Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 10380 ggr
Highlandertess
0

Kontroll över kroppen?

Jag har lite konstigheter med kroppen ibland och vill gärna höra om någon annan upplever något liknande. Min läkare sa att det lätt blir att man "tappar kontrollen" när man har fibro så jag har funderat lite på det. Allt kan ju inte bero på fibro utan en del måste ju vara individuellt.

Några exempel på vad som kan hända:

• Jag har något i min hand (kan vara allt från nycklar till en tallrik med mat) och helt plötsligt släpper handen taget. Det är inte som att tappa taget, jag känner skillnaden för ibland gör jag ju det också. Men handen bara släpper. Helknepigt!
  • Min kropp kan rycka till (bara en enstaka ryckning) nästan som när man håller på att somna och rycker till, med skillnaden att jag är klarvaken.
  • När jag pratar så kan jag helt plötsligt börja sluddra, som att jag inte har kontroll över munnen och tungan. Oftast händer det då jag är exalterad över något och vill dela med mig snabbt. Jag "snubblar" på orden.

Har ni några liknande erfarenheter?

Zimba
0

Japp, jag känner igen mig. Sluddrar gör jag inte men pratar så trasigt så det e inte klokt, blir jag stressad så pratar jag med en väldans hastighet.

Ryckningarna har jag oxå, inte jätteofta, men det händer o det e otrevligt, för man e inte beredd.

Tappat saker händer oxå, det bara glider ur händerna, märkligt.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Misimurf
1

Jag har inget sånt som jag kan komma på just nu. Det skulle väl va ryckningarna i armar, händer och ben men det händer väldigt sällan. En gång höll jag iofs helt omedvetet på att smälla till mitt ex när vi låg på soffan. Armen bara for iväg och höll på att träffa honom rakt i huvudet

Fabmaniac
0

Ryckningar och att släppa saker känner jag igen. Det är som att det blir felkoppling i hjärnan och handen öppnar sig istället för att hålla kvar i saken.

Jag trasslar ofta in mig i orden och snubblar på dem men jag är osäker på vad som är orsaken, det är nämligen vanligt vid ADHD också och att snubblar på ord kan också bero på vitaminbrister p.g.a. anorexian…så jag vet som sagt inte riktigt.

SussiF
0

Det känner jag alltför väl igen!! Det är ganska besvärligt om man håller på att tex redigera bilder och sånt som kräver lite mer exakthet. Dessutom har jag börjat bli så väldigt darrig, mest händerna men ibland känns det så i hela kroppen!

Rita-S
0

Ååå det har jag störd mig på nåt helt fruktansvärt! Jag tappar saker, stöter i saker, tappar ord, säger fel saker o så. Jätteskumt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

proosit
0

Jag tappar också saker. Och det värsta är när jag kör bil - plötsligt släpper  mina händer taget om ratten!!! Har gått bra hittills, var dock nära att åka rakt fram i en rondell en gång Generad Felkoppling i hjärnan är en bra beskrivning! Känner också igen det där med ryckningarna. När jag ska somna får jag det nästan jämnt (och det är rejäla ryckningar) men även om jag till exempel suttit och kollat på tv ett tag och börjar slappna av i kroppen.

Anco
0

Känns som om jag är i gott sällskapSkrattande Tappar saker,stöter i, tappar bort ord, snubblar på ord, glömmer både ord och saker, säger fel saker. Ryckningar har jag gudskelov klarat mig ifrån.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

kroniskt-ont
0

Har allt detta:-)

Helsdotter
0

Har också allt. ett tag när det ryckte som mest i benen tyckte lillkillen det var jätteskoj o sitta i mammans knä. Nu är det inte lika mycket som då när det började men när jag är trött rycker det ganska rejält i benen ibland. Händerna bara släpper taget om grejorna jag håller i och vristerna viker sig i steget.

Och så är det svårt hitta ord ibland förutom sluddret…

Hattagospel
1

Ååååh, vad skönt. Samma här. Har haft det när jag kör flera gånger men håller händerna lågt på ratten så får jag inte den där ryckningen i kroppen lika lätt. Det är så läskigt det känns verkligen som man håller på att somna. Brrr!

Tappar saker gör jag hela tiden. Säger första delen av meningen - tänker slutet - börjar på ny mening. Snacka om gallimatias -hehe. Har svårt med talet när det är mycket - trodde att jag hade börjat stamma på senare tid så det var skönt att läsa här att ni hade liknande erfarenheter.

