medicin och tänder..
jag har jämt hål i tänderna och går hos tandläkaren året om i stort sett. jag själv anser att det beror på mediciner, men tandis kunde ju inte med säkerhet säga till fk att det berodde på det (jag ansökte om ersättning då jag sökte handikappersättning), så jag får vackert betala tandvården. någon annan som också har fått sämre tänder iom mediciner? ska laga en tand om två veckor, och upptäckte ett nytt hål idag.. jag blir så trött.
Jag har fått sämre tänder helt klart och jag drar mig för att gå till tandläkaren.
Framförallt så har strålningen påverkat mitt tandkött vilket varit sårigt länge och tandhalsarna har börjat synas här och där vilket påverkar tänderna negativt men de på onkologen trodde knappast att det skulle gå igenom med ersättning och jag antar att de vet vad de talar om.
/Maria
jag tror att du skulle kunna få ersättning faktiskt. eller rättare sagt få tandvården på högkostnadsskyddet. fråga tandvården eller fk, du kan ju inte få mer än ett nej :) jag fick en bettskena för ett antal år sen, behövde inte betala den själv, men jag kommer inte ihåg orsaken, det var tandläkaren som fixade med det..
Jag kanske ska fråga igen. Som du säger så kan jag ju inte få mer än nej.
/Maria
har du några mediciner som för dig muntorr?
är man muntorr så har man lättare att få hål tyvärr
har du provat med extra fluor tabletter tuggummi eller något?
vad har du för tandborste? använder du inte elektrisk så kanske du kan prova
Jag äter Salivin och tuggar tuggummi med fluor och jag har testat eltandborste men har inte riktigt gillat det men kanske ska ge det ett nytt försök.
/Maria
#4 jag har många mediciner som gör mig muntorr, (och det är ju därför jag tror att tänderna tar stryk) och jag använder vanlig tandborste (gillar inte elektrisk), fluortandkräm och fluorskölj. tandtråd varje dag är ett måste! tuggummi gillar jag inte att tugga på.
jag är oxå muntorr och använder Xerodent den innehåller även fluor
pratade med min tandläkare om elektrisk tandborste och hon rekommenderar det då borstningen blir mer effektiv
jag hade oxå jättesvårt att vänja mig vid en elektrisk tandborste men om man försöker ett tag så går det kanske bättre?
som det är nu efter år med elektrisk tandborste och deras små borsthuvuden så kräks jag om jag försöker borsta med en manuell
dom känns så oerhört stora i munnen usch och blä
sen oxå speciellt om man har ont i händerna så är det skönt med en elektrisk tandborste man skonar händerna och speciellt Oral B:s elektriska tandborstar är oerhört sköna att hålla i
Jag har använt elektrisk borste tidigare, men det passade inte mig. Xerodent har jag med.