Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1227 ggr
[Lillfjanten]
0

Detta med "teflonhjärnor"..

jag vet inte om jag bara är känslig eller, men jag säger inte att jag har teflonhjärna, fibrohjärna och vad det nu kan vara. det låter lite nedlåtande att kalla det så tycker jag. jag är lite smått förvirrad och tankspridd ibland, och det kan mycket väl bero på både fibro, hms, mediciner mm. sen vad ni andra vill kalla era hjärnor för, det är ju upp till er, men för mig låter det inte trevligt som sagt. och jag vill inte att någon ska kalla min knopp för teflon heller Flört

TjockaBerta
0

I det här vädre (snöstorm, blötsnö) skulle det vara praktiskt med teflonknopp i och för sig.

Men som sagt segheten och förvirringen kan bero på många olika saker. För mig är det nog mest stressen som ställer till det. Sen är en del av stressen kopplad till smärtan osv.

Själv säger jag nog att jag är snurrig.

>>>Malum domesticum<<<

[Lillfjanten]
0

ja, det kan bero på många saker, att man är lite snurrig, tankspridd, glömsk mm, sen kan man ju kalla det vad man vill :), men att allmänt kalla det för teflonhjärna, det får mig att känna mig som en alien typ.. Flört först tyckte jag att det var en kul benämning, men när man läser det hela tiden och det börjar nästan bli ett begrepp, så ser det inte lika bra ut. men som sagt, det är bara min åsikt, men jag vill inte få "diagnosen"  teflonhjärna :))

TjockaBerta
1

Man ska alltid vara försiktig med benämningar som du är inne på. Ofta är det personer som inte har så stora problem själva som hitta på de här uttrycken och använder dem för att beskriva sina egna egenheter.

Teflonhjärna är inte kul om man dagligen har minnesproblem. Det är som senil-light, guldfiskminne och andra uttryck.

Inte heller "utbränd" är ett uttryck som man vågar använda om man vill bli tagen på allvar med sina problem. Många "friska" människor säger att de var utbrända förra fredan och liknande.

Var det inte en hög chef på FK som berättade hur utbränd hon varit och då gick hon hem och vilade i tre dagar. Alltså menade hon att alla "utbrända" skulle kunna jobba heltid.

Jag har varit UTBRÄND och tro mig det tog mycket längre tid än tre dagar att komma på benen igen. Jag har inte hämtat mig riktigt ännu. Det uttrycket använder jag aldrig.

>>>Malum domesticum<<<

[Lillfjanten]
0

Tycker dom du ;)

Ladydragon
0

3# Tack för att du skriver så bra…. Skrattande

jag lever med svåra minnesproblem som är en egen diagnos och det är så jobbigt och kränkande att ständigt få höra att lite glömsk det är alla eller det har med Fibron att göra eller något annat….

det är skuttufft att leva med ett minne som inte alls vill va med att ständigt leva i ett töcken för man minns inte vad sa personen jag pratade med för 10 minuter sen va va det jag skulle göra idag m.m
och all den tid och energin det tar att hitta strategier för att få ihop vardagen…bara att skriva påminnelser i almenackor och sådant tar säkert 1-2 timmar varje vecka att få ihop

TjockaBerta
0

Det är jag som ska tacka de som läser vad jag skriver.

Jag känner igen mig i det du beskriver. Man antecknar och antecknar men så gäller det att man kommer ihåg att läsa vad man ska göra också.

>>>Malum domesticum<<<