprepa mig, för i mitt huvud låter allt så mycket högre.
Det kanske låter helkonstigt för alla andra omni inte upplever det, men det verkar som min hjärna helt enkelt inte kan filtera bort vardagliga ljud utan går på högvarv och nerverna skickar ljudimpulser för minsta lilla ljud.
/T
jag är väldigt lättväckt, reagerar lätt på ljud. men jag vill inte ha det svalt i sovrummet, inte heller varmt, lagom ska det vara då jag lätt får bihåleproblem och min astma gillar inte för svalt. kan inte heller ha öppet fönster för pollen. däremot så rekommenderar jag en liten luftrenare till dem som vill ha aningen svalt, men inte öppet fönster. jag har en sån i köket och den räcker till sovrummet med.
Jag vill gärna ha runt 18 grader i sovrummet men så här på våren och sommrarna och tidig höst blir det 22 - 23 grader här inne pga att det är ett gammalt tegelhus som bara släpper in värme sen kommer den inte ut. Och har jag öppet fönstret under pollensäsongen måste jag ha astmainhalator och kortisonnässpray intill sängen.
Har haft en liten fläkt i sovrummet som jag köpte billigt på typ rusta och det gör ju att det blir svalare, men jag gillar inte att det blåser.
Luftrenare är oftast väldigt dyra så fort man ska ha en av lite bättre kvalité.
/T
Oj, det är för svalt för mig. men i och för sig, jag går inte efter temperaturen, utan jag känner mig för. men vi har som lägst 21 grader på vintern, och då tycker jag att det är kallt.. jag köpte en luftrenare som är lika stor som en klockradio, den fungerar bra faktiskt. det känns som om åskan renat luften när den står på! den har jonisator (tror att det heter så)
Jag behöver ha så svalt för att inte börja känna mig febrig och svettas under täcket, däremot har jag väldigt låg kroppstemperatur, kalla händer och fötter så jag fryser lätt annars. Men när jag sover vill jag ha det svalt så jag kan ha täcket på mig.
Sitter och tittar på luftrenare på pricerunner just nu. Hittar några runt tusenlappen som renar luften på en yta av 20kvm, så ska jag ha ren luft i hela lägenheten så skulle jag behöva minst två eller helst tre, eller helt enkelt bara se till att jag har riktigt ren och frisk luft i sovrummet, det står dock inget om att dom gör det svalare. Dom få jag skulle kunna ha råd med just nu är såna som man bär med sig som ett halsband typ för att om man har allergier ändå kunna vistas i den miljön där allergenen finns under några timmar.
Även om dom inte gör det svalare så vet jag att min astma skulle bli bättre av en luftrenare, helst med hepafilter i. Har en superdyr dammsugare med hepa- och kolfilter, men man kan ju inte dammsuga i tid och otid.
/T
26# det finns ju fläktar som oscillerar alltså rör sig runt när dom är igång så slipper man att det blåser på en hela tiden
tycker även att den gör det lite svalare i rummet där man vistas
har själv en sån fläkt och den är guld värd på sommaren
fläktar låter för mycket tycker jag. sen gillar jag inte heller när det drar på mig.
#29 Jo jag har testat sån som snurrar ett halvt varv fram och tillbaks, men det drar lite på en emmellanåt och jag reagerar på det direkt. Är överkänslig för det mesta, speciellt när jag försöker sova. Ljud, ljus, vind, värme, kyla och rörelse är några av dom saker som kan väcka mig.
Det skulle vara om fläkten stod på golvet och inte nådde upp över sängkanten och den inte låter för mkt, även att dom silikonöronproppar jag ska testa fungerar utan att jag får en massa blodiga skavsår i öronen som jag får utav dom vanliga i skumgummi.
/T
Något som jag kan rekommendera för att lättare kunna slappna av är att "berätta" för hjärnan att nu är det natt och nu ska du sova.
- Släck ner så mycket du kan minst en halvtimma innan sängdags.
