Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3125 ggr
Tessen
0

Vaknar när jag vänder på mig.

Har precis fått diagnosen (i torsdags) och fick tryptizol utskrivet men jag orkar inte känna mig som en zombie imorgon igen, vilket jag gjorde fram till ca kl 19 idag. Lyckades sova i nästan 4 timmar, sen vände jag på mig och vaknade direkt och var klarvaken igen (om än trött). Är det fler som brukar reagera så?

Jag har läst igenom alla symptom och det är så skrämmande mycket som stämmer in så jag tror inte att jag är feldiagnostiserad, men tänker ändå ringa reumatologen nästa vecka och be om en mer grundlig utredning. Ist för att bara komma in till en ny läkare påVårdcentralen som petar på mig och ber mig böja armarna på olika sätt i ca 5 minuter, läser igenom min journal sen sätter diagnosen Fibromyalgi. Innerst inne tror jag inte att han har fel, men jag vill att han ska ha fel. Jag vill att det ska vara något annat som man kan göra något åt trots att jag röntgat ryggen(och bäcken och höfter) tre ggr, knäna en gång o handlederna en gång utan att hitta något. Jag är alltid trött men att sova är hopplöst. Jag har gråtit två nätter i rad nu, jag vill att det ska vara något dom kan bota, jag vill inte vara sjuk resten av livet och ev bli sämre så jag inte orkar med min medryttarhäst som jag älskar otroligt mycket eller min katt som är mitt enda sällskap.

Hur kan man "vänja sig vid" en sån här diagnos? Hela min kropp skriker nej men samtidigt har jag haft olika smärtor i många år och alltid varit så fruktansvärt trött utan att kunna sova en hel natt utan sömntabletter så det stämmer väl in egentligen, längst inne vet jag nog, men jag vill verkligen inte!

/T

agneta-43
0

Själv fick jag min diagnos på vårdcentralen i det område jag bor av en läkare som efter undersökning diskuterade mig med en annan läkare. Dagen efter ringde hon mig och sa att de beslutat att allt stämde så bra på fibromyalgi att jag inte behöver genomgå några fler tester, och så sa läkaren att jag bara behövde kontakta henne för förnyelse av tabletterna hon skrev ut samma dag jag fick diagnosen, Jag fick värktabletter på 1g och en annan som jag skulle ta för att få sova, jag blev inte trött på kvällen, sov ungefär lika illa och sedan gick jag i kola till minst klockan fem dagen efter.

Jag valde att inte ta den tabletten mer utan håller mig till mina värktabletter som inte ger full effekt.

Min syster som också har fibro har gjort en hel undersökning med allt vad som "ska" vara jag vet inte då jag inte fått det och sedan X antal besök på en smärtklinik för att lära sig hur hon kan avlasta sin kropp och hur de nu gör där, inte vet jag då det aldrig nämndes för mig eller ens föreslagits på "min" vårdcentral…

Jag har aldrig litat till den vårdcentralen, men har valt att göra mitt bästa så långt det går. Nu har jag dock nått en punkt där jag nog måste söka hjälp igen då min sömn bara blir sämre och sämre och värken lika så. Tyvärr har jag märkt att i takt med att jag sover dåligt så tilltar värken och jag känner mig helt slut i kroppen. Det är en skum känsla att värken tröttar musklerna i kroppen så jag nästan inte klarar att lyfta de lättaste saker de känns som bly…

Vet däremot inte vart jag ska vända mig så jag försöker härda ut medan jag forskar vidare.

När det gäller den diagnosen jag fått så känns det "bra" att ha en förklaring alltså att jag inte som andra kan tro inbillar mig min värk och jag försöker hitta hur jag ska göra för att må så bra som möjligt. Så än så länge har jag mina promenader och mitt bågskytte som jag trivs med och hoppas verkligen att jag kan ha kvar, bågskyttet vill jag bara inte behöva lägga ner så jag måste hålla igång min kropp även genom styrka och det är ett frågetecken hur jag ska göra… köpa lätta vikter att träna med hemma kanske? Ja, vi har nog inget val annat än lära oss leva med värken, men acceptera den kan vara svårt. Jag har nog dock lyckats acceptera den men inte värken.

Medarbetare på Druid & Shaman 

mongu
0

Man kan lära sig att leva med en fibrodiagnos precis som man kan lära sig det med andra diagnoser.

Däremot så behöver man hjälp för att nå dit. Hjälp att hitta strategier för att slappna av osv. Hjälp med värken för med värk som inte är under kontroll så blir livet lätt ett rent h---ete.

Den hjälpen är dels att acceptera smärtan och livssituationen men också att få redskap att hantera detta.

Mindfulness är ett bra sätt att kunna nå dit.

Sen vet inte jag vilken styrka på Tryptizol TS har fått, för att det krävs mer än en test för att helt döma ut att en medicin inte är nåt för dig/mig. Det tar ett tag för kroppen att ta till sig medicinen så om du står ut så testa under en period.

Själv har jag Tryptizol 30 mg per dag och det hjälper mig bra för att kunna bli sovklar. Tar dom då ett par timmar innan jag ska gå och lägga mig.

Sen går det att skriva egenremisser till t.ex. smärtklinik och reumatolog men många ställen hamnar egenremisser inte i samma prioritet som de remisser som kommer från sjukvården.

Så försök att få era läkare att remittera vidare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Fröken P]
0

#1  jag har fibro, men får inte komma till smärtklinik, för de menar att vårdcentralerna ska kunna hjälpa mig med det jag behöver. två gånger har jag fått remiss dit, och fått avslag efter bedömning. det verkar vara väldigt olika mellan landstingen hur de bedömer fibropatienter. men om inte din vc vill skriva remiss dit, så gå till en privat läkare eller annan vc. jag upplever det som att privata läkare har mer tid, lyssnar mer och undersöker mig bättre än vc. vi har en bättre kommunikation, ingen stress. därmot kan det bli dyrare om läkaren inte är subventionerad genom landstinget, men det kan vara väl värda pengar ändå. jag skulle kunna betala det dubbla för att få samma hjälp som jag får nu..

Tessen
0

Jag vill bara vara som för några år sen när jag faktiskt orkade städa hela lägenheten utan att lägga mig ner i sängen och vila typ 15 ggr.

Min bästa vän kommer på måndag morgon och han är allergisk mot katten så jag måste dammsuga, dammtorka, torka golv, hade tvätt-tid igår mentryptizolet gjorde att jag glömde bort den. Har rena kläder och sängkläder som tur är. Men jag ska bara orka med allt också.

Lämnade precis en tårta till min mamma eftersom det är henne och hennes mans 5e bröllopsdag idag. Det enda jag gjort idag är vispat och spritsat på grädde i rosformer på tårtan och jag har ont i armen, axeln och nacken. Är även totalt dödstrött då jag varit vaken sen kl 02 inatt.

Jag vill bara inte mer.Jag vill lägga mig och sova tills måndag morgon när min bästa vän kommer så jag bara får krama om honom i timmar hur ont det än gör. Men jag kan inte sova, mina zolpidem är slut, mina stesolid är slut och jag måste måste måste städa. Ska ta min andra dos tramadol för idag snart, tog min första vid 6 imorse så den hjälper inget längre. Blir lite lugnare av dom som tur är för nu bara gråter jag hela tiden pga att jag inte har någon energi till att göra det jag vill och behöver.

/T