//Enastående mamma

www.singinghatta.blogspot.com

anki1
2

Jag får "smärthugg" i händer och fötter. Och jag tappar fokus emellanåt. Och kan inte längre tala i sammanhängande meningar. Att köra bil är nog inte att tänka på ifall jag hade haft körkort. Undrar ifall jag kan köra barnvagn? fniss Fast det går ju bra med varuvagnen i affären.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sue_Ellen
0

Känner igen det du beskriver.Dessutom nåt så klumpig vissa dagar.

Highlandertess
0

#10 - Trodde också att jag börjat få talproblem innan jag hörde mig för och hörde att flera har likadant. Visst är det knepigt hur man ibland kan gå runt och tänka saker och sedan börja mitt i en sats också. Har blivit att jag titt som tätt får säga: "Ja just det ja…jag tänkte ju bara det".

miffo
0

hmm…nog beter sig kroppen lite som den vill ibland. benen viker sig, tappar saker och pratar otydligt, ibland, inte alltid det hander att jag stammar lätt oxå som jag inte hat gjort förut

Anna-Klara
0

#13 det känner jag igen! att man tänker säga saker, tror att man gjort det och sen visar det sig att man (jag) glömt tala om mötestider, -platser osv.. kan bli LIITE pinsamt.

men det här med ryckningar i kroppen och att jag tappar saker helt utan förvarning känner jag också igen..märkligt.

miffo
0

#15 hoppas du slipper, det kan bli grodvarning när benen viker sig

Hittils har jag kännt dom som jag ramlat in i

abuelas
1

Jag tappar saker och ting och har dessutom ingen ork i mina armar längre. Armarna domnar bort av svaghet! Det sticker i händer och nederarmar så det känns helt bortdomnat.

Sen har jag kortvariga småkramper i benen som gör att jag inte kan sitta still. Det är väldigt obehagligt och oerhört irriterande när man ska försöka sova.

Jag har också blivit vimsig och tappar ord, glömmer bort vad folk heter och tider som jag ska passa. Och jag kan få tunghäfta ibland och glömmer bort vad jag pratade om!! Men det kan ju vara en del av åldern!Rynkar på näsan

Kram till er alla fibrisar

Anita

[Tassy]
0

stämmer klockrent på mig, ibland sluddrar jag som ett fyllo Tyst och släpper saker gör jag jämt och ständigt *suck*

Isaksmatte
0

Japp lika här, tappar saker - brickor, mjölktetror, glas osv. Snubblar, springer in i saker och missar trappsteg. Har ofta dimsyn,  förlorar ord och glömmer bort saker när jag är stressad. En annan grej som jag upplever som skitjobbig är att jag svettas enormt och får världens hjärtklappning när jag stressar upp mig! BLÄ

Gunbritt75
0

Jag har också liknande besvär främst att jag tappar saker jag har svårt att styra fingrarna ex sätta tråd i en nål är totalt hopplöst.  Men jag har också tappat koppar och glas jätte jobbigt. Till abuelas - jag tror inte du behöver vara rädd att det är åldern… ingen 50åring har sådana besvär naturligt !!! Dominigarna känner jag igen, även hjärtklappningen.

Suck säg helldre vilka symtom vi inte har….Skrikandes

[Tassy]
1

abuelas: om det är åldern så gräver jag ner mig, jag har nyss fyllt 20 och har smma besvär Skrattande Det som du säger om dina ben är så kallat Restless Legs, jag har det också :)

Mvh Tassy

abuelas
0

Jo jag har läst om Restless Legs..och frågade min doktor om det fanns någon hjälp för detta..men han hade aldrig hört talas om det!Obestämd

Gräv inte ner dig Tassy..Innan du kommit upp i min ålder så har dom hittat botemedel för fibron..Skrattande Kan vi väl hoppas iallafall!!

Kram

Anita

Pisan
0

Stämmer in på mig helt och hållet, alltihop. Jag är en riktig klumpeduns…

Bigblomman
0

Allt stämmer in på mig också. Jag måste snart köpa en ny servis, jag har inte så många tallrikar kvar pga att jag tappat dem i golvet.

Jag hittar inte orden ibland och tror också jag sagt saker som jag inte har nämnt!

Minnet är lika med noll måste skriva ned saker för att komma i håg annars är det blankt!

Isaksmatte
0

Medicin mot restless legs finns visst låg dos av Siffrol. Fungerar bra enligt några jag känner!

mongu
0

det finns flera olika läkemedel som man kan använda vid restless legs. Bl.a vissa epilepsimedel o parkinsonmedel.

