Aktivitetsstöd??
Hejsan….Jag undrar när arbetsförmedlingen kan neka en aktivitetsstöd?
Med kärlek....nettis64
hittade bara på af:s hemsida vad som berättigar till aktivitetsstöd:
Program som berättigar till aktivitetsstöd är
• jobb- och utvecklingsgarantin, se även faktablad Utvecklingsersättning• jobbgaranti för ungdomar, se även faktablad Utvecklingsersättning• arbetsmarknadsutbildning• arbetspraktik, prova på-platser, yrkeskompetensbedömning eller praktisk kompetensutveckling• stöd till start av näringsverksamhet• förberedande insatser, arbetslivsinriktad rehabilitering, vägledning ellerplatsförmedling, förberedande eller orienterande utbildningar• arbetslivsintroduktion, se även faktablad Utvecklingsersättning• projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning
så om man inte gör något av detta så får man troligen inte stödet.

Just det jag har läst också…..tycker att jag passar in under punkt "förberedelse till insatser"…..till saken hör att jag har skrivit in mig o jag o en handläggare har skrivit en handlingsplan,där det har startats en bedömning av min arbetsförmåga…..tom FÖRSÄKRINGSKASSAN tyckte att jag borde ha rätt till aktivitetsstöd…… borde väl finnas gränser även hur myndigheter får köra över folk med snåriga regler?
Med kärlek....nettis64
Men är det inte af som bestämmer om man får ersättningen, fk betalar bara ut den? Måste fråga dig, har du någon diagnos på papper eller hur går bedömningen till? Det skulke vara jättebra att veta hur den kommit till.

Jo,det är af som bestämmer om jag ska ha aktivitetsstöd…..men jag ringde fk ang min sjukersättning o vi kom att prata om aktivitetsstöd….då sa hon på fk att hon tyckte att jag borde få aktivitetsstöd…..sen rinde jag o frågade ytterligare en handläggare på fk,hon tyckte likadant……
Jag har diagnosen fibromyalgi….är utförsäkrad från fk….skrev in mig på af….sa att jag är sjukskriven ,men får ingen sjukpenning från fk…..då skrevs det en handlingsplan att jag skulle få bedömningsstöd……men nåt aktivitetsstöd fick jag inte.
Med kärlek....nettis64
har du provat att helt enkelt bara skicka in en ansökan om Aktivitsstöd till försäkringskassan? eller har du gjort det och fått avslag?
jag blir utförsäkrad i sommar och har fått beskedet att jag ska få Aktivitsstöd då
för min del så blir Aktivitsstödet så lågt så jag måste ändå ansöka om socialbidrag 
en sista sak lita inte för mycket på vad Försäkringskassan säger leta information själv oxå….

Ok…tack för rådet…..jo,jag letar information så jag håller på att bli tokig…..men det är kanske det de vill…..
Med kärlek....nettis64
tyvärr så hamnar ju en del mellan två stolar, de får ingen ersättning alls, en hemsk sits! kan dessvärre inte hjälpa dig ts, jag har ingen susning om vad som gäller när man är utförsäkrad och dessutom inte får ersättning från af.
7# har själv varit dit och är på väg dit igen…
sista utvägen kan vara socialbidrag…
men då måste man oxå uppfylla kraven att inte ha sparade pengar inte äga sin bostad inte ha en partner med lön och så vidare….
#8 lön kan ju en partner ha, men om man ligger över existensminimum så får man ingen ersättning.

