Smärt i bröstet mm
Hej, Jag blir galen snart alla alla dessa diagnoser och olika åsikter av läkare. Jag är en man, 42 år gammal.
Mina problem började för ca 4 år sedan med smärta mitt i bröstet och i vänster arm. Det blev vårdcentralen och EKG, efter det Arbets-EKG, ultraljud på hjärtat.
Det visade inga stora fel men en viss "syrebrist" tydligen så jag blev inlagd och fick göra kärlkransröntgen, men den visade inga fel.
Med tiden blev jag bara sämre och sämre.
Det pratades om spasmangina(kärlkramp) och jag har väl gjort 20 EKG och tagit lika många hjärtenzymsblodprover, åker in och ut på akuten
eftersom bröstsmärtan blir för svår.Tyvärr går det inte att åka till akuten längre, de känner igen mig nu.
jag har gjort gastroskopi, manometri mm , men inga stora fel. Har en nerv( ulnaris som tydligen ligger i kläm i armbågen.
Två st vener ligger trångt i vänster axel och tappar pulsen i armen i vissa lägen.
Jag har fått nitroglycerinspray, som hjälper lite, men inte någon längre stund
mellan 5-30 min kanske.
Det senaste året har det bara blivit värre och värre. Har opererat bort ett extra halsrevben doktorn trodde att allt berodde på, efter det
bara värre.
Nu har jag ondare i vänster arm, den domnar bort och spränger och pirrar i den ända ner i fingrarna. Det trycker i bröstkorgen och spränger fruktansvärt.
Jag tror jag är döende ibland.
Ont i käkarna och tänder, huvudvärk, svettningar, darrar ibland av smärta, särskilt i benen.
Det spränger i bröstet och det känns som en elefant står på bröstet ibland, och det går upp i halsen,kakarna, hakan. det går ner i vänster arm/axel och nacken.
Doktorn säger att det är typiska hjärtsymptom, men mitt EKG är bra, missvisar ibland(st-sänkningar, st-höjningar) men inget görs, de säger att jag tagit för
många EKG och jag blir inte prioriterad direkt på akuten.
Jag har nu bytt vårdcentral, de beställde mina journaler från medicinkliniken och han tror jag har "spasmangina" (kärlkramp som kommer och går).
Jag har nu fått ny hjärtmedicin, "Imdur" mot det.
Det hela känns väldigt dåligt nu, vad är egentligen felet?
Jag har träffat en neurolog som sa att jag lider av crps1(komplext regionalt smärtsyndrom), tyvärr så slutade han på sjukhuset och jag får ingen
uppföljning av neurologen.
Jag har varit på smärtutredning på Spenshult.
De sa att jag var överrörlig, artroser, muskelspänningar.
Träffade en läkare på Gottfriesmottagningen i Mölndal som gick igenom mig och tryckte och klämde mm.
Hon trodde på Fibromyalgi och nervsmärtor, ångest pga smärtan i hjärttrakten.
För några månader sedan var jag ute och gick med hunden, träffade vänner, körde bil mm.
Nu går det inte alls, blir ansträngd och får ont av minsta lilla. Och det värker konstan och blir mycket värre i "attacker".
Min vänstra hand ändrar färg och svullnar upp ibland, likaså revben i bröstkorgen. Mitt humör har blivit uselt, arg, irriterad på det mesta.
Smärtkliniken säger att jag inbillar mig och att det bara är att leva som vanligt.
Min vårdcentral skickar remiss efter remiss men får bara avslag.
Jag har kontaktat psyk som ger mig antidepressiva, men inte blir det bättre för det.
Tyvärr har det blivit så att läkarna(smärtkliniken, vårdcentral, psykiatriker) ville lägga in mig på psyk! Det är psykiskt tycker det!
Jag gjorde som de sa och tjatade in mig på psyket i 4 dagar, det var hemskt där. Jag fick träffa en doktor som sa att det inte var psykiskt
som gör ont utan det är fysisk. mekaniskt, muskler, nerver etc, och skickade hem mig. Det kändes bra.
Har provar ett flertal antideppressiva, zoloft, cipralex, venlafaxin, cymbalta, lyrica mm men det onda blir bara värre.
Nu träffade jag en läkare igår som sa att jag har Fibromyalgi också!!! Kan det verkligen stämma??? Kan det vara Fibro?
Jag har fått Gabapentin och Brufen och Imdur.
Nu blev det en mindra roman:-) men så kan det vara ibland.
Hur har ni det? känns detta igen? / Fredrik
Jag är oxå överrörlig och har väldiga problem med just "hjärt" problem. Dom hittar inget speciellt men man har alla symtom på hjärtinfarkt.
När naprapaten har lagt alla kotor och släppt alla spänningar i nacke och bröstrygg så försvinner mina symtom tills det halkar snett igen.
När man är överrörlig så har man en hemsk värk som inga mediciner funkar på
Jag håller mig skaplig med lätt yoga och styrketräning.
Gå in på hypermobilitet.ifokus.se och läs om symtom ochh hur andra har det. Finns olika grader av sjukdommen.
jag funderar lite på lungsjukdom kanske…..
men det förklarar ändå bara en liten del utav dina symptom :/
jag håller däremot med angående överrörligheten den kan ge mycket knepiga symptom
Fibron tycker jag inte alls att det stämmer med dina symptom
Jag tycker inte heller det stämmer med fibro. Jag har försökt få röntgen på lungor&hjärta och ryggen/nacken och bröstkorg. Men tyvärr får jag ingen, och röntgen i privat regi har jag pratat med, de vill ha en remiss så de vet exakt vad som ska röntgas, vilket doktorerna inte ger mig.