Ny här med fibro..
Hej hej!!! Jag är ny här på sidan…. Jag är en tjej född -74, å har precis fått reda på att jag har fibromyalgi . Jag är mamma till 6 underbara barn, varav dom två minsta bor hemma på heltid. Dom minsta är 5 å 3 år gamla, nu undrar jag hur tusan får ni vardagen att fungera. Jag tycker mest att allt är så jobbigt just nu, har ingen ork, å värken är hejdlöst jobbigt. Känner att jag bara gnäller hela tiden. Så har ni några tips, jag ska till läkaren i slutet på nästa vecka å får förhoppningsvis lite mer info.. Men värken, hur tusan överlever man, jag som bara älskar att vara ute i trädgården å påta i jorden å kratta å grejja.. Är arbetslös men inte inskriven på AF, jag har precis avslutat mitt vårdnads bidrag på den minste grabben, vad händer med mig nu, kommer jag i huvudtaget att kunna få någon ersättning, eller kommer jag att bli sjukpensionär, känns som om det är min enda utväg, för jag har ingen utbildning alls, har ju gått hemma med barn sen 2002 Tacksam för svar, ha det gott alla där ute // mia
hej!
jag tycker att du ska skriva in dig på af, där kan du få en coach som kan hjälpa dig till rätt jobb, eller kanske ett anpassat arbete? eller utbildningar genom dem. sjukpensionär kan du nog glömma att bli, idag är det supersvårt att ens bli sjukskriven för fibro, det har jag fått erfara. många mår faktiskt även bättre av ett arbete (jag gör det), naturligtvis beroende på vad det är.
vad gäller trädgårdsarbete så känner jag igen mig, jag har hus, men jag vill sälja för att flytta till en radhuslägenhet istället. trädgården jobbar jag inte med längre, gör bara det viktigaste, och har bara perenner. men mitt råd är iaf att skriva in dig på af, och försöka hitta en väg till arbete. man får inte sjukpension pga noll utbildning.
ha det och lycka till!
Hej! Tack för svaret. Men jag känner att jag inte fixar någonting just nu, vissa dagar har till å med snälla maken fått vara hemma från jobbet för att jag i huvudtaget knappt kommer ur sängen, jag har varit sjukskriven innan, pga depression pga ett extremt trauma. Har social fobi, så att bara gå i affären är skit jobbigt.. Har dock skaffat mig en liten vovve nu, så att jag ska kunna ta mig ut i skogen i alla fall.. Fasen, det känns som om man inte bli tagen på allvar, ingen känner ju sin kropp bättre än en själv, eller hur? Jag känner att jag inte klarar av någonting när jag har mina ordentliga skov eller vad man nu kallar det. Vad kan AF göra för en som jag, jag suger.. Kan ingenting, å det lilla jag nu skulle kunna, gör bara ont.. Fasen åxå, jag bölar ihjäl mig snart.. Förlåt känner mig bara som ett problem i detta jäkla land… Finns det verkligen ingen hjälp att få..? // mia
det är ju svårt för en annan att säga si och så, men min personliga åsikt är ändå att skriva in dig på af (kan man ju göra på nätet idag, behändigt :)), prata med en handläggare, om läget, denne kanske pratar med fk, jag vet inte hur turerna går, men det är min första tanke på hur jag skulle göra. sen får ju läkare skriva ett intyg om hur du mår osv. någonstans måste du ju börja. sen finns det kanske något af kan göra, det finns de som har multiproblematik, med stora funktionshinder som gör ett jobb, även om det är anpassade arbeten.
eller om du tar kontakt med läkare/kurator på din vc och lyssnar med dom?
Okej.. Tack så jätte mycket för svaren lillfjanten ;) Du har nog rätt jag måste börja någonstans.. Ska kolla läget.. Ja kanske inte just nu, för nu snart börjar big brother… Hhahaha..nåt kul i skiten i alla fall.. Så tack än en gång för dina svar.. // Mia
;jag tittar också på BB. ;) följer både såpor o realityserier, ett bra sätt att slippa tänka på tillvaron.. (läser inte böcker, så tv är min verklighetsflykt)