Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 5580 ggr
[Lillfjanten]
0

farligt med fentanylplåster?

Allamej
0

Om man har dom på kroppen som plåster är dom inte farliga (ok för mig, jag skulle sluta andas på fläcken) men om man tuggar dom som tuggimmi eller röker dom så får tyvärr missbrukarna skylla sig själva. Det är enbart missbrukare som gör på det viset.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Lillfjanten]
0

raderat, dubbelpost.

[Lillfjanten]
0

#1 det lät hårt, att de får skylla sig själva.. Läste mer om det ämnet på fass, jösses, det skulle jag inte kalla för ofarligt! Men jag ska erkänna att jag slarvläste artikeln och missade att det handlade om rökning.

Allamej
0

Det är dom mer avancerade knarkarna som tuggar och röker plåstren, visst, det är synd att dom dog men dom skulle vara vid liv nu om dom använt plåstren som dom ska användas.

Fentanylplåster är en bra smärtlindrare om man tål den, artikeln är skriven med sensationsjournalistik och det är sällan rubriken stämmer överens med artikeln.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mongu
1

Smärtplåster är mycket bra när man använder dom på det sätt som är tänkt, precis som annan medicin så måste man göra på rätt sätt.

Sen har alla som använder dessa plåster ett ansvar att se till att de inte hamnar i orätta händer. Då gäller det såväl oanvända som använda plåster. De oanvända man har hemma ska förvaras så t.ex. barn inte kommer åt dom. De använda ska vikas ihop, läggas i förpackningen till nästa plåster man sätter på, sen ska de använda lämnas in till ett apotek för att tas om hand på rätt sätt.

Sen håller jag faktiskt med om att ger man sig till att sno gamla plåster för att missbruka så får man nog skylla sig själv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
0

missbruk är en sjukdom, och jag personligen tycker inte att man kan skylla sig själv för att man gör något som leder till döden. en släkting rökte, fick lungcancer, jag tyckte inte att han fick skylla sig själv.. listan kan göras lång över saker som man inte ska/bör göra som leder till döden eller men för livet. livet är en chansning. vissa saker är hemska, men självförskyllan, nej det tycker jag inte. det är bara sorgligt när sånt händer.

Allamej
1

Lillfjanten, missbruk är givetvis en sjukdom, men ingen sjukdom tar bort den fria viljan. Är själv sockerberoende och matmissbrukare men varenda gång jag går till affären så har jag ett val.

Och att ta någons gamla fentanylplåster är i allra högsta grad ett val.

[Lillfjanten]
0

jo, egentligen har du ju rätt. vi gör våra egna val, och vi vet riskerna med dem, så vi får skylla oss själva om något händer. och det innebär allt som kan skada oss själva. och då pratar jag inte bara om förtäring och förbrukning av varor, utan även vad vi utsätter oss för i vardagen. vet man att det är stor risk med bergsklättring, skyll dig själv om du ramlar ner.. det finns risker med bilkörning nattetid, skyll dig själv om något händer osv. ska man hårddra det, så har vi ju faktiskt oss själva att skylla. vi har gjort det av fri vilja. och jag är inte ironisk, utan högst allvarlig i mina tankar.

Allamej
0

Vi är här på jorden för att lära oss något, när den kunskapen uppnåtts så får vi nya uppdrag i nya manifestationer… inget konstigt i det.

Och jag är så pass brutalt ärlig att jag säger till om någon är på väg att göra något riktigt dumt och om dom gör det iaf. så är det att dom får skylla sig själv.

Jag försöker undvika olyckor så gott jag kan genom att framföra farorna men i slutändan så är det alltid ett val.

Jag har förlorat många vänner som var beroende av narkotika, inte nödvändigtvis till knarket i sig utan all kriminalitet runt omkring.

[Lillfjanten]
0

#9 uppdrag i nya manifestationer? Nu hänger jag inte med..

Allamej
0

Min tro, långt utlägg som inte är nödvändigt at förstå :)

[Lillfjanten]
0

Ahaa ;)