övervikt
hej har ngn här provat att äta reducil??om ni har det kan ni inte berätta om hur det var för er??hur mycket gick ni ner?osv……eller har ni ngt annt tipps på preparat som man kan få utskrivet av doktorn??är kraftigt överviktig, oskulle säkert må mycket bättre av att gå ner men försökt med viktväktarna, dietist mm men som ni vet att när man har så ont att man inte kan gå ut o gå eller delta i typ spinningpass osv pga skador då är det inte lätt, visst ändra kosten det funkar ett tag men sen kanske man hamnar i en svacka o då går man på sig igen, känner att jag behöver mer hjälp. kom gärna med tipps o råd.mvh sanna
Jag har varit i kontakt med min läkare för att få Reductil, men han vill absolut inte skriva ut det eftersom det var så himla mycket biverkningar…
Han föreslog, som alla andra, att jag skulle äta nyttigare och gå en promenad varje dag. Jag kände ändå att jag behövde en liten extra skjuts på vägen, så för tillfället äter jag Hoodia Forte som jag köpt på hälsokosten. Det är en tablett som minskar hungerskänslorna och tar bort sötsuget. Jag har inte ätit det så länge så jag vet om det funkar än, men det är värt att prova.
Har också provat Nutrilett, men det funkade inte alls… Det slutade med att jag hamnade på sjukhuset i kramper, så Nutrilett vågar jag mig aldrig på igen.
Ett tips, kan kanske vara värt att prova.
På kolhydrater iFokus finns många som gått ner i vikt utan träning. Personligen kan jag absolut inte träna pga värk och inflammationer. Denna kost är den enda som inte gett mig ökad viktökning. Jag gick till och med upp i vikt på Camebridge och Nutrilett.
Tanken med att dra ner på kolhydrater är att viktminskningen är hormonstyrd snarare än input/output-relaterad. Att genom kosten kontrollera signalerna för fettförbränning resp. fettinlagring.
En god grund är även Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" Och Lars-Erik Litsfelts "Fettskrämd" och "Ät fet mat - bli frisk och smal" Dessa böcker förklarar bra hur det hänger ihop i kroppen.
Dessutom har jag själv märkt av en massa andra hälsoeffekter. Bla att sug försvinner och hunger elimineras, samt att en massa läkeprocesser startat.. Eftersom det är hormonstyrt så är inte risken att äta förmycket speciellt stor. *ler*
Hoppas att ni hittar något som passar er.. Jag tror att detta kan funka. Eller jag vet att det kan funka, givetvis med personliga anpassningar. Jag vill dock inte pracka på någon mina åsikter mot dennes vilja.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Vadå så himla mycke biverkningar… Det finns anat som e värre av de man äter när man har ont… Det enda jag har kännt är att jag blir törstig..
De funkar jättebra ska nu blrja med 15 mg för jag äter kortison och de gör ju så mna lägger på sig.. Ska sluta me kortison om två veckor och hoppas det sätter fart ner då.. Jag har gått ner 6 kg men gått upp 3 sen jag började me kortison.
En kompis av mig äter reductil, men han äter ignen andra mediciner brevid, och han har inte sagt nåt om bivärkningar heller iaf, annat enn att han inte orkar så mycket av den goda maten jag gjör.. ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#3 & 4, vad bra att det inte är några biverkningar med medicinen, men jag skrev bara vad min läkare sagt till mig eftersom han absolut inte ville ge det till mig. Då har jag ändå ca 40 kg övervikt…
Å, det är alltid bivärkningar, men att dom finns betyder inte att man MÅSTE råka ut för dom, Lullan1 :) Jag vet det är dåsighet och lite andra grejer som kjända bivärkningar på reductil, men min kompis har iaf inte fått några av dom själv. Jag kjänner dock inga andra som har fått reductil så jag har ju inget sammanlikningsgrundlag, men tror inte det är av dom "farligaste" viktminsknings medicinerna iaf
tack för alla svar, ni som hade vänner som åt reducil vet ni hur mycket de hade gått ner o på hur lång tid osv, hörde talas om reducil genom en vännina vars chef åt dessa. drar mig lite för att gå till doktorn o fråga om detta då han hela tiden är på mig om att jag ska gå ner i vikt, han är bra annrs, jag är lättad över att slippa springa till doktorn om sjukskrivning då jag fått sjukbidrag på heltid tom jan-09, därför känns det motigt att ring ao beställa tid om dessa det jag är emst rädd för att jag får en remiss till dietist, har gått hos sånna då o då, men när man har mina besvär känns det som man behöver lite extra hjälp på traven ju lättare jag blir desto mer borde jag ju orka o kanske minskar smärtan lite oxå o gör att det bllir ett possitivt hjul som snurrar framåt……..*L*kom gärna med fler tips o ideer kram
Mjo, min kompis har gått ned 12-15 kilo nu på .. några månader, minns inte riktig hur många, dock har han inte fått maxdosering. Han berätta han hadde bivärkningar (frågade i dag) i ungefär en vecka: huvudvärk. Sen äfter en vecka blev det borta igjen.

