Basal kroppskännedom
någon som fått den behandlingen och vad tyckte du då om den?

Jag har fått gå det hos min sjukgymnast och det var mycket bra. Detta att få känna av var man har sin hållning och att slappna av.
Så har ni möjlighet att få detta så kör på det tycker jag.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jag ska prova på med början om en vecka. tre träffar individuellt med sjukgymnasten, sen får vi se vad som händer. det jag kan känna mig lite skeptisk över är "den inre resan" som en del säger, psykologiprat är jag inte mycket för. däremot ser jag fram emot fysiska övningar.

Jag tyckte inte det var så mycket av psykologiprat utan mera detta med avslappningsteknik. Den sitter ju inte där av sig självt inte hos mig i alla fall.
Lycka till och jag hoppas det blir bra för dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jag frågade om det var avslappningsövningar, men det var det tydligen inte. men jag ser fram emot detta och hoppas det blir bra, tack!

OK man har nog olika på olika ställen. Här arbetar dom med avslappning.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag gick på Basal Kroppskännedom för ett antal år sen, minns inte riktigt ens när det var. Men jag tyckte det var bra. Jag gick på det innan fibromyalgin var fastställd. Det gav en hel del, tänker en del på det i dag, för att hjälpa kroppen att inte spänna sig lika mycket mot smärtan.
Hmm, jag blev faktiskt lite sugen på att gå på det igen nu när jag tänker efter. Kanske det =)
låter ju hoppfullt! kul att höra andras åsikter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan!
Jag går på BK 1/v just nu och det beskrivs som en aktiv avslappning. Du ska lära känna din kropp o hur just du känner när den spänns och avspänns. En stor del av övningarna görs stående med olika balans- och hållningsövningar.
Många som har smärta skulle behöva det här för att våga känna smärtan och inte bara rusa vidare för att slippa känna efter. Jag rekommenderar det starkt!
Inger
oj, stående blir inte lätt för mig :) bara rosor om bk hittills, det låter bra.
Men jag tror jag egentligen uppskattade det mer efteråt, att det tog ett tag innan jag insåg den verkliga effekten. Men bra var det iaf. =)
läste någonstans att det kunde ta upp till två terminer innan man uppskattar det, men det låter som en lång tid tycker jag.

Du behöver inte bekymra dig för stående för jag klarar inte att stå och fick göra övningarna sittande istället. Eller rättare sagt jag fick sätta mig när jag kände att jag måste och därifrån fortsätta med övningen.
Den BK jag gick var inte två terminer utan det var en omgång, minnet är ju bra men kort så jag minns inte hur många veckor. Tyvärr.
Ha en bra dag! Mongu.

