Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2775 ggr
[Lillfjanten]
0

OT: PMS? vad hjälper dig då?

har väldiga besvär av pms nu, kan inte gå till jobbet idag för att tårarna bara rinner, alltså är det dagen M idag eller senast imorgon.. har ätit Provera 10 mg ca ett år, hade 5 mg tidigare, men nu hjälper de inte längre de sista dagarna. någon som har samma problem och vill dela med sig vad du får för hjälp mot pms?

Malinsson
0

Har själv blivit utredd och har haft väldigt svåra besvär med PMS, från två veckor innan mensen startar. Sedan lugnar det sig. Jag hade även ökad värk i fibron under den tiden. Men även besvär såsom nedstämdhet, ont i bröst, ont bakåt i ryggen, aggresivitet osv osv.

Jag äter minipillret Cerazette som har höga halter gestagen. Den hindrar ägglossningen helt. Tidigare har jag provat en del andra saker men det funkade itne.

Jag provade ett tag att sluta med Cerazetten då jag tyckte att jag åt så mycket tabletter. Vilket misstag! Jag mår så mycket bättre när jag äter dem. Och som sagt, det ger ju även effekt på fibrovärken.

[Lillfjanten]
0

Jag tror inte att jag slår äta mini piller av något slag, då jag har lite förhöjt blodtryck.. Vc ska ringa mig om en timme, får ser om de kan hjälpa mig, för så här kan jag ju inte ha det;)

Malinsson
0

Jag har också förhöjt blodtryck och en viss blödningsbenägenhet. Jag gick till en gynekolog som har disputerat inom just PMS. Jag kan dock inte äta vanliga p-piller.

Malinsson
0

Men som vanligt är det ju mer komplicerat än så. Alla har vi ju olika förutsättningar så det finns ju mycket som kan spela in, om man kan äta vissa saker osv.

[Lillfjanten]
0

#3  aha, det kanske var så det var.. har inte varit i behov av piller de senaste 20 åren :)

Malinsson
0

Lycka till med att få hjälp! =)

[Lillfjanten]
0

tack, en läkare (säger inte min, för det känns inte som "min") ringer mig om drygt en vecka, så får vi se om hon kan hjälpa mig eller om jag blir skickad till gyn. det är inte lätt att vara fruntimmer ibland :)

Malinsson
0

Det låter ju definitivt som att du ska till en gynekolog. Det var lösningen för mig iaf. Lycka till!

[Lillfjanten]
0

tack!

hoppetossan
0

För mig har cerazette också hjälpt jättebra mot pms!

hoppas du hittar något som kan hjälpa dig ocksåGlad

[Lillfjanten]
0

tack till dig med!

[Lillfjanten]
0

trodde det skulle vara över idag.. nix pix. här sitter man med morronteét och ögonen svämmar över igen. *svär som attan* hade huvudvärk hela dagen igår, och den är på plats idag med, men idag testar jag tramadol+alvedon mot den. nåja, jag får väl vänta tills jag ser ut som folk innan jag stoppar näsan utanför dörren idag, för ut, det måste jag idag. (ska hämta ut min nya leksak, en netbook!)

inte blir tjutandet bättre av att man har en gubbe som tycker att man är löjlig som grinar.. men jag tycker att det känns skönt på ett sätt, det släpper lite på trycket innanför pannbenet.