Jag har gått ner ca 1- 1½ kg i veckan o mer bör mna inte gå ner heller. Gärna så lite som 0,5kg det mår kroppen bäst av..

Varför vill du inte gå till dietist? Deras yrke går ju ut på att hjälpa dig o inte att stjälpa.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
detta låter kansek drygt av mig men har gått till några olika dietister under mitt liv, o de flesta har varit så himla klämkäcka äppelätande hurtfrisk människor som typ sett ner på mig för att jag har övervikt,sen har de inte heller haft förståelse för att man inte kan träna som friska männikor med mina besvär väldigt varierande på hur jag kan röra på mig, vissa dgr kan jag gå ut o gå ca 20-30 min andra inte alls ibalnd hoppar jag på kryckor ibland, kan jag knappt rör mig, visst äta rätt funkar till viss del men sen kommer jag alltid till en platå där jag måste antingen minska intaget ytterligare eller öka motionen för att det ska hända ngt, stod still i över ett år en gång så nog har jag försökt.Sen tror jag att de allra flesta männsikor vet hur man ska äta för att äta rätt……som jag anser iallfall sunt förnuft inte för mycket av ngt utan typ tallriksmodellen med varierad kost. har testat allt o nu känns det här som sista utvägen med tabletter o vill gärna få lite kött på benen innnan jag bestämmer mig för om jag ska kontakta min läkare om detta.kram
annars som nr 2 skrev (tror jag det var) hoodia , e bra, när du ätit dem ett tag, men då måste du äta dem dagligen, ca 10 -14 dagar då märker man att mna inte e sugen längre, sötsuget försvinner typ, och man e inte så jättehungrig, jag har provat dem och det funkade bra, nu har jag ingen övervikt alls, bara åt en massa onyttigt godis, och det slutade jag med, och det e ju inte fel, det är heller inte farligt, och ger inga biverkningar på mig i alla fall, och jag har ju kronisk migrän, så ag brukar inte kunna äta sånt, för då slår mr migrän igång direkt, men inte på dem, annars är väl reductil och det andra ..vad heter det nåt termoxikal eller nåt, det gör ju att så fort du äter nåt med det minsta lilla fett i så ..ja skiter du typ ner dig, allvarligt alltså, så då KAN man inte äta feta saker, men vet inte hur reductil är, sen brukar de vilja att du gått ner jättemycket själv först så att detta är sista utvägen för det du själv inte kan "få bort", nu e jag ingen expert alls , som sagt, jag bantar inte alls, men har många kompisar som testat det mesta, lycka till i alla fall

