Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4313 ggr
[RockarFett]
0

Smärtstillande råd?

Jag önskar tips på vad du använder som smärtstillande som inte är i pillerform hemma.Inte behandlingar av sjukgymnast etc. altså.

Själv har jag testat många olika smärtstillande men min mage vägrar tolerera det mesta och speciellt i kombination med andra mediciner.F.n. är det blodtrycksmedicinen som verkar ställa till det.Jag är extremt biverningskänslig.

Jag har kommit förbi magproblemen i någon mån genom att använda Voltaren supp samt Imigran nässpray men övrigt smärtpillerätande skapar problem.Jag tålde eller hade vant mig vid Dexofen men det hjälper ju inte nu när den inte längre förskrivs.SUCK!

Jag har även testat Norspan-plåster men har svårt med det pga biverkningar av andra sorter än från magen.Dessutom har jag mer akut smärta och inte ständig molande så det är kanske inte så optimalt för mig.

Något annat plåster som någon rekomenderar?

Jag använder TENS,Orudisgel samt Tigerbalsam men har ofta svårt för sånt som ska smörjas pga doftöverkänslighet.Tips på sånt som inte luktar mottages tacksamt!

Värme och kyla har jag också testat.

Mera tips på smärtlindring! Hur gör du?

Idag är en sån dag då jag bara inte står ut och måste hitta nya vägar som inte skapar fler problem än de löser!!!

crikarlshamn
1

Hej,

Detta har hjälpt mig,

För fibro/tyroid
Det som hjälpt mig:

Min energi dryck: mixa lönnsirap med färsk ingefära, pressa juicen fràn en citron och blanda med vatten - inflammationshämmande, vätskeutrivande, tarm reglerande och antioxidant.

1. Förändra dieten, inflammationsdämpande diet http://www.nyfikenvital.org/?q=node/894
  2. Ett varmt bad med kamfer, kryddnejlika och vintergröna eteriska oljor
  3. Smärtstillande medel och ett yoga pass en halvtimma efter (tar emot men man kan försöka)

**Yoga
**Yoga, nybörjare dag 1 utav 21 - http://www.yogajournal.com/21daychallenge/beginner_day1
Yoga, dag 1 utav 21 - http://www.yogajournal.com/21daychallenge/intermediate/

[RockarFett]
0

#1 Tack för tipsen!

Maria
1

Nu vet jag inte hur spikmatta fungerar när man har fibro men det frisätter ju endorfiner som är kroppens egna "smärtlindrande" så det kan ju vara värt att prova om det gårObestämd

/Maria

Rita-S
1

jag använder spikmatta själv och älskar den. Inte shaktimattan med runda vita plättar med korta vassa taggar på, den gör bara ont, men den såkallade svenska spikmattan med tjockare längre nabbar på. Den gör gott för mig iaf!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria
0

#4 Den har jag också men som sagt så har jag ju inte fibro.

/Maria

[RockarFett]
0

Min smärta är bl.a. av fibrokaraktär men ändå inte … samt en hel del andra typer som varierar, mest pga överrörlighet med låsningar som ger akuta smärttoppar , ev är det EDS jag har.

Jag har testat Shakti-mattan.Utan något på gör det för ont och mer något på har det ingen effekt.

Hur menar ni att "svenska spikmattan" skiljer sig från Shaktimattan.Blir så enormt dyrt att testa allt ju.Suck!

Vetekudde har jag haft av olika sorter.

[Lillfjanten]
0

när jag har ont i ryggen så brukar jag använda en värmedyna/filt och ligga på den, jätteskönt och lindrande.

[RockarFett]
0

Jag verkar påverkas väldigt mycket av själva den fysiska miljön.Skor/sulor ,säng/madrass , hur jag sitter och vad jag gör i övrigt.Är som ett ständigt detektivarbete!

Det senaste är att det blev stor skillnad när jag fällde in benen/stöden på tangentbordet till datorn.

Ibland är det för mycket måste ta en pauce bara.Time-out typ! Har bara så svårt att hitta något som verkligen funkar att komplett skinga tankarna med.Tips? Kanske borde vara en egen tråd det!Smärtproblematiken liksom ockuperar mig totalt ibland.Inget annat får plats.Livet blir så fattigt.Det är lika mycket den smärta jag har för stunden som kanske ännu mer rädslan för att få ännu mer ont.Den stressen är väldigt smärtframkallande i sig antar jag.

Rita-S
0

Shaktimattans nabbar är små, korta och vassa, på mig gör den bara ont och ger mig ingen positiv effekt alls föruten att jag mår illa och har ont i ett par veckor efteråt… Svenska spikmattans nabbar är grövre och längre, sitter längre ifrån varann. På mig betyder det att den verkar djupare och stimulerar punkterna i ryggen på mig vilket shaktimattan inte alls gör för mig.

Första gången jag la mig på den sprutade tårerna några minuter, för det gjorde otroligt ont trots jag hade linne på. Sen började det sprida sig en värme i ryggen och sen somnade (!) jag. 15-20 minuter senare vaknade jag, hade en varm skön känsla i ryggen. Satte mig sakta upp och blodsiculationen drog i gång så det hette duga så jag blev yr ett litet ögonblick. Långt mer rörlig i rygg än jag varit på flera år.