Jag har gått det två gånger. Det har varit jättebra. Jag fick bla lära mig att stå och framför allt sitta. Det kunde jag inte. Jag tänker på det ibland men man borde bli påmind oftare. Efter några år är man där igen och gör samma fel.
>>>Malum domesticum<<<
var på första "sittningen" idag. det var lite jobbigt i början då man försökte hänga med i instruktionerna, men jag ser fram emot fler lätta övningar.
Jag har fått prova på lite (ska gå kurs senare) och jag tyckte det va bra. Men jag får liksom ignorera det jag tycker är flummigt o lite pinsamt o bara ta åt mig det som är bra. Man kan påverka mycket mer än man tror genom att vara medveten o tänka på hur man sitter, står, slappnar av osv. Hon bad oss tex slicka golvet med fötterna o ha vattenfyllda vattenballonger hängande från baken. Då fick jag bita mig hårt i tungan o tänka på vad hon EGENTLIGEN menade (känna förankringen i golvet o tänka på tyngdfördelningen i fötterna o vinkla fram bäckenet så man inte svankar för mycket i korsryggen som då anstränger ryggen) :-P
gick du i grupp? jag får tre individuella tillfällen, sen bestämmer hon om jag får träna i grupp eller inte. men visst, jag hängde inte med i allt hon sa, det gick för fort och jag hann liksom inte tänka efter hur jag skulle känna efter, men övningarna var helt ok. det jobbiga var att sitta på stolen en lång (för mig iaf) tid. hade skapligt ont i rumpan sen :)
Ja jag kommer gå en smärthanteringskurs på smärtrehab i Växjö. Kursen är sju eller nio veckor o då ingår massa olika saker bland annat detta. Har gått en grundkurs i en vecka som funkar som en introduktion inför den långa kursen. Kände inte att jag kunde ta till mig allt, men det kan nog ingen. Man får försöka plocka ut de där delarna man kan ha nytta av o glädjas av dom tror jag :)
Usch ja jag kan inte heller sitta länge. Men de flesta i min grupp va likadana o på smärtrehab är de så vana vid sånt att vi får pausa, ställa oss eller tom lägga oss när vi känner att vi behöver. Massa kuddar, stora pilatesbollar, sackosäckar, kilkuddar överallt så det gick rätt bra ändå. När jag inte orkade eller kunde lyssnade jag bara för det är ju sånt man kan göra hemma sen :) Bra att du blir erbjuden lite såna här "alternativa metoder". Något jag tyckte va helt underbart va medicinsk Qi Gong enligt biyunmetoden. Det va det bästa på hela kursen. Flummigt, ja, men när man väl släpper det där så blir kroppen alldeles varm, mjuk o avslappnad. Bara det att man löser upp spänningar man inte visste man hade smärtlindrar lite en stund.
jag går ju hos sjukgymnasten, får inte komma till smärtrehab, då de menar på att primärvården ska ta hand om mig.. något som är jobbigt med de här sittningarna är nacken, det är jobbigt att bara sitta rätt upp och ned. håller med om att man får plocka ur lite här och där, och jag upplevde dessutom besöket som lite smått stressande, det var liksom pang på med pratet, jag var inte beredd på allt som skulle komma :) alternativa metoder är inte min melodi, men nu har jag så ont att jag måste testa allt jag blir erbjuden, och dessutom om jag nekar så slår det tillbaka på mig sedan om jag får med fk att göra igen.
har lite svårt med att sitta mittemot sjukgymnasten som tittar på mig hela tiden, jag vet inte vad jag ska göra av blicken :) så övningarna passar mig bättre.
Ja just det, jag tror jag läste någonstans att du dessutom har en nackskada eller förslitning utöver fibron va? Måste vara ett helvete att ha ont i nacken. Känner en med rejäl whiplash o hon höll ärligt på att bli knäpp pga värken.
Skumt att du inte får gå på smärtrehab tycker jag! Fast det vill du kanske inte heller? Jag va lite skeptisk men jag har hört att många tycker det är bra. Jag vägrar dessutom göra det jag känner inte är bra för mig men det verkar de ta ganska bra där. Vattengympa tex. Det gör jag icke. Klarar inte visa mig i baddräkt o hatar att vara i samma vatten som andra människor. Badar aldrig i bassäng. Lite löjligt så, men jag kan verkligen inte. Kände samma press från FK. Men efter veckan där känns det bättre. Har blivit mer peppad på något vis. Det ingår en del psykologi utan att vara sådär flummigt o det blir bara så personligt som man själv vill. Man kan göra mycket o tänka på mycket som man inte själv alltid kommer på. Nu när jag har ändrat tänket lite känns det plötsligt som det finns ett ljus i tunneln någonstans långt där borta.
Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt att sitta mittemot sjukgymnasten o göra övningar. Hade jag också tyckt. Att vara i grupp känns inte så nära inpå.
ja precis, så jag har lite besvärligt med att sitta still, det går bra att se rakt fram ett tag som när man kör bil eller sitta vid datorn, men sen att läsa tidningar det går inte, jag har svårt att hålla nacken böjd, samt att vrida fram och tillbaka. så när man ska backa bilen och se sig för i korsningar så kan det kännas rejält :)
jag har ringt själv till smärtklinik och smärtrehab och de tar inte emot då jag har konstaterad fibro, då är det primärvården som tar över.. jaja, bara jag får det jag behöver för att få en dräglig tillvaro. vattengympa klarar jag inte, jag kan inte simma och kan få lite panik om det skvätts med vattnet :) sen detta med psykologi.. att bli analyserad är det värsta jag vet..
