Smärta som kommer och går?
Har ni någonsin upplevt att smärtan blir värre i perioder? Som med en sjukdom där man får skov då allt blir mycket värre? För visst jag har haft ont innan. Men i onsdags insåg jag att jag bara hade en tramadol kvar, så jag ringde vårdcentralen och fick världens utskällning för att jag inte hade koll på mina mediciner och dom har bättre saker för sig så man ska ringa minst 5 arbetsdagar innan man behöver receptet och min ordinarie läkare var fortf på semester, så hon skrev upp mig hos någon läkare, på en lista över saker att göra om tid finns över och hon sa åt mig att kolla på apoteket efter kl 17.
Så jag tog den sista tabletten på morgonen för att kunna följa med kompisen i taxin ner till tåget för att krama honom hejdå, sen satt jag kvar där en stund på en bänk ute i solen för att värma upp kroppen lite, sen tog en av stadsbussarna som stannar 400m hemifrån (finns ingen som stannar närmre). Tog en långsam promenad och njöt av solen, testade kameran i nya mobilen lite genom att ta kort på allt det gröna fina ute.
När jag kom hem var jag trött och la mig och vilade en stund. Låg bara och kollade på serier fram till kl 17. Kollade apotekets hemsida flera ggr i minst en halvtimme innan jag insåg att läkaren inte hade haft tid. Vid 18,30 hade allt smärtstillande släppt och det kändes helt ärligt som om jag var i helvetet. Jag var stel i nacken, händerna, höfterna och knäna, jag hade hemskt ont i nacken och ner i hela ryggen, i axlarna och fram i bröstmusklerna, höfter och bäcken, knäna och något jag aldrig känt innan på det sättet, jag hade ont i fötterna, det gjorde fruktansvärt ont att gå.
Trots stela fingrar kollade jag apotekets hemsida emellanåt och vid 19.30 så hade någon snäll jourläkare tagit över listan och skrivit ut ett recept. Så ringde min kusin för att be om skjuts (känner ingen annan här i stan med körkort och bil) men hon var 5 mil hemifrån så det var bara att inse att jag var tvungen att cykla i spöregnet till det enda apoteket som var öppet, som tur var är det det som är närmst, bara 900m hemifrån. Men det tog mig närmre en timme och väldigt många tårar att ta mig till apoteket, hämta ut medicinen, satte mig några minuter på en bänk inne på köpcentret och tog tabletter direkt, kände efter någon minut att två inte kommer räcka så jag tog 2 till. Folk som gick förbi bara såg ner på mig som någon patetisk missbrukare när jag satt med rinnande tårar, genomblöta kläder och en apotekspåse kl 20,30 på kvällen. När jag kom hem släppte jag bara allt där jag stod, lutade mig mot väggen för att kunna trampa av mig skorna och la mig i sängen, men blöta kläder på mig, och bara väntade på att smärtan skulle släppa. Vilket den gjorde efter 2 timmar. Men det ömma och stela i nacken, händerna och fötterna släppte inte på ett dygn. Så jag låg vaken till i torsdags morse och efter det har jag sovit hela tiden till kl 17 idag. Bara gått upp och matat katten när hon krafsat på dörren och passat på att ta smärtstillande.
Eftersom jag alltid tagit tramadol när min ryggsmärta eller knä och nack-smärta börjat bli värre än normalt så har jag inte känt så här intensiv smärta och stelhet i hela kroppen innan.
Kan Fibro verkligen komma och gå så i smärtintensitet?
Ska självklart gå till min ordinarie läkare (en smärtläkare) så fort han är tillbaks från semestern då han inte vet om att jag fått diagnosen och prata med honom samt be om en remiss till en reumatolog också måste jag även prata med min sjukgymnast för det schemat han la uppåt mig för ryggsmärta och vad dom trodde var mjukdelsskador, det har gjort mer skada än nytta.
Ursäkta att det blev lite långt. Hoppas någon orkar läsa igenom och svara om dom känner igen sig det minsta.
/T
men är det verkligen bra att ta fyra tabletter på en gång? det tar ju ca en timme innan de verkar.. sen så tycker jag nog att det är lite knepigt att din smärtläkare inte har diagnostiserat fibromyalgi, men du får säkert bra svar av denne sen.
men annars som svar på din fråga, ja, det är olika, vissa dagar har jag väldigt ont och kroppen liksom lägger av och jag är seg, andra dagar känner jag mig oförskämt pigg. själv använder jag citodon varje dag, men tramadol vid de värsta dagarna, men gillar det inte, jag känner mig speedad, gör mer än vad jag brukar, sen får jag ont av det med, det blir en liten ond cirkel tycker jag, så de använder jag inte mer än absolut nödvändigt, och då är det max tre stycken 50 mg på ett dygn.
det gäller att hålla koll på hur mycket medicin man har hemma om man är beroende av den för att kunna stå på benen. och på min vårdcentral krånglar det ofta, så jag kontaktar dem två veckor i förväg för receptförnyelse.

Nej det är absolut inte bra att ta så många tabletter på en gång. Tramadol är kraftiga smärtlindrande tabletter och det finns en anledning till att läkare drar öronen åt sig när det gäller att skriva ut. Det ser vi ju här ibland att en del inte får de mediciner de så väl behöver.
Nu vet jag i och för sig inte vilken styrka du har på dina tabletter men ändå att ta så många är bara till nackdel för dig själv särskilt dina inre organ tar skada.
Visst är det olika hur smärtan är vid fibro. Det varierar kraftigt beroende på många olika saker.
Det är bra att som FrökenP kontakta sin läkare i god tid innan receptet är slut för hur det än är så har läkarna många patienter att ta hand om och då finns inte tiden att förnya recept på stört.
Så ha framförhållning till nästa gång så bör du slippa hamna i ett sånt här läge.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag vet mkt väl att det absolut inte är bra att ta mer än 2 st 50mg på en gång. Jag var panikslagen och har aldrig haft sån smärta utspridd i hela kroppen innan. Det är bara när jag har som ondast jag tar min maxdos 6tabletter utspritt till 3 ggr per dygn. Annars är det mellan 2 och 4 per dygn.
#1 Jag tycker inte alls att citodon hjälper i närheten lika mkt som tramadol gör. Och eftersom jag har haft ryggsmärtor i många år så letade nog min läkare efter synliga skador eftersom han skickade mig på röntgen 2 ggr och när han inte såg något drog han direkt slutsatsen mjukdelsskador. Jag har ju bara varit hos honom för just smärtan. Sömnbristen och mycket annat har psykiatrin tagit hand om.
#2 Ja, jag trodde att min läkare skrivit ut så jag hade tills han kom tillbaks från sin semester men så var inte fallet, men jag ska verkligen tänka på det och ringa i tid nästa gång.
Skönt att få bekräftat att det faktiskt går upp och ner så att det inte är något jag bara inbillat mig. Jag har fått höra i så många år av min mamma och av massvis med läkare då jag sökt för smärta i rygg och domflesta större lederna att det inte är något fel på mig, så ont kan jag inte ha för dom ser inget fel så väx upp och sluta gnäll. Min mamma verkar dock haft dåligt samvete över det sen hon fick veta att jag fått diagnosen. Vilket jag tycker att hon kan ha ett tag.
/T