Magnesium
Har hört att man kan få problem med inflammationer i kroppen om man har magnesiumbrist. Nån som vet?
Sara
Om man kan få inflammationer av magnesium brist vet jag tyvärr inte. Däremot har jag fått magnesium utskrivet för restlesslegs (rastlösa ben med myrkrypningar) Det hjälper faktiskt, men tar inte bort allt. Men jag märker verkligen skillnad om jag glömt ta tabletterna några dagar.
Har dock inte märkt någon skillnad i min fibrovärk.
vet inget om detta med inflamationer, men mina muskelkramper slutade när jag började äta kalsium/magneciumtabletter iaf
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tror banne mig jag ska testa att äta extra magnesium.
Sara

Magnesium bör tas ihop med kalcium, dom samarbetar liksom. ;) Ger det till min vinthund som haft så mycket växtvärk/sendrag. Och jag tror det hjälper. Hoppas verkligen att hon slipper få mera kramp iaf.. Det var så hemskt för henne.. stackarn.. Började själv oxå äta det. Det är nämligen bra för både muskler o senor, och jag hade ju inflammation i senor o muskler i vänster fot, så det kan aldrig vara fel att stärka s & m lite extra. ;)
#4 just av den orsak sälgs dom iaf på Ica som en tablett som innehåller både calcium och magnesium.. ;)
#5 Vet du vad den heter? Det skulle ju vara värt att prova!
#6 det är en rätt stor vit burk i "vitaminhyllan" som helt änkelt heter "magnesium calcium tillskott" eller nåt liknande :) Inte farlig dyr heller
Dosering är 2-4 tabletter i dygnet, så jag tog 4 första veckan och har vedlikehållit med 2 varannan dag sedan dess :)

Kalcium o magnesium finns ju på hälsokost o apotek oxå, och är inga dyra grejer inte. Så det är ju helt klart bra att testa. ;)
Presis :) Vad jag vet är både Kalcium och Magnesium mineraler som kroppen skickar ut överskottet av via avföringen, inte så som järn där för mycket kan ge förstoppning.. ;D Så det är bara att knapra. Jag har blivit mycket hjälpt med mina muskelkramper, särskilt dom jag har i benen, vid att ta magnesium och kalcium tilskott
Tack Rita!
Det va så lite så :)
Hade ingen aning om att man skulle ta Kalcium också. Tack för tipset! Jag har ätit magnesium i över två år och får det på recept av min läkare, men inte har hon nämnt Kalcium inte. Skall ta och köpa det, blir det bättre effekt så är det ju bara bra.

Tycker du ska höra med din läkare om du ska lägga till nåt mer. Eller är du säker på att inte kalcium ingår i det du tar nu?
Det är ju inte alla piller som passar ihop. Receptbelagda som receptfria, därför är det viktigt om man har andra läkemedel att höra sig för så det är OK.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Läkare talar inte alltid om allt.. Det gäller att läsa lite själv.. Jag har ätit B12 och kalcium i många år pga att jag är vegan. Men B12 och folsyra är 2 vitaminer som hör ihop, lika som kalcium o magnesium. Men det har inte läkaren sagt något om inte.. När jag sen sa en gång att jag börjat äta folsyra till kalciumet, då sa han bara "Ja, det var ju bra"… hum..