Jag har prövat reductil och gick visserligen ner i vikt, men på den tiden jag fick på mig att gå ner x antal kilo (minns inte hur det var längre) så lyckades jag inte klara målet och fick därför inte fortsätta.
Jag kan berätta vad jag fått lära mig om övervikt.
Om man som jag, dels har en ärftlig benägenhet till övervikt, och dessutom prövar allt man hört talas om på marknaden…dvs snabbbantningar, ändra livsstil (som aldrik fungerar)bantningspiller, både tillåtna (och förbjudna i mitt fall). Om man håller på så och går upp och ner, hela tiden, så ställs kroppen in på att det regelbundet kommer svältperioder dvs kroppen börjar lagra fett som aldrig förr för att kunna klara nästa bantningskur. Så, när jag fick pröva reductil och även xenical, så var det liksom redan kört, min kropp hade redan bestämt att detta kommer inte fungera, sen spelar det liksom ingen roll hur mycket JAG vill.
Jag vägde för tre år sedan 115 kg….idag väger jag 70 kg.
På ett mindre än ett år gick jag ner 50 kg till 65 kg och sen stabiliserade sig kroppen på 70 kg. Hur?
Jo, jag gjorde en gastric bypass operation som jag bekostade själv. Jag insåg att alla bantningar bara förstörde min kropp och den bittra sanningen är att våra läkare med deras piller faktiskt hjälper till.
Det tog mig ca tre års funderande på operationen innan jag bestämde mig, så det är inget man ska göra i en handvändning. Det är en stor omställning såväl fysiskt som psykiskt, men jag rekommenderar det varmt till dem som bara testar alla viktminskningsgrejjor och alltid misslyckas.
Det finns ett forum som är bra för detta där man kan ställa frågor osv www.viktop.se
Lycka till
# 11 Jag förstår dig.
Jag skulle oxå vilja få äta ett sådant här preparat. Men vet inte hur jag ska kunna övertyga min läkare om det. Jag väger 78 kg, har ett midjemått på 88 cm och är 170 cm lång.
Varför jag inte kan gå ner med normala metoder?
- Jag har ju fibron då som gör att hårdare motion än sakta promenader är uteslutet pga supersmärtor. Sakta promenader är inte fettbrännande.
- Depressionen jag har gör att jag inte orkar fixa mat. Jag äter mest mackor eller snabbmat nån gång då och då. Det finns ingen ork i mig att fixa en bra middag.
- Ofta blir jag äcklad (antagligen pga depressionen) av mat och äter ex inte fisk, skaldjur, korv, bönor, linser. Äter rött kött och fågel väldigt sällan.
- På grund av min depression och fysiska smärta kan jag inte ändra min livsföring. Även hur mycket jag vill komma tillbaka till min smärta figur för 10 år sedan så fixar jag det inte.
- Jag är sockerberoende så det skriker om det.
Sara

Hej igen!
När man äter Xenical har man ju dietistkontakt regelbundet. Ska ha i alla fall. Hur är det med Reductil, gäller samma där?
Att man ska ha kontakt är ju för att ha koll o se att det funkar som det ska. Alltså inte för mycket eller för lite effekt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Man har kontakt me en sköterska… som kolla blodtryck o så… en gång i månaden… När man sen väger 78 o e 170 lång e man inte överviktig…. skillnad o va 158 o väga 90…..
Jag kanske inte är fet men definitivt överviktigt. Drar 42-44 i byxor och 46-48 i tröjor. Mitt BMI ligger på över 27 och jag har inte mycket muskler.
Sara

För att få recept på Xenical o Reductil är väl ett krav att man ska ha ett BMI som överstiger 30.
Sen hjälper det inte med dessa läkemedel om man inte samtidigt ser till att äta en fullvärdig kost. Det är definitivt inte bra att leva på mackor o snabbmat. Det ökar ju bara ditt sockerberoende, är negativt för både fibron o depressionen.
Du kanske behöver få nån hjälp med din depression? Om du mår bättre psykiskt är det lättare att orka med sin vanliga livsföring.
Ha en bra dag! Mongu.
jo ni ska veta att tankarna har funnits att göra n mag op, men är så rädd för op i allmänhet,så det är det som hindrar mig bla, min svärmor gjorde en sådan för ca 10 år sedan o jag har frågat henne om råd o hon avråder mig defenitvt, hon får springa o spy om hon äter för fort/mycket kommer inte ihåg alla nackdelar hon pratade om, men har en vännina som varit hos husläkaren o fått remis på en sådan så hon går i väntans tider så att säga på att få göra op. jag har sagt att jag ska se hur det funkar för henne o om allt går bra så kommmer jag starkt överväga att göra en oxå. har hört bra histroier oxå inte bara svärmors. berätta gärna hur det va i början efter op o hur det fungerar nu……..nyfiken på allt, min man o jag skulle gärna vilja ha barn oxå men har svårt att bli gravid pga övervikten.har inte regelbunden mens, då är det inte lätt att pricka in ngt, kan ah reglebundet 2-3 mån o sen uppehåll på nästan ett år o sen kommer det igen osv o så kan det hoppa runt lite.jätte jobbigt har varit på infertilitets utredning, men fick bara till svar gå ner i vikt ingen annan hjälp.känns som att jag skulle vinna så mycket på att gåner i vikt men det är ju lättare sagt än gjort…….kram
# 18 Ok, visste inte att man skulle ha BMI över 30.
Ang depressionen så äter jag antidepressivt och vääääääntar på samtalskontakt.
Sara

