Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettgodmorgon-hörnan
Läst 2544 ggr
CamillaS
0

Skolios iFokus

Nu har äntligen skolios iFokus fått klartecken för lansering. Så nu vill vi såklart hitta lite aktiva medlemmar. Flört

Skolios iFokus är till för alla som är nyfikna på vad skolios är, har det själv, eller känner någon som har det.

Skolios är ingen sjukdom i sig utan det är en beskrivningen på ryggradens utseénde.

För er som inte vet vad skolios är så kan jag berätta att det är när ryggraden är böjd i sidled åt något håll, den blir alltså S-formad men kan också bli C- formad. Många som lever med skolios kan ha det väldigt kämpigt. Vissa måste bära en s.k Bostonkorsett 20-23 timmar om dygnet och vissa måste genomgå en skoliosoperation för att inte ryggraden ska bli ännu snedare.

Jag är själv opererad för min skolios 2003 och har även haft korsett.
Ibland känner man sig som den enda personen i världen som dras med detta jobbiga fenomen, även om det såklart inte är så.
Så därför har jag nu startat skolios iFokus där vi ska kunna prata om våra bättre och sämre dagar - en träff punkt helt enkelt att dela både tankar, känslor och erfarenheter på.

Så är du nyfiken på skolios eller vill ha andra att prata med som också är drabbade av detta?

Varmt välkommen in till oss!

/Mvh Camilla, Sajtvärd - Skolios iFokus

Bebblan
0

Jag har skolios, har fått korsett.. det är rätt jobbigt! Obestämd

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

CamillaS
0

Usch då, hur länge har du haft korsett?
Jo, korsett är inte roligt att leva med.Obestämd

Bebblan
0

I några veckor, ska ha den i 4 år..

Ja, men i slutändan blir det ju bra så man får tänka på det positiva :)

//Ebba

Jessica Holländare
0

Jag har endast lätt skolios. Ryggraden är delvis sned och lite lätt vriden, eller hur man nu ska förklara det.. Har alltid ont i ryggen, men enligt läkaren så har jag så lätt skolios att det inte är därför jag har ont!? Men, men.. Jag är bara väääldigt glad att jag inte har det så jobbigt som andra med skolios har. Toppen att du får öppna ett forum om det!! Skrattande

Bebblan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, min ryggrad är 45 grader sned, och ganska vriden..

//Ebba

Bebblan
0

Eller ja, 48 .

//Ebba

Jessica Holländare
0

Åh, vad det ser smärtsamt och jobbigt ut! Hoppas att korsetten gör nytta. Styrkekramar till dig!!

CamillaS
0

#3 Åh fy vad jobbigt!
Men om du har 48 grader, har inte läkarna då pratat med dig om operation istället?

Bebblan
0

#7 Jo det är ganska tufft :/ tack ! :)

#8 Jo dem har frågat om jag vill prova med korsetten först eller om vi ska kolla operation direkt. Jag sa prova med korsett och det har blivit lite bättre men om det inte blir bättre tills nästa röntgen (om en månad eller två, kommer inte ihåg) så ska vi kolla operation.

Så det är ju lite skönare om det skulle funka med korsetten för när det är klart så är man ju fri, men med operation är man ju så orörlig som man är med korsetten fast hela livet.

//Ebba

CamillaS
0

#9 Jag tycker du gör rätt i att pröva korsettbehandlingen till att börja med, operation är inget man direkt vill göra om det finns andra metoder.
Men kan samtidigt säga att man blir inte lika stel som man är i en korsett. Man kan göra i princip allt som man gjorde innan operationen.
Jag är opererad, visserligen "bara" i bröstryggen, men jag känner mig inte mycket stelare nu efter.
Sen vet jag andra som har opererat både bröstryggen och ländryggen. Visst säger dom att dom är lite stelare, men inte mycket.

Men som sagt försök att utstå korsettbehandlingen, det är inte lätt och kan vara ett riktigt h-vete men blir du helt hjälpt av den och slipper operation så är det ju bara posetivt!Glad

Bebblan
0

#10 Aa, jag kommer nog bara behöva göra ett litet ingrepp sa doktorn, om jag har korsetten i 1år och den har hjälpt men inte mycket så ska dem operera, från början sa jag att jag har hellre korsett hela livet än opererar, men nu vet jag inte hahahah.. hoppas det går med korsett som sagt :)

Jaha, kan man böja sig ner helt ordentligt och ligga ordentilgt och så som innan?

//Ebba

CamillaS
0

Ända stelheten som jag känner är just om jag måste böja mig framåt för att t.ex ta upp någonting från golvet eller t.ex plocka lösgodis i en affär på dom nedersta hyllorna, men det går. Man lär sig olika metoder att hantera sådana situationer, t.ex att inte bara böja ryggen utan man böjer på knäna också så fungerar det bra.
Ligga däremot är inga som helst problem för mig iaf. :)

Kom gärna in till oss på skolios sidan och prata med andra som också går igenom det som du gör så får du säkert en större bild av det hela. :)

Bebblan
0

Aha, ja kollar in det då! :)

//Ebba