Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 7338 ggr
kkarinn
2011-02-22 19:01
0

muskelnedsättning?

Hej,

idag var jag på sjukhuset och dom satte nålar i musklerna för att kolla funkitonen.jag har haft värk och trötthet i två år..

hade kraftig muskelnedstätting.

Är det något man har vid fibro?

Dom tror även jag har eds,

jag är så rädd att jag har MS som min farmor!!!!!!!

Rita-S
2011-02-24 13:07
0

Puttar upp denna.

Jag har inte själv något tecken på muskelnedsättning, inte heller dom jag själv känner som har fibro, så jag vet inget om just det själv..

Jag hoppas du inte har ms! Jag skal hålla tummar för dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Maine]
2011-02-24 16:28
0

Jag var på Neurologen i höstas, då satte de plattor på armar, fingrar mm. Och sen svag ström.. Inte alls skönt. Hur gjordes din undersökning med nålar? Låter inget vidare.. :(

kkarinn
2011-02-24 16:44
0

jag gjorde två test, ett var med plattor för att se om nerverna fungerade vilket dom gjorde..

sen stack dom in 6cm långa nålar i musklerna som var kopplad till någon maskin ..

och det här gjorde så *pip* ont.

Läkaren vart även arg över att jag var så svettig pga att jag var så rädd och gjorde så ont så tejpen fasnade inte på ryggen när dom skulle sätta upp plattorna.

musklerna var inte som dom skulle och han trodde MS,pga att jag också har myrkrypningar i benen , vilket jag har hört att man kan ha med fibro också??

nästa undersökning ska dom skära ut en bit muskel och skicka till labb…. buuuhhh :(

Jobbigt att behöva gå och vänta i flera månader och vara rödd och orolig :(

StinaY
2011-02-25 14:38
1

Usch vad arg jag blir av att läsa ovan! Har du möjlighet att byta läkare? Så ska du inte bli behandlad, alla har rätt att respekteras, särskilt försikig bör man som läkare vara när de har en rädd patient.

Fy fan säger jag bara! Jag har själv råkat ut för sådana idioter.  Byt byt byt!

Medarbetare på träning.ifokus

TjockaBerta
2011-02-25 20:37
0

Myrkrypningar i kroppen har jag också och väldigt svaga muskler. Dock har jag aldrig hört talas om muskelnedsättning.

Det känns plötsligt som om musklerna bara tappar i styrka, som mjölksyra eller nåt. Svårt att beskriva. Helt utan anledning. Jag kan sitta i soffan och rätt som det är känns musklerna jättekonstiga. Jag har också misstänkt MS.

Jag har svårt att skriva på tangentbordet nu, det blir bara fel hela tiden. Förr arbetade jag med att skriva efter diktamen. Alltså samtidigt som någon talar. Det krävs en hel del både i att få det rätt och snabbhet. Det är konstigt när fingrarna inte lyder hjärnan längre.

En sån undersökning du varit med om vågar jag inte gå på. Det låter fruktansvärt. Så modig du var som klarade av att genomföra den.

>>>Malum domesticum<<<

kkarinn
2011-02-27 19:11
0

japp visst är det en sk*tläkare, men gör nästan vad som hälst för att kunna strycka ms på listan och kunna leva vidare, visst kan man säkert få ett bra liv tros ms men jag är livrädd på den sjukdommen.

och ville prata med min läkare och bestämde tid, japp det fick jag en telefon tid 17 mars.. sen kanske det var ytterligere några månader innan jag får tid till nästa ställe.

Orkar inte va rädd 24 timmar om dygnet!!!!!!!!!!!

hellah
2011-03-27 17:19
0

Jag har rätt starka muskler, men klarar inte att använda styrkan pga all smärta det ger, dvs syresättningen av muskeln funkar inte.

Ibland lägger musklerna av om jag överanstränger mig. Jag kan alltså inte göra nåt med just den muskeln en liten stund. Det tycker jag är skrämmande.

[Billan]
2011-05-01 22:14
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har genomgått test av musklerna med nålar. Även den andra med plattor. Inte fått svar trots att det var ett par månader sen.

Nu har jag spasmer i benens muskulatur, svaga muskler samt fruktansvärda sendrags liknande historier i benen nattetid. Svårt att gå, benen orkar liksom inte bära upp kroppen. Har även liknande saker i armarna, samt domningar i ben armar och huvudet. Lederna värker, främst småleder, men även större typ knän axlar osv. Yrsel, öm i ögonen svårt med minnet.

Det kallar min läkare kronisk värk.

Pussels päron
2012-05-12 22:32
0

Billan : så har jag med. Men jag hat bara testats med en slags metall pistol liknande apparat Smärtläkarna haft i handen , den mäter trycket på muskeln innan man reagerar med AJ ! Jag och doktorerna har bara kollat med den och genom att de testat tigger punkterna utan att jag sett vart de haft apparaten.

louise11
2012-05-14 17:34
1

Sjukdomar i centrala nervsystemet är många varav de största är MS samt Parkinson, sedan finns det ca 150 olika mindre grupper av neurologiska skador (enl min neurolog läkare). Och det är här "det stora kruxet ligger"att veta vad patienten lider av.

I dag har de bra undersökningsmetoder att bekräfta eller utesluta MS.

De sker genom LP-prov, MR samt EMG är dessa prover gjorda samt neurologisk status så brukar det visa sig om det rör sig om MS eller inte.

Och skulle det visa sig att dessa prover inte ger specifika fynd, det är då patienten hamnar i okänd diagnos med smärtproblematik av okänd karaktär.

Då är det en djungel av gissningar och påståeenden p.g.a vilka läkare man blir remitterad till.

Men om de utesluter MS så får man ju vara tacksam för det, även om man inte kommer till rätta med sin smärtproblematik.

Jag har själv gått igenom under 25 års tid alla dessa undersökningar, och haft MS-diagnos i 10 år samt en diagnos som heter syringomyeli.

Men sedan 2 år tillbaka har de tagit bort min MS-diagnos eftersom att under tidens lopp har inte mina symtom förvärrats som de skulle ha gjort om jag nu hade MS. Och på MR visas inga nya "plack".

Så nu är det myelopati eller fibro eller syringomyeli som står på agendan.

Lite skit samma tycker jag eftersom det inte finns något botmedel av några av dessa sjukdomar, värken och tröttheten har man ändå.

Så efter de har gjort dessa tester på dig karinn och därmed kunnat utesluta MS så får du vara tacksam för det(nu går ju det att leva ett bra liv med denna diagnos också , missförstå mig rätt)

Jag har varit medlem i MS-förening i 10 år och mött så många härliga och positiva människor med MS, och 90% av dessa har ingen värk alls, det var det jag tyckte inte stämde överens med mina symtom jag har ständigt värk och inga problem med ögonen(synbortfall och inflammation) och de hade alla med MS-diagnos råkat ut för som jag träffade).

Muskelnedsättning på EMG samt EES behöver inte alls vara MS.

Så oroa dig inte i onödan, och skulle det vara MS så finns det bra bromsmediciner idag och det går att leva ett bra liv med MS.

Louise