Hej igen,
Angående operationen, så har nog din svärmor gjort en gastric banding och det är inte samma som jag gjorde. jag gjorde en gastric bypass och jag kan inte kräkas längre alls. Om du kika på länken jag gav dig så kandu lära dig mer om de olika operationsmetoderna, men jag vet att den som hittils har minst biverkningar och mest framgång är den jag gjorde.
tack trollboll, ska sätta mig o läsa senare när jag har mer tid……..jag återkommer i ärendet *L* kram
Hej kajanus, Har du provat LCHF? det går ut på 0 kolhydrater och mycket fett. alltså sk du inte äta sött, (där ingår frukt) inget stärkelse,(potatis ris pasta socker eller ersättningsmedel, inget mjöl och inte heller bröd.) Du får äta ovanjordsgrönsaker, kött, fisk,grädde, smör (bort med margarin och lightprodukter) standardmjölk. Men detta är ingen sk mirakelmetod, utan det kommer att bli en livsstil. Du kan läsa mer på kolhydrate här på forumet. välkommen dit. anki1
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
sara, äter du antidepressiva så är ju dem inte alls trevliga för vikten ofta, men tycker inte att du låter så himla överviktig, var glad för det, den dagen du mår bättre, och orkar mer(man ska inte ens fundera på att sluta röka, banta el liknande när man mår skit)
så kommer det inte vara så jobbigt, du har inte så mkt att bli av med
lycka till
skit i det:) var en glad smörgåsmänniska så länge
Jag har ätit antidepressiva i mer än 10 år, för min fibro. Det har ställt ill med en del viktökning och gjorde att jag inte kunnat gå ner. Men med den här LCHF - kosten har jag kunnat sluta med pillren. Jag slutade i januari nån gång. Viktminskningen har inte infunnit sig än, men jag tänker att det pågår "utrensning" i kroppen just nu. Jag hoppas att jag snat börjar gå ner, har faktiskt blivit lite rörligare på sista tiden.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Vad är skillnaden på reducil och Xenical ???
jagär inte 100 men tror att reducil sänder signaler till hjärnan om att minskasuget, o xencal tror jag gör så att man inte kan äta fett utan det bajsar man ut.men rätta mig gärna om jag har fel….kram

Tror det stämmer. För har du Xenical o äter för fet mat är risken stor för magkramp o diarre
Ha en bra dag! Mongu.