Usch vad jobbigt. Vet hur handikappad man känner sig bara man sträckt sig lite eller har nackspärr. Man gör så många rörelser i vardagen med huvudet man inte tänker på annat än när man har ont.
Ok, då är det inte samma som vi har här. Alla deltagarna har sin diagnos konstaterad. Däremot kan vi välja om vi vill ha en second opinion på smärtkliniken. Precis som du säger spelar det ingen roll så länge man kan få lite tips o knep så man orkar leva ett ok liv.
Hehe nä jag gillar inte heller psykologi. Men det vi har där är också i grupp o mest information om vad smärtan gör med ens psyke, stresshantering o lite annat man kan tänka på så man mår bättre. Mår man bättre i huvudet o kan hantera stressen kan man nog tackla smärtan o vardagen mycket bättre. Och lite om det där med att bryta negativt tankemönster. Att se tillgångar o möjligheter istället för att bara koncentrera sig på hinder. Att våga säga nej när man inte kan o orkar osv. Att skita i vad samhället kräver o istället göra det man själv känner att man kan så ofta man bara kan. Jag har varit jätte stressad över att jag inte kan ta hand om hemmet som innan, inte kan vara det jag ser som en perfekt mamma som är ute o sparkar boll med sonen samtidigt som jag jobbar heltid liksom. Det för med sig massa skuldkänslor, ilska o bitterhet som stjäl massa energi. Det var varit skönt att de som vill säga något eller dela med sig i gruppen får göra det, men vill man också bara lyssna är det ingen som ifrågasätter det. De har iaf fått mig att fatta att allt hänger ihop o spelar roll. Men så är jag rätt ung o ny med min fibro o behöver kanske mer hjälp med sånt än vad andra som levt i sin fibro länge har.
jag vill också träffas i grupp, jag behöver träffa likasinnade människor faktiskt. jag fick ju mina besvär när ungen nästan var i tonåren, så jag hade inte problem då hon var liten som tur är. jag tycker synd om de föräldrar som har lite prestationsångest (säger inte att du har det) för att man vill göra saker med barnen och kanske inte orkar. och sen är det ju allmänheten, skvallret går ju alltid, det är alltid nån som har koll på hur man gör med barnen. nu känns det som om jag börjar röra ihop ord och meningar, är lite trötter, så ni får ursäkta om det är oförståeligt det jag skriver ;)
Att bara sitta o prata o utbyta erfarenheter på fikarasten ger jätte mycket. Träffade många härliga människor där. Jag är även med i fibromyalgiförbundet som har lite lokala föreningar. Hade turen att ha en där jag bor så vi träffas ibland, har möte, åker på föreläsningar eller bara åker ut o fikar. Kan rekommenderas om du behöver komma i kontakt med likasinnade :)
Jooo men jag har prestationsångest. Kankse inte så mycket utåt men mer för mig själv o inför sonen. Man känner sig så himla dålig när man inte orkar, är tråkig för man inte kan osv. Känns som om man missar mycket tid man aldrig får tillbaka. Min son är åtta så han förstår ju en del, men ändå. Många dagar hämtar jag honom när han slutar skolan vid ett men orkar o kan inte göra något på hela eftermiddagen. Så det blir att man sitter mycket inne periodvis o han spelar tv-spel. Precis så jag inte vill att mitt barn ska växa upp. Vill var utomhus o vara aktiv! Men man kan inte göra mer än vad man kan så jag får försöka släppa det lite.
Nu e jag med trötter så jag ska försöka sova en skvätt. God natt!
ja jag ska också krypa till sängs, natti!
uss, nu har jag väldigt ont i ländrygg och höft, och detta skyller jag på BK:n faktiskt
övningarna koncentrerade sig till områdena och hon tryckte även (försiktigt men det kändes ändå) baktill. igår och idag skulle jag behöva en rullator eller något. testade värmedyna, men det funkar inte alls, men på nacke/axlar lindrades värken. nåja det är väl bara att ta det lugnt, jag ska iväg till sg imorgon igen. denna gång ser jag inte fram emot det av någon konstig anledning :)
Men jösses. Jag hoppas du har så pass bra o erfaren sg att hon anpassar övningarna efter dig o din kropp. Det är bra att prova, men det är inte meningen att man ska bli jätte kass efteråt. :-S Att trycka på en fibropatient är väl inte sådär jätte lyckat heller. Toppen att det känns bra i nacke o axlar! Tror säkert hon tar hänsyn om du säger att du inte kan göra de övningar du får ont av. Det heter väl kroppskännedom av en anledning hoppas jag ;)
Du skulle prova Qi Gong enligt biyunmetoden alltså. Det innebär väldigt små rörelser så man tar liksom inte ut några rörselser som kan vara jobbigt för kroppen. Små, långsamma rörelser som är sjukt mjukgörande o avslappnande. Man tänker inte på hur mycket man spänner sina muskler bara för att man har ont. Inte förrän man slappnar av :) I en grupp på 10 tyckte nio att det va väldigt bra så det verkar kunna hjälpa många.
#26 jag fick väldigt enkla rörelser, men min kropp är inte van att få jobba med musklerna, så det känns ju ändå skönt att det gör nytta, men ett minus att jag inte kan åka till jobbet.. jag gjorde inte mer rörelser än att jag böjde på knäna och det kändes rejält i höften. gjorde väl så kanske 15 ggr, lätt knäböj.. sen satt jag ju på stolen ett tag också, så hon har knappast kört hårt med mig :) jag ska prata med henne imorgon och förklara hur det gått. jag tränar gladeligen, men jobbet får ju lida, och därmed jag också. ska till läkare på fredag med, så jag ska förklara läget och hoppas på sjukskrivning, just nu är jag ju mer hemma än på jobbet..