Tveksamt om jag får socialbidrag ens….har ju "pengar" så som bostadsbidrag,barnbidrag o underhållsbidrag……de säger väl åt mig att leva på det……sen får du gå på gatan…..har dessvärre varit tvingad att gå till soc EN gång innan…..så jag vet vad som väntar……
Med kärlek....nettis64
9# du har helt rätt…
10# här kan du göra en enkel uträkning länk om du har rätt till socialbidrag eller inte
om du tar kontakt med socialbyrån så gör det i tid….helst 2-3 månader innan pengarna tar slut
lever du ensam eller har du partner?
jag är ensamstående med barn och jag får oxå bostadsbidrag barnbidrag och underhållsbidrag men det är ju inte så mycket pengar
jag har skjutit upp det ett tag men ska i nästa vecka ringa och ansöka om Socialbidrag igen har dock pratat med min gamla handläggare lite och hon sa att det är rätt många som blir utförsäkrade som inte klarar sig på Aktivitsstödet som måste ansöka om Socialbidrag för att klara sig 
#11 men kan man söka bidrag så långt i förväg? då säger de ju att man ska spara om man vet att man blir utan inkomst.

Ja,det är sant att man blir tillsagd att spara…..jag är tveksam OM man kan söka soc.bidrag så långt i förväg…..jag menar barnb,bostads.b osv är ju en stadigvarande inkomstkälla…….tror att man får vänta tills pengarna är HELT slut……..hur man än vänder sig så har man ändan bak….
Med kärlek....nettis64
det blev ett litet missförstånd….
att ansöka om Socialbidrag är inte samma sak som att få det utbetalt
ni har helt rätt man får inga pengar förrän man inte har några andra pengar
det jag menade var att man måste ta en första kontakt förklara när pengarna tar slut gå igenom ekonomin och så vidare
sen är det besök på Socialbyrån då dom ska ha olika papper som kopia på hyresavtalet om man bor i lägenhet man ska även lämna in papper om ens ekonomi dom senaste 3 månaderna och så vidare
sen efter det så ska man ansöka om Socialbidrag och återigen papper papper kopior på räkningar ska lämnas in och en ansökan om Socialbidrag för den månaden ska lämnas in
sen vänta 1-2 veckor på att Socialbyrån ska fatta beslut om att man har rätt att få Socialbidrag den månaden
och sen ofta så är det hembesök oxå som gäller innan man får utbetalt några pengar…..
detta kan säkert variera beronde på var man bor i landet men så har det fungerat för mig när jag har ansökt om Socialbidrag tidigare
det här tar några veckor det va därför jag skrev så…
många verkar tro att om när pengarna tar slut så väntar man så länge så möjligt med att kontakta Socialbyrån man kanske redan har en försenad hyra och så blir det som en chock när man inte får några pengar…utan man får vänta
ligger man över Socialbidragsnormen så ska man spara pengar dom brukar räkna 3 månader bakåt och om man tittar på den enkla uträkningen jag länkade till så får man ett litet hum om hur mycket man ska spara

Precis….men både arbetsförmedlingen o en del privatpersoner tycks tro att det bara är att dåna in på socialbyrån o sen har man pengarna i handen…..vilket ju inte alls är fallet…..har för övrigt hört att de har blivit ganska hårda nu också…..man får inte ha telefon,bil,internet….mm,då får man ta av matpengarna till det….o det vet ju varje förälder vad som händer om det INTE finns internet i huset……så man drar sig in i det längsta med att söka socialbidrag i dag.
Med kärlek....nettis64
15# jo det va det jag ville få fram….
dator och internet kan man få ha men du får inga extra pengar för att köpa en dator eller till internet kostnaden
bil tror jag man enbart får ha om det inte finns kollektivtrafik där man bor och man har ett arbete man måste ta sig till
dock så tror jag det finns bestämmelser för hur mycket bilden får va värd om man får behålla den eller inte
telefon minns jag inte om man fick extra pengar för det eller inte
tänkte på detta med punkter i texten, det kan bli lite jobbigt för synskadade med skärmläsare att läsa det 
#16 det förstår jag att man inte får extra pengar till, bil får man ha om den är värd ca 4-5000 kr och man har behov av den, telefon tror jag inte man får extra pengar till.
sen är det ju rätt tycker jag om man sitter i en villa eller bostadsrätt, då ska man inte ha socialbidrag, då kan man ju avyttra boendet, låter hårt, men det är ju pengar i dem med.
Oki det har jag inte ens tänkt på
använder det väl typ som för att säga tänker eller typ liknande
ska försöka att inte använda det så mycket här då
jag håller delvis med dig visst bor man i en villa så vore det ju bra o sälja det som ofta glöms bort är att man måste ju ha någonstans att bo och det finns inte en massa hyreslägenheter som står tomma eller som Socialbyrån har till sitt förfogande
till Trådstartaren jag hoppas det löser sig för dig 

