Jaga läkare
Jag har nyss bytt läkare och har såna problem hela tiden med allting.
Han är vänlig och förstående, ser att jag är sjuk men sen händer ingenting.
Det första läkarintyget jag skulle få dröjde ca 3 veckor. jag ringde varannan dag och frågade efter det. Till slut grep någon in och jag fick mitt intyg. FEL IFYLLT.
De värsta felen såg jag direkt när jag stod på läkarmottagningen. Bl a hade han lyckats få datumen fel och lite andra inte helt oviktiga uppgifter.
När jag sen kom hem såg jag att han glömt att kryssa i två saker till. Eftersom jag skulle träffa honom veckan därpå väntade jag och tog upp det med honom vid mitt besök. Nu har fyra veckor gått.
Nej, sa han, jag ser inga fel, allt är rätt ifyllt. Jag gick hem och ringde klinikchefen som direkt sa att det fattas ju uppgifter som måste fyllas i. Ja, jag vet svarade jag men läkaren sa att det inte gjorde det.
Till slut skrev klinikchefen ut ett läkarintyg åt mig som jag väldigt sent lyckades skicka in till FK.
Nu har jag försökt förnya ett recept. Jag ringde i måndags, fick en telefontid i tisdags, ringde i går, torsdag, blev lovad en telefontid på eftermiddagen och nu på förmiddagen har jag ringt och blivit lovad att de ska ringa upp mig för en halvtimme sedan.
Pust, vad gör jag för fel?
Det vore lättare om de bara sa: Nej, vi tänker inte hjälpa dig" för då kunde jag ju söka hjälp någon annan stans på direkten istället för att sitta och vänta och vänta på hjälp som aldrig kommer.
>>>Malum domesticum<<<
Det är väl konstigt hur det är med sjukvården idag, ska det behöva vara så. Man måste nästa stå bredvid och tala om för läkaren hur allt ska vara. Men det är väl så att det är kort om folk och för mycket att göra för alla på våra vårdcentraler idag. 
Hoppas det löser sig till det bästa för dig. Inte alla som orkar stå på sig som du, och hur går det för dem ?
Orka slåss!!.. men visst är det för djävligt att man ska behöva peka och diktera för en läkare..För några år sen fick jag ett styggt ryggskott och blev sjukskriven - fick då träffa en tysk läkare.. som kunde nästan-svenska.. det besöket krävde allt mitt tålamod, kan jag säga….
har en kompis som har fibro- hon har fått komma till klinik i Göteborg, på Calanderska tror jag , dem har hon varit jättenöjda med . jag hoppas det finns fler bra kliniker/läkare såklart om du bor långt bort från Göteborg.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

#1 & 2
Tänk om andra (lågavlönade) yrkesgrupper skötte sina jobb på det sättet. Som du säger, man får stå bredvid och tala om hur arbetet ska utföras.
Är jag verkligen kvalificerad att handleda min läkare?
Ja medicinen tar slut på söndag så då har jag måndag på mig om inget händer idag. Tyckte jag var ute i god tid, en vecka innan.
>>>Malum domesticum<<<
Helt absurt! Att det ska vara så svårt liksom. Jag hoppas du orkar slåss för din rätt. Man vill ju säga, byt läkare. Men för den som bytt och bytt blir det ju för mycket.
Stor kram!
Åh vilken jobbigt sits! hoppas det löser sig!

Jag åkte till slut ner till VC och satte mig i väntrummet. Efter en stund kom läkaren ut ur sitt rum och jag sa till honom att jag försökt nå honom hela veckan utan resultat för att förnya ett recept.
Då fick jag komma in till honom på en gång och jag fick mitt recept. Det får mig att tro att de har något internt problem och de meddelanden de lovar att framföra aldrig når fram.
I receptionen fick jag veta att det viktigaste är att de registrerar läkarbesök annars får de inte betalt. Konstig prioritering, sa jag. Jag trodde det viktigaste var att hjälpa patienterna.
>>>Malum domesticum<<<
Det är så konstigt med det bemötande man får på VC både från läkare och annan personal men läkarkåren är väldigt exeptionell.
Jag orkar snart inte med längre. Ingen riktig kontaktkänsla, man liksom rör sig i deras periferi, har jag tur så ser dom även mig, en väldigt liten kort sekund.
Kunde lika gärna gå ut och prata med vinden som blåser förbi.

# 7 Fast där är det olika. Jag och flera med mig har bra läkarkontakter. Tyvärr så tror jag det är otur som gör att man blir dåligt bemött.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Vilken tur du har, dock dig väl unt. Synd att det är så många som har annorlunda erfarenheter, eller?