# 27 Hoppas det blir bättre nästa gång. För det kan ju va träningsvärk du känner av även om det var enkla rörelser.
Kroppen är ju känslig när man har fibro och andra besvär med.
Själv kände jag att det var bra för mig att bli medveten om min kroppshållning osv. Det kan ofta bli att man kopplar bort eller får knasig kroppsuppfattning när man har värk.
För min del kändes högersidan annorlunda än vänster, det ändrades i och med den Basala Kroppskännedomen.
Ha en bra dag! Mongu.
#28 det är säkert träningsvärk, men det är så illa att jag knappt kan gå utan smärtstillande :) men jag ser fram emot mer träning.

# 29 Aj det låter ont. Känner igen det från min bassängträning där jag har svårt att sätta gränsen för mig själv. Då är det inte nådigt dan efter.
Så har man då friska kompisar som säger att man inte kan få träningsvärk efter vattengympa? Men det kan jag och många med mig.
Ha en bra dag! Mongu.
Då har dom inte vattengympat ordentlig :D Jag kan berätta jag har en bekant som gått på vattengympa, och hon är frisk som en fisk. Skall lova hon har träningsvärk som bara katten dagarna efter ändå!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Bra inställning där Lillfjanten! Kämpa på o jag hoppas verkligen att du hittar lite redskap som kan hjälpa dig :D
#32 tack! jodå denna gång ska det gå vägen, det har jag nämligen bestämt! 
Jag kan inte minnas att sg tryckte på mig i samband med BK. Men det var ju några år sedan förstås, faktiskt innan diagnosen. Jag vet dock att jag kan vara lite väl "duktig" när jag provar nytt såsom yoga, qi gong osv, att jag omedvetet spänner kroppen för att göra saker. Lite knasigt. Det brukar släppa sen, men jag reagerar hårt.
Jag hoppas du får hjälp av BK. Om inte, så har du iaf provat. =)

