Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4511 ggr
Sue_Ellen
0

Hjälper massage?

Är det någon av er som provat massage och har det i så fall gjort nytta?

mongu
0

Jag har dels testat med dåligt resultat en vanlig massage. Trodde jag skulle klara det för det har ju gått förr. Men ack vad jag bedrog mig. Fick så ont så jag var helt utslagen ett bra tag.

Då beställde jag tid för nåt som heter Fibromassage. Det var helt underbart. Det kan jag rek. den är med en särskild olja o mjuka rörelser. Först på rygg o sen så fick jag en varm vetekudde på ryggen medan benen togs. Sen las vetekudden på bröstet o hon tog armar o ben.

Sen vila en stund o så var det klart. Fick med en tub fibrogel hem att smörja med.

O jag har inte haft nåt ont efter den här massagen. Så jag har bokat en till så får jag se hur det är då.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pisan
0

Fibrogel? Vet du vad det är i den? Vad kan man få tag på sådan?

Fabmaniac
0

Jag får massage av min sjukgymnast och det tycker jag hjälper bra. Ger smärtlindring som sitter i några dagar så bara jag får det regelbundet så blir det bra. Alltså INTE fibromassage utan vanlig normal massage.

När jag gick på ett annat ställe så fick jag massage med liniment och det tyckte jag gav absolut bäst effekt! Funderar på att fråga om min sjukgymnast kan massera mig med det om jag tar med mig min tub.

Rita-S
0

jag får mjuk massage av min mann, jag älskar det, för det är presis lagom hårt för att jag känner spänningarna släpper sakta men säkert, men inte så hårt att jag får ont av det. Hur mycket det hjälper… om jag skulle ha nån varig effekt borde jag kanske ha varje dag, men jag njuter den stund jag får och den värknad som håller i några timmar iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Pisan
0

Jag får också bäst massage av min älskling. Har provat bindvävsmassage en gång, massösen ville prova det på mig eftersom hon hört att det skulle vara bra för fibropatienter. Jag hade så ont efteråt - i flera veckor! Har inte gått tillbaka dit mer… Vågar inte. Men fibromassage kanske man skulle prova, har hört lite om det, det verkar komma mer och mer.

mongu
0

På den står så här: Innehåll: destillerat vatten, mineraltinktur, xantangum o eteriska oljor av ingefära, lavendel, rosmarin o rose absolute.

Jag fick ju min av min massör men vet inte var man kan köpa den annars.

Man ska använda den morgon o kväll mellan massagetillfällena.

Känner att det har faktiskt en lindrande verkan.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sue_Ellen
0

Glömde klart säga att jag menade typ mer mjuk beröring,ungefär som lätt massage.

Jag kan känna mig så öm i kroppen ibland och känner att bara nån tar lätt i kroppen så känns det lite lättare då hela kroppen ömmar(ni vet säkert vad jag menar)

Men fick höra av en läkare att en *äkta' fibropatient inte tål beröring alls och def. inte ens lätta tryck och absolut inte massage.

Hmm vad säger man till det?Vill gärna höra era åsikter.

Pisan
0

Jag tål inte beröring alls emellanåt - RÖR MIG INTE!!!! har både barn och gubbe fått höra många gånger Glad

Fabmaniac
0

Sue_ellen: Ja, du din läkare verkar totalt ha missat att även fibropatienter är människor och således inte en helt homogen grupp. Det som är bra för mig kanske är skitdåligt för dig och tvärtom. Det går inte att generalisera sådär.

Det finns ju de som blir väldigt bra hjälpta av akupunktur t.ex. men jag blir skitdålig av det istället, så det går inte att dra alla över en kam.

För mig så hjälper som sagt massage jättebra och det är vad jag får för behandling av min sjukgymnast, fast hon är lite extra försiktig med mig så att det inte ska bli för mycket.

Hattagospel
0

Vilken lyx - jag har aldrig fått någon som helst vård för min Fibromyalgi och jag fick diagnos 1996!

Hurra för er!

mongu
0

Fibromassage är väldigt mjuk o skön. Har förut klarat vanlig massage, Men det har ändrat sig o nu går inte det alls.