För min del har inte fibrovärken nödvändigvis försvunnit, men det att jag stelnar till försvinner när jag ligger på denna och därmed försvinner den ökade värken pga spänningarna. Mindre huvudvärk, mer rörlig, mindre spänningar i rygg och nacke är vad jag vinner med denna. Ryggskott får jag titt som tät efter jag blev sjuk med fibro, men varje ryggskott försvinner för mig när jag ligger på spikmattan så fort jag känner jag fått det. Inte så att det är som dagg för solen, jag är fortfarande öm i ryggen där låsningen satte sig men låsningen i sig är borta och jag kan igen röra mig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

crikarlshamn
0

Hàller med er, spikmattan lindrade även mig när fibron var som värst. Och Rita, den lindrade även för min rygg.  Jag bar tungt och làngt i gàr sà tack för pàminnelsen ska lägga mig enstund.

Det sôm verkligen lindrat och läkt mig är dieten.  Antiinflammatorisk diet IFD.    Enkel förklarat: low carb but not no carb.  Det vill säga lite kolhydrater men inte att undvika dem helt.

Däremot undvika spannmàl, socker och mejeriprodukter, de inflammerar.  Att äta kött, mycket grönt (màttligt med rot) och rikligt med bär och frukt.

Och ingefära, kanel, kryddnejlika, gurkmeja, chili, kardemumma etc…

Drack ett glas varm oatly i morse med pepparkaks krydda och kardemumma i. Lite kolhydrat, havren och mycket antiinflammatoriska/antioxidanter i kryddorna… och gott :-)

Rita-S
0

#10 jag med har begränsat kolhydraterna rätt rejält sedan 4 år tillbaka. Frukt går inte alls för min mage, den reagerar direkt med katarr-liknande smärta som även med socker och vitt mjöl. Nån banan och nån appelsin en enstaka gång går bra, men inte daglig. Jag äter dock en del rotfrukter som står på "nej" listan på lchf, och har väl i principen anpassat till vad min mage tycker om hellre än vad såkallat facit säger. Har aldrig varit manisk på att undvika kolisarna själv, utan tyckte jag använder skallen och magen och anpassar till vad jag själv vill ha.

crikarlshamn
0

Rita, stooort leende, och hàller med Glad man behöver inte äta stora mängder och inte dagligen.  En msk torkade blàbär eller ett halvt äpple kan räcka.  Gäller bara att komma pà det där att man inte behöver äta hela…

Ett gott nord afrikt/mellanöstern apelsin recept som efterrätt;

Skär av top och botten utav skalet ordentlig ned i köttet i en apelsin.

Skär likasà bort skalet pà sidorna, lämna inget vitt kvar, det blir lite spill.

Lägg apelsinen i en kupad hand, skär nu varje klyfta sà de kan lyftas ut, lämna mellanrums hinnan, gör detta över en skàl sà att juicen samlas upp i en skàl.

Lägg de renskurna klyftorna vackert pà tvà smà tallrikar.

Häll pà juicen och en tsk rosen eller apelsinbloms extrakt över varje tallrik

Strö lite kanel ovanpà

Avsluta med lite färsk hackad mynta.

Massor med antioxidanter och myntan hjälper en svullen mage.

Det blir inte mycket men doften och smakupplevelsen desto rikare.

Rita-S
0

även den mängd frukt är oftast för mycket. Jag kan helt änkelt inte äta frukt regelbunden alls, så är det bara…

crikarlshamn
0

Dà är det bara som du säger att lyssna pà mage och huvud.  Vill kroppen inte nàgot brukar det inte vara bra att tvinga.

I ljus.

Rita-S
0

presis så är det.

hellah
0

Jag sitter just nu inpackad i flera lager ylle, eftersom jag hade jätteont i morse. Använder också ullbädd, som hjälpt mig mycket.

Mintte kan också hjälpa akut, liksom varmt/hett bad.

Jag tränar qi gong varje dag, annars får jag mer ont.

Spikmatta får jag mer ont av.

Ang TENS så blev jag också bättre av det, särskilt när det gäller upphakningar/ryggskott /låsningar och spända muskler. Jag använde det dagligen (fm) ca 5-10 min i ca ett halvår. Nu har jag slutat eftersom jag upptäckte att jag fick mycket mer fibro-värk varje em av det. Men jag använder det vid akut ryggskott.

crikarlshamn
0

qi gong. ja!  Jag fick börja med statisk qi gong i böjan för jag hade so ont.  En lite annorlund qi gong där man intar en postition och hàller den upp till 5min, alla energier kommer igàng och man blit alldeles varm.  Ska se om jag kan hitta den pà nätet…

crikarlshamn
1

Denna sidan visar en Static Standing Meditation Qigong.
http://www.innerpercussion.com/holistic-exercises/standing-meditation/

Tao Qigong hette den metoden som fick min rygg tillbaka i arbets "läge" :-)http://www.healingtaoinstitute.com/qigong101.html

hellah
0

För mig funkar inte statisk träning alls.

Inte heller qi gong övningar, krama trädet tex.

crikarlshamn
0

Det var synd, har jag kanske missförstàtt när du skrev #16 "Jag tränar qi gong varje dag, annars får jag mer ont" eller menade du nàgot annat?

I vilket fall, hoppas jag att du hittar nàgot som hjälper dig, I ljus

hellah
0

Jag menade statiska qi gong övningar, eller andra statiska övningar. Den qi gong (biyun) jag tränar är inte statisk.

Ja, gick lite för fort när jag skrevSkrattande

crikarlshamn
0

Hellah,

det är intressant det du skriver, den rörliga qi gongen fungerar inte för mig, endast den statiska.

Ett par positioner, upp till 5 min i varje och hela kroppen blir riktigt varm och man gàr nästan in i trans… den hjälper mig.  Jobbigt men värt det för mig.