Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3402 ggr
hoppetossan
4

usch och blä!

Jag brukar vara positiv trots sjukdomen, men ibland är det så svårt.

För tillfället har jag mycket att göra. jag läser på distans, heltid samtidigt som jag gör praktik 2 dagar i veckan. detta är ett eget val eftersom skolan inte kunde hjälpa mig när det strulade med min praktiplats när vi hade den riktiga praktiken förra året. Jag vill ju gärna ha lite praktisk erfarenhet med mig och det passade bäst att fixa det nu i slutet av utbildningen.

men det är så mycket. jag är tröttare än vanlig, är ihjäl stressad, sover sämre och självklart har jag mer ont…Jag tänker att jag måste klara av utbildningen för att om jag måste skjuta upp examen är jag dålig….jag vet att det är dumt men så fungerar jag. lärarna vet om fibron så de hade nog inte haft ngt att invända men för mig känns det som ett misslyckande om jag inte klarar av att ta examen samtidigt som de andra…

Sen oroar framtiden ngt fruktansvärt…arbetsmarknade är svår som den är och hur ska jag med en kronisk sjukdom få jobb…För man kan väl inte undanhålla för arbetsgivaren att man är kroniskt sjuk? och då kommer jag bli bortvald gång på gång..Jag utbildar mig för att öka chanserna till jobb trots sjukdomen men det känns som att det inte kommer att hjälpa ändå.Sen vet jag inte heller i vilken omfattning jag klarar av att jobba..klarar jag 100 % eller inte? och det är läskigt att inte veta det…

ibland känns livet med fibro så hopplöst och orättvist och idag är en sådan dag, jag har sutti thela dagen och försökt läsa om en pedagog och hans teorier men inget vill fastna och jag fattar ingeting känns det som..blä för det!Jag som brukade ha lätt för att plugga innan..

Jag ska sluta gnälla nu, behövde bara skriva av mig lite…Jag kanske ska lägga ner pluggandet för en stund och bara njuta av solen på balkongen och hoppas på ny energi!

Jessica Holländare
0

Vad du är stark som kämpar på!!!

Håller med om att vissa dagar så suger det verkligen att vara sjuk… Man måste få ha dom dagarna med.

Massa styrkekramar till dig!!! Kyss

crikarlshamn
0

Din kommande arbetsgivare har inte rätt att fràga och du har ingen skyldighet att informera…

Jag har aldrig làtit nàgon veta att jag har fibro.

Ett steg i taget..

Varm kram.

hoppetossan
0

#1 Tack så mycket!Glad

tror också att man måste få ha de dagar då man är lite "arg"Flört på sjukdomen, så länge de inte varar för länge så att man fastnar i det tänanket.

#2 Är det så? jag trodde verkligen att man var tvungnen att säga att man har en sjukdom för om man blir sjuk och inte kan jobba den tid man sagt att man kan, så har man gått bakom ryggen liksom…? Men det är ju bra om det inte är så!

Jag vet att jag borde tänka mer på ett steg i taget, men ibland är det svårt…

Tack för stödetGlad

crikarlshamn
1

Ett annat exempel, en arbetgivare har inte rätt att fràga om du är gravid eller har AIDS och du är inte heller skyldig att berätta det. Det blir i sà fall diskrimination. I en smitt situation som AIDS, kronisk hepatit C har man en skyldighet att vid behandling som innebär eventuell blod kontakt att informera den som behandlar.

Har suttit i bàda stolar, som arbetssökande samt intervjuare.

En jurist svarade en fràgeställare sà här pà ett annat forum om hurvida man är skyldig att berätta"…generellt så är det så att det inte finns något som säger att man måste berätta för arbetsgivaren eller en potentiell arbetsgivare…diskriminera någon på grund av funktionshinder, …ur lagens synvinkel så är det likställt se Lag (1999:132) om förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av funktionshinder, 2 §. Denna lag är tillämplig på både arbetstagare och arbetssökare, 1 § samt 3-4 §§.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm
1 kap. Inledande bestämmelser
**Lagens ändamål
**1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön,… funktionshinder, … eller ålder.

Med din fantastiska kämpar anda klarar du det Glad, kanske ringer du in ett par dagar om àret med en 24h magsjuka och är sedan tillbaka pà jobbet.

Jag har haft turen att reagera bra pà en blandning utav meditation, yoga, antiinflammatorisk diet, vitamin B sprutor, eteriska oljor, 50mg tyroid medicin… men vi är alla olika sà sök och jag hoppas du hittar det som gör det möjligt för dig att leva ett sà normalt liv som möjligt.

Ljus kramar.

hoppetossan
0

#4 tack för infonSkrattande Nu kan jag känna mig lite lugnare faktiskt, lite lättare om hjärtat!