Jag har ätit båda och det var inte bra. Xenecal ska göra att du inte tar upp fett du äter i maten. Det innebär att du får rinnande diareer och måste vara nära en toa. Även om du äter väldigt lite fett så blir det löst… Jag fick i tillägg kramp i tarmarna. Du ska ha kontakt med Dietist och följa ett upplägg de har med diet och motion. Jag gick väl ner en 7 kg sen var det bom stopp även om jag följde instruktionen till punkt och pricka.
Sen fick jag Reductil. Det ska vara aptitdämpande, men jag kan inte säga om det hade någon effekt för jag hade absolut ingen aptit att börja med. Man måste ha regelbunden läkarkontakt för denna medicin kan höja blodtrycket. Jag blev väldigt hård i magen och fick andra tarmproblem med denna medicin.
Nu äter jag LCHF( nästan inga kolhydrater, normalt m protein och en del fett som smör, grädde etc) och min mage har aldrig mått så bra. Jag har gått ner 10 kg, men har nu legat på en platå rätt länge. Jag skulle i vilket fall som helst prova det innan jag ens skulle tänka på någon magstympoperation. Den är för mig den allra sista utvägen.
Min kompis som äter reduictil har stora problem med att äta mycket fett. Men orsaken är att han har bortopererat galleblädran då, inte att han äter nån medikament, så han styr undan mycket fett :)
ojoj hur ska man göra??sitter här o funderar hit o dit……egentligen är jag ju av gammal skola ni vet motion o rät mat………men klarar tyvär inte av det på det gamla hederliga sättet….känner mig villrådig, om man ska satsa på piller eller operation……..????men kul att det är så många som deltagit i debatten även att det inte handlar om fibrom.kom gärna med fler ideer o tips………..kram
#31 må inte illa över att du har tagit upp en debatt om bantningsmetoder på forumet, vikten påvärkar våran kropp, och bantning är mycket svårt när man har smärter hela tiden :) Det hör i högsta grad hemma här det med! :D
Vad skall jag säga.. operation har en räcke komplikationer (har fler kompisar som gått gjennom det) så jag skulle nog testat piller först om jag va du. Jag skulle forsökt nåt sånt som reductil, dock under nogran koll från läkare så man ser att man inte mår illa av dom. detta i samband med att forsöka motionera det man orkar, och lägga om kosthållet borde anslagsvis ge nåt resultat.
Det är vad jag skulle provat själv iaf!

Kajanus - varför det stora motståndet att ändra kosten lite och försöka innan du ger dig på piller eller operation? Är det av bekvämlighet? Stoppar du i dig piller måste du ändra kosten iallafall - och operation skulle jag inte ens vilja tänka på… Gå in på Kolhydrater iFokus och läs vad folk säger där. Det är många som mår mycket bättre av den kosten, även när det gäller fibro - det finns en egen grupp för fibro där också
nä jag är inte alls motståndare till att äta nyttigt………bara det att det funkar så här för mig om jag lägger om o föröker åta rätt så visst då går jag ner men sen måste motionen öka för att det ska hända ngt mer annrs måstae jag minska intaget ännu mer o till slut får jag inte äta nästan ngn ting om det ks ahända ngt……på vikt fronten, sen i ärlighetns namn fungerar det så här me dmig efter som jag är hemma hela dagrna o har skaffat mig vänner som oxå är hemma pga av olika besvär, då blir det att vi träffas o umgås för att inte bli alltför utråkade o då blir det att vi fikar o vi alla gnäller över vikten o försöker komma på nyttigare fika osv vi försöker promenara ibland osv men alla är i olika fas är jag pigg så har ngn annan ont o tvärtom……ska nu inte skylla på mina vänner men de tär så min vardag ser ut jag går på vattengympa på sjukhus 2 ggr i veckan, osen föärsöker jag ta en cyckeltur ibland eller promenad ibland…..men det händer inget, så då söker jag andra vägar………

Vilka andra vägar man än tar måste kosten alltid läggas om. Tar man piller utan att lägga om kosten så äter man dom i onödan. Gör man en op o inte lägger om kosten mår man illa dessutom kan man på sikt tänja ut magsäcken igen.
Så kosten återkommer hur man än gör.
Ha en bra dag! Mongu.

