FMS och trötthet?
Jag är ny här!
Gick med idag. Känns bra att kunna läsa lite om andra och inte känna sig så ensam.
Var på Gottfrieskliniken i Gbg och fick min diagnos nu i vinter.(FMS)
Jag jobbar bara 40% just nu, då jag inte bara har värk utan dessutom sover onaturligt mycket.
Är detta vanligt?
Jobbar 5 timmar 3 dagar i veckan, och sen får jag hem och sova för att klara em/kvällen med mina barn. Lediga dagar måste jag sova 4 timmar (förutom nattsömn på 10). De allra värsta dagarna sover jag 18 av 24 timmar…
Då jag bara är 30 år känner jag mig uppgiven vissa dagar och undrar om det skall behöva vara såhär eller om det kan bli bättre?
Någon med erfarenhet av denna kombinationen? (värk+trötthet) För mig personligen är tröttheten värst - den stör allt!
i början sov jag typ hela tiden kändes det som. Numera behöver jag gärna 10 eller 11 om min kropp får välja själv, men absolut minsta minimum 8, fast det känns litet som det går i vågar. Nu när jag varit hemma i 3 veckor så sov jag mindre än 10 igen när jag inte åkte på jobbet och blev tömt på kraft där.
Vintern behöver jag gärna mer sömn än sommarn med. Och beroende på hur jag mår på jobbet o så beror det ju på det med hur mycket sömn jag behöver, hur mycket som finns att fixa privat inverkar osv osv..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag har perioder där tröttheten är det mest övergripande. Då sover jag gärna hela dygnet!! Vilket för övrigt inte gör att man blir mer utvilad… Men jag har med en liten busa hemma så jag kan inte sova hela tiden. Men mitt går i perioder…
Många styrkekramar till dig och välkommen hit!
Min läkare sa att det är ganska vanligt att man har diagnosen ME (kroniskt trötthetssyndrom) samtidigt som FMS.
Jag var också väldigt trött förut, kunde sova hur länge som helst. Jag upptäckte dock efter ett tag att ju mer jag sov desto tröttare blev jag så jag började med att hålla mig vaken på dagarna, sov inget på dagen men vilade bara och tog det lungt, inga storstädningar. Sen har jag blivit ännu mer piggelin när jag slutade äta kolhydrater. Detta funkade för mig iallafall… och se till att få lite frisk luft på dagen, det piggar upp.
hej jag jobbar 20 tim i veckan o har lagt ut det så jag har en dag ledig o två hela dagar till halvfyra ifrån 9 o så två korta dagar till kl 13. Det fungerar rätt bra tycker jag. Det är skönt o ha en dag ledigt även om det blir jobbigt de långa dagarna. Då gör jag inte många knop när jag kommit hem ligger o halvsover framför tvn hela kvällen. Lägger mig kl 9 o sover cirka 10 tim o ändå är jag trött när jag vaknar. Det har dock blivit bättre nu för förr sova jag hela eftermiddagen då jag jobbade 4 tim per dag fm o sov em. Nu sedan jag fått b tolvsprutorna behöver jag inte sova middag i veckan. Sover middag lördag o söndag. Har behepan tar själv i låret en ggr per vecka innan dess var jag helt slut. Var så yr så fick ta mig i väggarna här hemma o på jobbet. Nu är yrseln bättre. Jag har ju kroniskt trötthetssyndrom också uppe på fibron så det är tufft plus astma o allergi svår sådan. Mycket mediciner etc. hälsn yrlan