- Vädra ordentligt
- Stäng av all elektronik och bara låt det vara tyst
- Eller sätt på avslappningsmusik på låg volym
det enda som fungerar är om jag kan lägga mig när jag är riktigt trött, men det fungerar ju inte eftersom jag måste upp till jobbet. jag försöker intala mig att sova, men då blir det nästan värre, allt börjar mala, sjukintyg, fk, jobbet osv. nästa vecka ska jag till läkare igen för nytt sjukintyg. man är aldrig säker på om det blir godkänt, och det är en orolig tillvaro. jag mådde så mycket bättre när jag var helt sjukskriven, jag kunde lägga mig 2-3 på nätterna, men jag sov till 8 åtminstone. åt bara hälften av smärtstillande mot nu.
Att bara lägga sig ner på kvällen när man skulle vilja somna och "tala om för hjärnan" att det är natt och att jag ska sova skulle inte hjälpa ett dugg. Jag har försökt avslappningsövningar, mindfulness (som jag fortf utövar men det påverkar inte min sömn, minskar bara stress och negativa tankesätt) och jag har alltid vädrat ur lite i sovrummet innan jag ska sova, stänger av elen till tv'n, datorn, har aldrig i mobilladdaren eller några såna saker som ger ifrån sig surrande ljud, har det så mörkt som går, även om det skulle bli ännu lite mörkare med mörkläggningsgardiner som jag ska ta och köpa på IKEA nån gång.
Men om jag lägger mig ner jag inte är riktigt trött, då stänger jag av ljudet på mobilen och ser samtidigt vad klockan är. Liggeren stund, ljud stör mig, tankar stör mig, kan inte slappna av, ligger lite obekvämt, kollar klockan, bara 20 min har gått men det känns som 2 timmar, går upp och plockar uppkatten i famnen för hennes spinnande lugnar mig, går runt några varv i lägenheten, lägger mig i sängen igen och omedvetet kollar jag på klockan när jag tittar hur många grader det är i rummet. Ligger än en gång och vrider och vänder på mig, tankarna snurrar, ljud från grannarna stör, blinkandet från en ambulans som kör förbi syns igenom persiennerna, drar kudden över huvudet och försöker tvinga mig själv att sova. Till slut blir jag så frustrerad att jag går upp och klarvaket tittar på några serieavsnitt eller en film eller två och somnar när kroppen är tillräckligt trött för att kunna sova 1- 3 timmar.
Har har insomningstabletter och lugnande hemma så kan jag "tvinga" mig själv att sova, jag kommer även fort ner i rem-sömn av dom och är ofta kvar där dom 4 timmar zolpidemen verkar, sen sover jag lite mindre djupt en stund sen vaknar någorlunda utvlad.
Eftersom jag är heltidssjukskriven fungerar det att jag sover när jag känner att jag kan, för även om jag känner mig trött ibland så piggnar jag till så fort huvudet träffar kudden. Jag ligger oftast och vilar några ggr om dagen också, t ex om jag stått och lagat ordentligt med mat så jag ska ha matlådor (annars äter jag bara macor eller köper sån mat man värmer i micron bara och det är inte det nyttigaste) så orkar jag inte äta, utan jag måste gå och lägga mig och vila en halvtimme först. Om jag dammsugit måste jag vila, jag älskar att baka men får ont av att stå och göra det så har kommit fram till att jag får sitta ner på knä på en köksstol vid bänken, sen efter eller under tiden något står i ugnen, lägga mig och vila. För jag får inte tillräckligt med sömn hur jag än gör, så min enda lösning för att orka göra saker är att ligga i sängen, bara slappna av och låta kroppen återhämta sig lite.
/T
Är också känslig för ljud, temperatur och drag. Ljudbok i hörlurar när jag ska sova funkar bra för mig. Det måste nästan vara en bok jag läst eller hört tidigare, annars kräver det för mycket koncentration. Det filtrerar i alla fall bort en del ljud. Vissa kvällar somnar jag ifrån den utan att stänga av. Öronproppar använder jag ofta också, i alla fall när jag sover på annan plats eller har gäster.