Målet är ju att klara av att jobba, gärna 100 % så nog ska jag fortsätta kämpa alltid!

Lät intressant med antiinflammatorisk diet! vad är det?

Själv har jag börjat äta vegetariskt och uteslutit vetemjöl och försöker även utesluta socker ur maten och hoppas på att detta ska kunna hjälpa att minska värken lite.

Kram

crikarlshamn
0

Hoppetossan,  du har redan börjat med den antiinflammatoriska kosten, socker och vete inflammerar  :o)

Min resa började när jag kännde mig sà mycket bättre efter sushi, det var ingefäran… làng historia.

Jag har skrivit in en del pà min profil, mànga örter och kryddor är starkt antiinflammatoriska, basilika, gurkmeja etc.  Antioxidanter generellt är det ocksà.

Sök ifd mat, antiinflammatory diet eller inflammation free food, lyssna pà kroppen och du fàr gärna höra av dig om du har fler fràgor.

Denna tjejen har skrivit ned teorin bra samt gjort bra listor att börja med

http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/kostrad/

http://tillbakatillmittliv.wordpress.com/tag/ifd-mat/

Kram Glad

[Fröken P]
0

om du söker ett jobb och de undrar varför du inte jobbat vissa år så är det ju lika bra att säga som det är. för min del känns det dumt att inte säga som det är om det kommer att orsaka mycket korttidsfrånvaro. det kostar ju för företaget med sjuklöner.

att undanhålla saker tycker jag är oärligt, det kommer ändå fram sen om du har mycket frånvaro och det blir rehabutredningar.

kroniska sjukdomar behöver man kanske inte tala om att man har, men påverkar det arbetet, så tycker jag att man ska vara ärlig från början.

hoppetossan
0

#6 aha så roligt att jag är på väg ! tror mycket på att en koständring kan hjälpa och provar hellere det än nya mediciner!

Tack för länktipsen, det var intressant att läsa!

Vilka mått har du i den dryck du tillreder? den lät ju faktiskt god att dricka!

#7 Självklart tänker jag på det. Jag vill inte vara oärlig, samtidigt vill jag få en ärlig chans till ett jobb. jag vet som sagt inte hur jag klarar av att jobba. Jag har jobbat 5 år innan, heltid, sen när jag blev dålig var jag  nere på 25 % några veckor. Det tog företaget 4 månader från det att det fick reda på att jag var sjuk tills de sa upp mig.. sista tiden där, under uppsägningstiden, fick jag i tre månader arbeta med mycket lättare arbetsuppgifter och jobbade då 100 % utan problem, var inte hemma en enda dag pga av fibron på de tre månaderna. Efter det började jag studera direkt så några luckor i cv:t har jag inte.

Jag arbetar som timanställd och där har jag berättat att jag är sjuk. Det gjorde jag andra gången jag kom dit, inte första gången. just för att jag ville vara ärlig. Men på en timanställning har varken jag el arbetsgivaren skydligheter.(jo tackar jag ja till arbeta en dag måste jag göra det) Ringer de och jag har ont säger jag bara att jag inte kan jobba och de behöver inte betala ngn sjuklön till mig, så chefen där är helt ok med att jag är sjuk och vet om det.

men det är ju skillnad på ett jobb där det gäller heltidsanställning. När ska man säga det? man vill ju inte säga det först för då blir man bortgallrad och man vill inte bli anställd på falska grunder heller om det visar sig att det inte går att arbeta som man tänkt sig….och jag vet i dagsläget inte hur mkt jag klarar av att arbeta..

[Fröken P]
0

anpassat arbete typ samhall? lönebidragsanställning? det kanske kunde vara något.

crikarlshamn
0

Ingefära är starkt pà man fàr prova sig fram.  Blir ocksà mycket kolhydrater sà igen, attprova sig fram.

Min mix är 100g skalad ingefära till 300g lönnsirap, kan sparas làng tid i kylskàp.

0.5 msk utav denna blandning till saften utav en eller en halv citron och ett stort (3dl) glas vatten.

Det är gott och det peppar mig. Men det är inte LCHF.

Detta är mitt recept och jag vann faktiskt en tävling med det men i dag skulle jag utesluta bananen (eller mindre), 1msk lönnsirap, blàbär eller hallon (inte bàda), den hjälpte mig igenom en riktig "ont" tid och att bekämpa en kommande depression som kom utav smärtan.  God är den ;o)

http://www.tasteline.com/Recept/Uppiggande_detox_dryck

hoppetossan
0

#9 jo det är alternativ!

#10 tack för receptet! Låter verkligen gott!

crikarlshamn
0

Positiva tankar till dig fràn en stràlande sol i Genève Cool

hoppetossan
0

#12 Tack! låter härlig med sol, här bara regnar det, men det är bra för växterna i kolonin om inte annat ;)