Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 4201 ggr
Malinsson
2012-03-29 12:51
0

IBS

Hej

Fick IBS diagnostiserat i går. Har förstås haft det i flera år men nu blev det ändå diagnos när jag tog tag i det ordentligt. Jag är opererad ett par gånger i magen av olika orsaker för rätt många år sedan. Men för en månad sedan fick jag ett ordentligt anfall som var många gånger värre än de som brukar komma och gick inte över som de brukar till det normala besvären jag haft många år.

Jag vet ju att IBS är vanligt bland oss med fibro. Hur har ni det? Äter ni Inloaxol? Har ni gått i IBS-skola? Har ni fått någon behandling?

Rita-S
2012-03-29 12:59
0

läkarna har kollat min mage i många många år, utan att dom lyckats diagnosera något. Sista läkarn sa att symptomen är som vid IBS, men han lyckades inte diagnosera det på mig. Därmed är jag inte medicinerat eller under någon behandling för något heller

Dock håller jag magen i chack med lchf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Malinsson
2012-03-29 16:48
0

Tack för att du delade med dig. Jag lär nog kolla in lite olika kostalternativ så småningom. Det är lite mycket nu med olika läkare och olika besvär.

Rita-S
2012-03-29 16:57
0

det kan jag förstå. Jag tror att dom flesta med IBS bör hålla sig undan dom snabba kolisar iaf, så det vore kanske inte dumt att lägga om från vitt till fullkorn iaf. Kan vara värd att testa lite kostomläggning vilket som! 

Om jag håller mig hyfsat strikt till "inte mer än 5 gram kolisar per 100 gram" så håller min mage sig rätt bra iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Lillfjanten]
2012-03-29 17:07
0

inolaxol några gånger om dagen brukar hålla ordning på magen. sen undviker jag grönsaker, som ärter, majs, paprika och fiberrik mat.

Malinsson
2012-03-29 19:55
0

Tack också, Lillfjanten, för input. Ja, det tycks ju variera vad som är bäst och vad som funkar och inte.

Ladydragon
2012-03-29 23:55
0

man brukar dela upp IBS efter om man har mest problem med diarré eller förstoppning

beroende på vilken version det handlar om så får råden anpassas därefter

själv har jag diarré varianten och läkarna säger oxå att jag har kronisk diarré

det som har funkat bäst för mig är Sunwic pulver som man löser upp i vatten

dock så har jag lite svårt att använda det hela tiden då jag glömmer att köpa nytt eller glömmer bort att ta det

min kost är rätt så hårresande och inget jag direkt rekommenderar då den innehåller så lite frukt och grönsaker som möjligt och en hel socker 
har kontakt med dietist och detta är enda sättet för att jag ska må så drägligt så möjligt tyvärr…..

sen äter jag ju oxå Imodium mer eller mindre som godis känns det som ObestämdTungan ute (håller mig inom dom rekommenderade doserna dock så går det åt en hel del)

kom på lite generella råd IBS är lurigt det som funkade att äta igår eller förra veckan kanske inte går nu utan man får testa sig fram

är det riktigt outhärdligt så kan det va en god idé att föra matdagbok och att börja ät en väldigt snål diet och hålla den ett tag och sen prova med nya grejer och se vad som funkar….

Malinsson
2012-03-30 16:22
0

Tack Ladydragon!

Jag har inte diarrévarianten. Nog för att jag får diarré ibland men det är inte konstant på något vis. Jag tror jag har en rätt snäll version av IBS, även om den nu blivit lite sämre.