Så kolla med din läkare igen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu
0

det finns flera olika läkemedel som man kan använda vid restless legs. Bl.a vissa epilepsimedel o parkinsonmedel.

Så kolla med din läkare igen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

abuelas
0

Jag ska höra med min läkare när han kommer tillbaka från semestern! För det är rejält obehagligt när man aldrig kan slappna av i benen…

Anita

evacarina
0

Jag blir bättre i mina ben av magnesium.

Pisan
0

Jag har så länge jag minns haft kramp i benen ofta på nätterna. Men sedan jag började ta magnesium har det nästan försvunnit.

Rita-S
0

Jag tar kalcium/magnesium innimellan när jag känner mina ben krampar sig. Behovet för att ta detta har minskat efter jag började min diet förra året, men innimellan behöver jag ta några tabletter.

Min morfar har haft hjärnblödning några gonger nu och efter det fått mycket värk i benen. Läkarna sa det var en efter-grej efter hjärnblödningen och inte så mycket man kan göra med. Mamma fick honom prova med att börja ta kalcium och magnesium, varpå det tog en vecka så började värken minska! Läkarna kan inte förklara eksakt varför i och med att hans halter av kalcium och magnesium egentligen ligger innom normalen, men som dom sa, om det fungerar är det ju prima! :)

Så nu langar min mamma Kalcium och magnesium :) Hon rensar affärerna här för burkar med dessa två i samma tablett och skickar till honom med posten sen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

petralinette
0

Känner igen mig precis, och värre o värre blir det tycker jag. Men det verkar vi ju inte vara ensamma om hehe.

marly68
0

Nu var det tydligen längesen nån kommenterade här (kan bara se inlägg från -08), men eftersom jag är ny här så bläddrar jag runt och hittade den här tråden…

Allt vad ni beskriver upplever jag också. Både sluddrighet, ryckningar, tappa saker, ratterfarenheterna osv. Många gånger har det verkligen skrämt mig ganska rejält. Och jag har varit nära olyckor pga såna här saker. 

Nån av er beskrev det som felkoppling i hjärnan. Precis så är det!

Och nu när jag har hamnat i ett skov igen så har allt det där förvärrats igen. 

När jag sökte jobb på den arbetsplats jag är på nu så var jag ganska mycket bättre än idag. Så hände olyckan på min första dag där och jag bröt handled och slog andra axeln ur led. Operation, sjukskrivning i ett par månader… och VIPS så är jag tillbaka till hur jag var i början på min långtidssjukskrivning. Och mina chefer har varit lite förvirrade eftersom jag var som en helt annan person när jag började jobba mot när jag var där på intervju.

Nu har jag förklarat situationen för dem, och de är gulliga och rara. Men det känns väldigt jobbigt och pinsamt att vara så här nu… som att jag körde med falsk marknadsföring på intervjun. Det har känts lite knäckande för mig, ärligt talat…

Så… även om jag så oerhört starkt önskar att ingen av oss behövde lida av den här skiten… så är det ganska skönt att se att jag inte är ensam utan att det faktiskt finns de som FÖRSTÅR!!!

marly68
~ aldrig mer Lagom

lilli-l
0

Känner såå igen mig!

Som att inte avsluta meningar, hjärnan kopplar ur på någe sätt.

Min 16-åriga dotter blir galen på mig! När jag håller på med någonting och pratar med henne samtidigt, då blir det bara halva meningar och hon blir irriterad på mig och säger: VAD..vad är resten av meningen??

Och hon har add/autism och jag har fibro+adhd Obestämd Så tänk er krockarna oss emellan..vilken cirkus!

Och så är även jag klumpig som få! Ibland kan jag få böja mig efter en tappad sak 10 ggr och jag blir sååå irriterad, när jag tappar greppet gång på gång! Suck!

Carpe Diem….Fånga dagen

TjockaBerta
0

Jag minns inte om jag redan sagt saker eller om jag bara tänkt säga dem och heller inte vem jag sagt dem till i så fall.

Sen har jag svårt att hitta ord utan tar ett annat ord och blir arg när folk inte vill förstå vad jag menar egentligen.

Mina muskler blir plötsligt alldeles mjuka och det känns konstigt. Liksom som om musklerna viker sig i armar och ben. det kan hända när jag ligger i sängen också. Armarna blir plötsligt helt kraftlösa.

>>>Malum domesticum<<<

lilli-l
0

#35 Känner igen det där! Flört

Carpe Diem….Fånga dagen