Det min sjukgymnast gjorde var att rätta till kroppshållning och göra oss uppmärksamma på olika saker. Det gjorde hon genom att trycka på det område det gällde.
Ha en bra dag! Mongu.
hon ville väl känna lite om jag gjorde rätt vid övningen, inte så att hon tryckte här och där, utan kände efter liksom i ländryggen. nu ska jag ju dit imorgon, och jag hoppas att jag inte har lika ont efter det, jag måste ju kunna gå till jobbet :) något lär jag mig säkert, men tre träffar är inte mycket, så jag hoppas att hon tycker att jag kan träna i grupp sen.

# 36 Precis så var det som min gjorde. För det är viktigt att man gör rätt om det ska va till nån nytta.
Ha en bra dag! Mongu.
#37 ja, och om man gör rätt så känner de det i musklerna. idag har jag ont som fasen i rumpa och rygg, så jag vill nog göra övningar liggande idag om det går. men jag fick allt vara hemma från jobbet idag med.. min förra sg förvarnade ju mig att jag kommer att få ganska ont i början av träningen och det stämmer ju. får nog ringa jobbet och höra om jag får anlita fhv igen eller om jag måste gå till vc, för jag kan inte jobba om jag ska träna, och utan träning blir jag inte bättre, fastän det kan ta tid. man sitter liksom i en rävsax 
idag började jag (efter önskemål) övningarna liggandes.. ajaj.. det är nästan så jag börjar fundera på om man har något annat fel vid svanskotan, fy vad ont det gjorde att ligga på rygg! (ramlade och slog i den för ett år sedan och hade svårt att sitta i två veckor).. det gick dock lättare att ligga på mage, och träna nacken lite. hade en märklig känsla i ryggen när jag kom hem, det kändes som om dryck eller mat fastnat någonstans på vägen, men det släppte efter en liten stund. det känns fortfarande positivt även om jag fick stappla därifrån ;) sg såg nöjd och glad ut med, så det känns helt ok.
var på mitt tredje besök idag.. det är jobbigt, men känns skönt efteråt, att få träna lite smått. det värsta är ändå att ligga på rygg, fy fasen vad ont det gör vid svanskotan.. ska gå på ett par behandlingar till, sen blir det gruppträning efter nyår, det ser jag verkligen fram emot!
Hoppas det går bra! 
ja tack, än så länge är det helt ok, jag börjar vänja mig vid pratet och ljuden :) gillar att jobba lite med kroppen, det är lite för hårt underlag bara 
Jag använde två mattor vill jag minnas. Både på det och yogan jag provade för många år sedan, innan fibron.
den där tunna gummimattan är inte speciellt bekväm :/
var iväg på en individuell träff igår igen, sg frågade om jag ville ha en träff till innan nyår, och visst, nästa vecka blir det ännu en gång. sen ska jag gå på gruppträning en gång/vecka, och det ska bli kul att träffa folk som är i samma sits som en själv. jag tycker det är skönt att ligga på rygg och träna, (ja, inte de första minuterna för det gör så ont i ländryggen att ligga). att sitta en längre stund och bara titta rakt framför sig och lyssna på instruktioner är jobbigt, då gungar det snart i lilla knoppen :)
Om man går in på nätet så finns det bra CD- och DVD-skivor
att köpa så att man kan träna hemma.
Rekommenderas varmt ! 
Har tittat på såna, men jag får inget gjort med självträning.. Jag behöver någon som pushar på och instruerar, sen går det lättare i grupp.