Hej igen jag ska också försöka minska på punkter
Till Ladydragon tack för dina goda råd o det märks att du har varit med om både det ena o det andra
Jo faktiskt tror jag att det finns en liten gnutta hopp kvar väntar ju fortfarande på svar på min ansökan om sjukersättning
Har även fått en fast handledare på arbetsförmedlingen kanske kan hon hjälpa mig att starta något eget eller med arbetsträning för då får man ju aktivitetsstöd kanske var det jag som hade lite bråttom men man blir sån när man börjar bli smått desperat
Vill även tacka Fröken P för goda råd
Önskar er ALLA en underbar dag
Med kärlek....nettis64
jag tror inte det är något problem om man i något enstaka fall använder tre punkter efter för att låta litet eftertänksam. Det är nog mer jobbigt med skrift som innehåller fjorton ! eller 20 ? efter, eller folk som använger fjorton punkt efter samtliga rader man skriver :)
En skärmläsare läser varje punkt som "punkt punkt punkt". Går nog bra nån gång i mellan, men se för er följande text för en skärmläsare (ha överseende nu ni som använder detta):
"Jag hatar värkligen FK!!!!!!!!!!!! Fasiken jag kan bli galen…………………. gissa vad dom sa jag skulle få göra????????????????? JOBBA!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skit altså……………………………."
Detta läses då:
"jag hatar värkligen FK utropstecken utropstecken utropstecken utropstecken utropstecken " osv osv. Blir nog bra jobbigt i längden.
Det samma är med SMS-förkortningar. Vissa förkorningar läser en skärmläsare upp, sådana som är godkända och vanliga i användelse som "t.ex" eller "ex". Förkortningar som "tsm" därimot är ingen förkortning en svensklärare skulle ha överseende med eller godkänna i en skriveuppgift, och blir svår för en svagsynt eller blind att förstå.
Dagens lilla rant om skärmläsare, jag skall vara tyst nu, och det var ju bra mycket utanför ämnet med dessutom :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
20# Tack Rita för en jättebra förklaring för mig blev det i alla fall klarare när du skriver ut hur det ser ut när man använder skärmläsare
och självklart ska alla kunna läsa och delta på forum och så liknande s jag ska tänka mig för innan jag skriver
det där med en massa utropstecken fet text i massor och så vidare det har jag oxå svårt för det blir otroligt svårläst och svårt att få ihop vad texten handlar

Tack för en jättebra förklaring med skärmsläckare Rita.
Självklart ska alla trivas i forumen.
Med kärlek....nettis64
jag har svårt om man skriver endast fetmarkerad själv :) Som dyslektiker blir det svårt för mig med folk som skriver endast fetmarkerad eller endas i kursiv, för att det att läsa är för mig något jag har fått träna in min hjärna på vad som är "normalt" och hur det ska se ut. Endast fetmarkerat och kursiv så snurrar bokstäverna ihop sig, även för mig som faktisk trots allt har rätt lindrig dysleksi.
Men vi får väl återgå till ämnet, vi har en egen tråd om just skärmläsare om vi är sugna på att diskutera läsupplevning och sådan så vi kanske skall förflytta oss dit? 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#18 + 19 tänkte inte på att vi var på fibrosajten, jag var inne på försäkringskassans sajt i tankarna, där är man noga med tecken och förkortningar. ber om ursäkt!