Men denna mjuka fibromassagen ska jag testa igen

Ha en bra dag! Mongu.

abbis
0

Jag går och tar behandlingar som dränerar min urinsyra..Man kan kolla om man har för mycket syra i kroppen genom ett nypprov ..Klämmer man ihop huden så skall det gå att föra ihop ytorna mellan mellan tummen och pekfingret.Har du mycker syror i kroppen så går detta inte..Jag hade så när jag började och nu går det att nypa ihop huden..Urinsyror sätter sig i bindväven och gör att du får värk..Jag har blivit 75% bättre efter att ha fått 7 behandlingar.Dom gör djävulusiskt ont och man är öm 7-10 dagar men när det släpper så är det underbart..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sue_Ellen
0

Så vad ni menar är att läkaren har fel i det han säger?

Nu börjar jag tvivla på mig själv då reumatologen har sagt att det är så.varför har jag ont?Varför flyttar det på sig? Varför är jag så trött? Varför får jag fler och fler migränanfall?Varför hade jag 16 utav 18 punkter? varför sa reumatologen att det var fibro bara på att höra min beskrivning på hur jag mår?

Frågorna blir fler och fler?

mongu
0

Jag tror att det med hur man tål beröring är väldigt olika. Tror inte alls din läkare har fel.

Känner själv att nån hård beröring tål jag inte alls. Utan det är den lätta o mjuka som gäller.

Ha en bra dag! Mongu.

Faxlin
0

Håller med mongu här. Hur man tål beröring är väldigt olika. Det går inte att säga att så är det. Hos mig går det inte ens att säga att så är det, för även jag tål beröring olika beroende på hur jag mår.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Rita-S
0

Sen beror det nog även på dagsformen, Åsa och Mongu :) Inte alla tål lika mycket varje dag, iaf inte jag. Vissa dagar tål jag riktig hård massage som värkligen lossnar dom djupa knutorna. Andra gonger orkar jag enbart med att man stryker lent över huden. Så det kan ju även variera hur mycket som helst från individ till individ, och även från dag till dag för dom olika individer!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Faxlin
0

#16: haha, det var ju det jag skrev. Att det varierar på hur man mår. :-)

Audiatur et altera pars

mongu
0

#16, Ungefär vad jag också skrev.

Ha en bra dag! Mongu.

Faxlin
1

#18: Vi får se det som att hon förtydligade oss lite bara :-)

Audiatur et altera pars

Sue_Ellen
0

Tack för era svar.Kram till er alla.

Misimurf
0

Jag har varit på Fibromassage några ggr. Nu har det inte blivit av på ett tag pga att jag jobbar mycket och har lite dålig ekonomi. Fibromassagen tycker jag är jätte bra. Jag vet inte om jag blev direkt bättre men det är skönt och får mig att slappna av vilket jag har väldigt svårt för annars. Vanlig massage klarar jag inte alls av. Dels gör det för ont under själva massagen och det bidrar till att jag bara ligger och spänner mig och dels så får jag mer ont efteråt.

anki1
0

Dagsformen och stället som berörs. På axeln och överarmen kan det göra för dj**** ont men tex en liten klapp på underarmen  gör inte lika ont. Och så har jag mindre känsliga partier i midjehöjd tex framtill på magen är mindre öm en mer på ryggsidan till

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

zotnoz
0

Hej!

Jag för mig har det hjälp,

crikarlshamn
0

"ingefära, lavendel, rosmarin" är alla inflammationshämmande. "rose absolute" är även upplyftande.

Jag rekommenderar även eukaluptus och kamfer. Lantmännen har ett hästliniment som fungerar utmärkt med 1% kamfer.  Upptäkte detta när jag jobbade med ett fullblod med mycket känsliga ben.

Den olja som gett mig mestlindring är _Gaultheria procumbens
_

http://en.wikipedia.org/wiki/Wintergreen
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaultheria_procumbens

Svenska
http://www.shenet.se/ravaror/eovintergrona.html

Blanda dessa eteriskaoljor i mandel olja före användning.  Vid en nervskada fick jag ràdet att använda den outspädd blandade vintergröna med kryddnejika (mot smärtan) och fick bättre resultat än med kortison.

Gällande massager utförda av en massör kan de bàde hjälpa som att bli värre. Allt beror pà i vilket tillstànd vi är i.  Att själv massera eller varmt bad med eteriska oljor är för mig att föredra när jag har riktigt on.

Ladydragon
0

jag har fått prova Taktil massage några gånger utav en vän som har utbildat sig inom det

Taktil massage är lätt lugna strykningar över kroppen och för mig fungerar det väldigt bra mina muskler slappnar och jag får mindre ont Skrattande