Vi pratade om IBS-skola hos läkaren, jag kände att jag gärna provar mig fram lite själv och med Inloxalolen så får vi se om det känns nödvändigt senare.

crikarlshamn
2012-04-02 19:25
0

Nàgot som kan ge lindring är att svälja en halv till en hel tesked med kumminfrön efter maten.
http://healthmad.com/health/12-important-health-benefits-of-cumin-seeds/
http://www.ayurhelp.com/plants/Cumin-jeera.htm

En annan lindrande naturell substans är mintolje kapslar.
http://www.vitabase.com/supplements/digestive-health/colon-health-natural-laxatives/peppermint-gels.aspx
http://www.organicfacts.net/organic-oils/natural-essential-oils/health-benefits-of-peppermint-oil.html
Irritable Bowel Syndrome: The muscle relaxing property of peppermint oil has been found to ease irritable bowel syndrome. This has been validated through preliminary scientific research though the exact mechanism is still unknown.

Om kummin:

Cumin seeds are known for medicinal properties. These seeds are native to  Egypt and used as a spice throughout the world. Cumin seeds are a major part of  culinary seasoning, play an important role in Asian cuisines especially in  Indian cuisines. Scientifically known as Cuminum cyminum, cumin plants  belong to the family of Apiaceae or Umbelliferae. Other plants of  this plant family are caraway, parsley and dill.

Cumin seeds provide some major health  benefits for its therapeutic properties. These seeds are mainly rich with  high amounts of manganese and iron. Cumin is a very important part of the  traditional Indian medicine- Ayurveda.  Cumin seeds are used as  herbal remedies to protect and prevent various diseases and health conditions.

Given below are some of the important health benefits of the cumin  seeds:

1. Cumin seeds  are antispasmodic, help in the prevention of spasm.

2. Antispasmodic properties in cumin are helpful in the prevention of  asthma.

3. They  are useful in menstrual cramps as  well.

4. Cumin seeds  give relief from morning sickness.

5. Regular  intake of these seeds helps to cure anemia.

6. These seeds  help to cure nausea.

7. Cumin  seeds are good for digestive tract and help is proper digestion.

8. Diluted  cumin water is a good remedy for common cold.

9. They  help to cure insomnia and sleep related  problems.

10. Anti-carcinogenic properties in  these seeds responsible for making them a good anti-cancer food.

11. Cumin seeds promote liver’s  detoxification enzymes.

12. These  are a very good for immune system and they also boost kidney and liver functions.

Overall, Cumin seeds provide lots of important health benefits. They are a  healthy herb or spice and regular intake can be very helpful to get these health  benefits.

Eating cumin seeds are very safe as they do not contain any harmful  substances.

Read more:  http://healthmad.com/health/12-important-health-benefits-of-cumin-seeds/#ixzz1qu9h1sDC

crikarlshamn
2012-04-02 22:17
0

Obs, jag skrev kummin,

men pà svenska är det spiskummin, (Cuminum cyminum).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spiskummin

Eng cumin

Fra cumin

Tys kümmel/kreuzkümmel

Bàde spiskummin och mintoljan ger snabb lindring om det är den typen utav IBS de hjälper mot. Har ingen erfarenhet med IBS-diarée men skulle vara försiktig.

[minigrisensmamma]
2012-04-05 14:19
0

Jag har IBS och tar Inolaxol vid behov.

oskartoller
2012-04-08 16:49
0

Jag har IBS och är 90%bättre sen jag uteslöt bröd,pasta,potatis,ris,frukt och SOCKER.

Är 2år sen nu Glad.

Fibrer är rena döden för min mage och socker ska man inte tala om.

Fy så jag mår när jag fått i mig kolhydrater, magen rasar och allt kommer tillbaka med svullen och gasig mage. Hemsk värk i tarmarna. Trött grinig och så mycket ondare i kroppen.

Esteri
2012-04-16 20:34
0

Har IBS förstoppningsvarianten. Tar en kapsyl Inolaxol morgon och kväll. Sedan jag började ta 2 tabletter Egazil morgon och kväll så har magsmärtorna i princip upphört. Jag äter 2 msk av diverse frön varje lunch. När min vardag innehåller yttepytte lite stress så stänger magen av sig, då blir det Dulcolax stolpiller ca en gång per veckan.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

Denna kommentar har tagits bort.