Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2779 ggr
crikarlshamn
0

Bröd / pasta - gör mig sämre!

Fy sjutton vad jag fick ont och blev stel som en pinne…

Jo, mitt eget fel, àt bröd och pasta 2 dagar i rad förra veckan - med mycket tomat sàs sà antioxidanterna kom med.

Men jag bler ordentligt dàlig… Orkade ingenting och fick ta ett par smärtstillande. Förlamad..

Har nu fylt pà med min citron/lönnsirap/ingefära dryck samt blàbär och jordgubbar, mandlar, broccoli, färska grönsaker som tomat och gurk sallad med omega 3 oljor och fick igàr, pà en matlagningskurs, en ayurvedisk vàrkvälls meny. Otroligt gott och massor av värmande kryddor… Jag màr som vanligt igen.

Har nàgon annan märkt en sàdan klar skillnad pà hur ni màr gällande vad ni äter?

MissInAction
0

Hamnade här via Uppdaterade inlägg.

Artegen föda fungerar bland alla djur som så att den håller djuretfriska samt i rätt hull. (Hur ofta ser vi tjocka älgar Flört
Det finns föda som människokroppen är genetiskt utvecklad för att hantera, och sådant som den inte kan hantera - exempelvis spannmål (fågelmat) och socker, och alla kemiska sörjor de kallar margariner.

Exempel på sjukdomar som uppkommer av felaktig föda och på sidan finns även kostråd

Nej nej, det här är ingen besserwisser som kommer med pekpinnar, utan detta är ett svar på ditt inlägg - ett råd i all välmening. I slutändan är det ändå upp till var och en att läsa sig till. Det finns många välgjorda studier i ämnet och så har vi dessutom många hundratusen år av evolution bakom oss - utan pasta, bröd och socker Glad

Ayurveda är nog inte så tokigt, det är också en gammal tradition. Dock så förekommer det rätt mycket sjukdomar i Indien också. Man får testa och se vad som fungerar för en själv. 
En enkel tumregel kan ju vara att inte äta något som har krävt mekaniska processer för att tillverkas, eller behöver förvaras i burk. Kan du hämta födan i naturen och äta det genom enkel tillagning är det sannolikt mer hälsosamt för dig Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

crikarlshamn
0

Hej MissInAction,

Tack för titten och tittade igenom dina länkar, tack igen men de har jag gàtt igenom för länge sedan :-) Kan tyvärr inte följa kostdoktorns ràd för mycket är baserat pà mjölkprodukter (och chark) och det gillar inte min kropp heller, kanske för att vi inte ätit de sà länge heller?

Men men, nu gällde var fràgan om nàgon annan utav oss som har fibromyalgi ocksà har kännt en stor skillnad gällande kosten.

Det behöver inte vara bröd eller pasta.

Skulle vara intressant att höra.

[Lillfjanten]
0

jag mår inte bra av all mat, men det kopplar jag inte med fibro, utan min ibs. men många fibrisar har ju även ibs. jag hade detta långt innan jag började få värk i kroppen.

MissInAction
0

Kött, fågel, fisk, skaldjur, avokado, nötter, kokosolja, fårost etc. Finns mycket som inte är mjölkprodukter och chark. 

Har inte fibromyalgi själv men känner en och annan som har och som blivit symptomfria av ändrad kost.

Nej just mejeriprodukter råder det delade meningar om - tittar du på stenålderskost så är de mycket sparsamma med detta. Men käkar du grönsaker, saker som sprungit, simmat och flugit, samt smör, olivolja, kokosfett och de jag nämnde i början, så lär du knappast må sämre.

IBS här med..

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

crikarlshamn
0

Rubrik: Finns det någon annan där ute som har provat och haft liknande resultat med en liknande eller annorlunda diet i er fibromyalgi?

fårost och smör är mjölkprodukter, fårost är gjord på fårmjölk, smör är gjort av komjölk….    Flört

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag refererar till de andra matvaror du nämner igen i ditt inlägg.

Igen - jag kan inte passa in helt i LCHF för mjölkprodukter och charken som den ofta hänvisar till.

Men igen, jag mår bra mycket bättre när jag inte äter spannmåls produkter samt när jag äter antioxidanter som i frukt, bär och grönsaker, vissa fetter från växtriket samt rent kött (muskel) från klövdjur, fjäder och fisk, inkl vilt.  Och massor av örter och kryddor.  Ingefära har blivit som en medicin.

Finns det någon annan där ute som har provat och haft liknande resultat med en liknande eller annorlunda diet i er fibromyalgi?

Trevlig helg på er alla.

TjockaBerta
2

Som svar på din fråga vill jag säga att för min egen del märker jag ingen skillnad på vad jag äter eller dricker. Jag har provat att utesluta kolhydrater men ingen skillnad, kanske för att jag redan äter lite kolisar och alltid har gjort det.

Har glutenallergi i familjen men som sagt själv märker jag ingen skillnad.

Min smärta kommer sig av om jag varit igång för mycket och tröttat ut mig eller om jag gjort ansträngande saker, så vitt jag kan se.

Kroppen brukar ju själv kunna känna och vilja ha det som är bra för den så det kanske är därför som jag aldrig tyckt om vitt bröd, pasta, vetebröd, bullar, godis osv.

Mjölk kan jag dricka litervis av sen får andra gapa halsen av sig om hur "farligt" det är att dricka mjölk. Det är gott helt enkelt.

Har ett barn som inte tål mjölk och valde bort det tidigt och ett som precis som jag inte kan äta kanelbullar mm men dricker hur mycket mjölk som helst precis som min mamma gjorde.

Jag respekterar att folk tål och vill äta olika saker. Vi ÄR olika.

Mår du bättre av vissa saker så ska du äta dem så klart.

>>>Malum domesticum<<<

crikarlshamn
0

Tack TjockaBerta!

Hoppas andra kommer med sina erfarenheter gällande dieten.  Det är intressant att utbyta erfarenheter med respekt att vi är alla olika :-)

oskartoller
0

Har Gluten så det var ganska naturligt att sluta med glutenfria produkter då jag märkte att jag fick enormt sötsug, ondare och stelare i kroppen och gasig.

Nu käkar jag kött,fisk,fågel,lite grönsaker och lite god sås till.

Mår mycket bättre och styrkan har börjat komma tillbaka plus att jag nästan helt slipper mjölksyran som kom direkt i benen förut.

Direkt som man fuskat som vid jul med jansson,morotslåda,och snask så blir jag så mycket sämre.

crikarlshamn
1

Tack oskartoller, Där làter vi lika… Janssons, mmm tom med oatly grädde är det gott.

Jag åt en broccoli/tomat/squach låda med lite hummus till lunch.  Nu hungrig!