Fika är alltid en stöttesten, men varför inte göra nyttigt fika.. som oststavar med skinka runt, göra "polarlappar" (recept finns på kolhydrater iFOkus) med pålägg, göra nötmuffins (nötter istället för mjöl) med nyttigt pålägg på. Skippa bröd, bullar och kakor. Skippa socker och läsk. Öka på med lite grönt, men inte för mycket, grönsaker innehåller också kolhydrater. Stek biff m smör till. Det är inte svårt, inte krångligt, du behöver inte försaka något utom socker och kolhydrater (som potatis, pasta, ris, bröd). Det är en tuff vecka eller två när du får sockersug, men det går över och sen saknar du det inte. Du kan äta lite bröd eller ris/pasta men bara lite någon dag i veckan - det är upp till dig hur känslig du är. Jag vågar nästan lova att du kommer må mycket bättre
ja det vet jag väl……..att vi är vad vi äter………själv klart måste man tänka på vad man äter, men vissa verkar inte förstå mitt problem…………att det jag behöver hjälp med är en extra skjuts för att få fart på min viktnedgång……….det bir ju lättare att röra sig ju mindre man väger o då förhoppningsvis får man inte lika ont heller……så det ena ger det andra o märker man resultat så ä det ju mer motiverande att forsätta…………min tanke med den här tråden var att få råd o tips från folk som provat reducil, för att jag skulle få läsa om både gott o ont……har aldrig ätit ngt sådant tidigare, jag har prövat viktväktarna,cambridge, dietister o vanligt sunt förnuft tror inte det fins mirakel kurer att man självklart måste lägga ner tid o ork för att det ska gå……roligt när man hittar ngt som fungerar för en tänkte på ex monkan som hittat sin melodi………..jag önskar er alla all lycka……..kram
Hmm jag vet verkligen hur det känns… Jag väger 90 och är 160 och har gått upp 20 kilo på ett år.. Just nu försöker jag med soppor och shakes och har gått ner 4 kilo men men.. Det är ju det med dietister att för att det ska fungera måste du röra på dig i regel, och det där med hurtiga dietister vet jag precis. Hon jag var hos hade blivit skadad och trots att hon var sängliggande hade hon tränat, kul för henne men så fungerar det inte för det flesta som har ont. Det är ett jäkla dilemma det där.. Skulle med vilja bara ta ett piller….
tack pottsorken……..skönt med ngn som ät lite på samma linje som en själv……jag brukar skoja med mina vänner o säga det jag vet ptrecis hur man ska göra för att äta rätt osv men det svåra är att göra det själv……känns som man skulle kunna hålla kurser åt andra, men vilket dåligt exempel man skulle va själv då *L* det är nog inte ngng lyckad idee kram o lycka till
Kajanus: Jag förstår så innerligt väl hur hopplöst det känns när man bantar och svälter och sliter och får bort några kilo - och så inser man att med den här takten får man svälta i flera år till. Enligt alla BMI-skalor borde jag halvera min vikt. Då känns det hopplöst att ha gått ned 1 eller 2 %!
Jag har provat både Reductil och Xenical, tillsammans med Modifast-diet. Jag gick ned en del och sedan upp alltihop igen när jag slutade med dieten och bara hade medicinerna. Det fungerade inte särskilt bra. Med risk att verka hurtig måste jag säga att LCHF varit det som mest liknar ett alternativ för min del. Jag har inte hållit på så länge, och jag har inte gått ned något, men jag mår bättre och känner mig starkare, och man slipper vara hungrig hela tiden. LCHF känns inte som en bantningskur. Jag är inte smalare, men det känns mindre tröstlöst att vara tjock! Och viktminskningen kanske kommer?
Själv har jag forsökt allt som finns av dom "normala dietterna". Man har åatit hur mycket grönsaker som helst, utan att gå ned särskillt tilsynelatande, och det är riktig deperimerande. jag vägrar gå och va småhungrig hela tiden under en diett, det ända DET medför är att för eller senare spricker jag och fuskar med dietten för att släppa ständig småvärk i magen av hunger. Jag har tro på att banta utan att kjänna sig hungrig hela tiden. Jag skulle önska det fanns nåt som vi kunne äta som gjorde oss mättade utan att vi fick nåt ut av det, som potatis för hundar och halm för hästar.. suck..
Men, nu står vi framför flytt jag och min mann. Jag tänkte prova low-carb diett. Jag kommer aldrig köra på nåt 0carb, jag är aldeles för glad i alt det man får utesluta till att tvärsluta HELT med det och aldrig se det igjen, men jag kan godt bromsa ned så att fysakerna bara blir 2% av min mat. Så det skal vi testa nu. Om jag mår bättre i magen av det är en annan sak, det vet jag inte föran jag provar.
#39 Just nu så har jag också börjat äta sallad och bönor och då kan man ju bli mätt också! HAHA Fast jag kommer nog inte gå ner så mycket för det är ju meningen att man ska köra ren kur med sopporna… :(( Äh man kanske går ner långsamt, men bara man går ner så är det ju något iaf!

#42: Det är ju bättre om det går ner sakta! ;)
#43 Visserligen, men är man stor så för att man ska kunna röra sig lättare och hålla vikten så kan det kännas bättre och mer motiverande om det går fort så man kan bli mer aktiv..