Myofasciellt Syndrom
En bekant till mig som jag inte haft kontakt med på ett tag, som jag lärde känna på sjukgymnasten då vi båda har svår endometrios, hörde av sig idag. Hon berättade att hon även fått diagnosen "myofasciellt syndrom", jag blev nyfiken och Googlade.
Och oj. Jaha. Hoppsan. Är det därför jag aldrig blir av med mina smärtor? Jag och sjukgymnasten har funderat kring om jag har fibro, men kommit överens om att näe, det passar inte riktigt in på vad jag har för smärtor. Men nu när jag läser om detta syndrom, som är en syskondiagnos till fibro, så börjar tankarna snurra.
Jag har länge trott att smärtan jag har i ryggslutet (med mycket stark triggerpunkt vid svanskotan) och den strålande smärtan ut i vänster ben är pga min kroniska endometriossmärta. Även nacken är till och från jäkligt jobbig, och har "muskelcement" mellan skuldrorna som gör ontontont att bli klämd på.
Jag har försökt beskriva smärtan som ilar från magen ut i benet för läkarna, men de har ingen bra förklaring. Faktum är att jag skulle kunna peka på en modell av en vagina exakt vilken punkt som smärtan strålar från ut i benet.
Hittar inte mycket matnyttigt på nätet för att läsa vidare, någon som har tips eller erfarenheter att dela med sig av?
Vänliga hälsningar
Cindy
hmm jag tänker på Diskbråck och kanske Ischias på det?
jag har troligtvis Diskbråck….suckar får ingen riktig diagnos så det kostar för mycket pengar att göra en röntgen
med tillhärande strålande smärta ner i vänster ben det är man rätt säker på är Ischias smärta
jag har Fibro och är oxå överrörlig och känner även igen mig i det du skriver med muskelcement hela min rygg nacke och axlar är såna det är så hårt och spänt och rör man vid det så gör så ont att jag kan skrika till 
det enda som fungerar som lugnar ner musklerna lite är lugn mjuk massage typ taktik utförd utav en person som jag känner och litar på
hmm vet inte om jag tillförde så mycket…..