Ögonproblem och fms
Är en tvåbarnsmamma på 36 år och har med största sannolikhet fibromyalgi.Min mormor,mamma och båda mina systrar har diagnosen men jag har tyvärr inte fått det "på papper" än.Det är inte så lätt att träffa rätt läkare som lyssnar på en. Har haft problem med smärta i ett finger,axel,smärta mellan brösten,knöl i bröstet(ingen bröstcancer,har gjort ultraljud och mammografi),ont i "hjärtat" och trodde jag skulle dö men inget syntes på EKG eller andra prov,ont på varje sida av hälarna och det värsta av allt min rygg….Den värken håller mig vaken på nätterna och gör mig snart knäpp.Skulle helst vilja amputera bort hela nedre ryggen och baken! Så till min fråga;finns det nån mer som har problem med sina ögon? Har haft ögonproblem i tio år till och ifrån.Det var bättre efter graviditeterna.Nåt säger mig att det kan höra ihop med fibromyalgin.Varken optikern eller ögonkliniken kan säga vad mina röda ögon beror på.Jag har gjort många grundliga undersökningar. Jag känner direkt att ögat/ögonen är röda så fort jag vaknar.Känns lite varmt,febrigt och lite ont i huvudet.Ofta kommer ögonproblemen(för det mesta växelvis ett öga i taget) efter en natt med mycket dålig sömn med mycket smärta. Nån som känner igen sig eller är jag ensam?
jag har inte det problemet som du har, iaf inte med röda ögon, dock är jag mer sensitiv i alla slemhinnor i hela kroppen efter jag insjuknade med fibro. Och jag har dagar där jag inte kan ha kontaktlinser för att mina ögon reagerar med att bli torrare än normalt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det verkar vara väldigt olika och från person till person hur denna sjukdom yttrar sig.Mina systrar tex har aldrig haft bekymmer med ögonen. Det kommer i omgångar med mer problem på höst och vår. Skönt ändå att höra att det finns nån mer som inte kan ha sina linser och blir torr i ögonen.Jag blir väldigt torr när det röda gått över! Känner mig annars ganska ensam nu när mina bekymmer eskalerat nu trots att alla kvinnor i min familj har sjukdomen.De fick sin diagnos för ganska många år sen.
det är ju inte alla som får problem med alla symptom som Fibro kan uppvisa, så är det ju. Men jo jag får problem med att jag periodisk inte kan ha linser pga jag blir så torr att det när blir smärtsamt. Droppar mot torra ögon kan motverka lite men det känns för mig som att jag borde gå utan kontaktlinser i stället för att droppa varje kvart.. 
Nej jag använder aldrig linser efter det röda förrän det känns bra igen.Det var ett bra tips med smörjande droppar!Ska köpa på rasten idag. Mellan de "röda attackerna" har jag inga problem alls.
ja köp för all del ögondroppar mot torra ögon, du behöver ju uppenbarligen litet hjälp när du har problem så varför pinas mer än man måste? :) Hoppas det lindrar!
Jag ser också dåligt efter en natt med dålig sömn och värk, men hos mig så är det som "dimmsyn" det påminner om när man har fått tvål eller ansiktskräm i ögat och som man försöker blinka bort men det går inte, och jag tror att det beror på fibron
[PillaNilla] Tycker att du ska söka dig till en spec. ögonläkare och göra en noggrann bedömning, och där även få recept på salvor att ha i ögat under natten som smörjer.
Det låter som du kan ha Sjögrens Syndrom på det du beskriver att du lider av, vilket inte är helt ovanligt att man får när man har Fibromyalgi. Jag känner igen mej i det du beskriver. Man ser allergisk ut med röda svullna ögon och är stentorr när man vaknar (förutom torr i munnen och allt annat elände som hör till sjukdomen).