Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2512 ggr
Tallullah
0

Fibromyalgi el inte?

Jag är en kvinna på 55år. Før några år sen fick jag diagnosen firbromyalgi. Men jag känner inte igjen symtomen som ni andra beskriver.

Jag är nestan alltid trøtt och kroppen känns som den väger ett tonn ibland…jag är ca 25kilo øverviktigt och det är klart det känns. Men ändå? Jag har aldrig dom intensa smärtorna som andra med sama diagnos har. Men jag har mera forkylnings el influensaliknande symtom. Ni vet..när kroppen värker infør en influensa. Och om jag jobbar lite hårt med kroppen får jag betala før det i efterkant vid å känna mig fullständig slut: Jag orkar inte mycket kroppsarbete,innan jag blir utmattat.

Träning är uteslutet…jag har forsøkt, och det kännes som om jag är nära vid å dø. Men jag går promenader med hundarna och är mycket ute i naturen.

Nilserikp
1

Kanske lite sent efter ditt inlägg. Jag känner igen det du beskriver. Detta plus en hel del annat. Har fått FM diagnosen men inte accepterat denna ännu.

På väg genom livets mödor.......

Snaedis
0

Känner som er båda…Har oxå ganska nyligen fått min FM diagnos,svårt att ta in..väntar fortfarande på att det ska "gå över " …

romraf
0

Jag väntade i 10 år att det skulle vara över nästa morgon, nästa morgon osv. Tyckte att det var som en ond dröm. Blev akut sjuk -99 och min dåvarande läkare, fick beordra mig att vara hemma sjukskriven. Diagnosen år 2000, Inte JAG…som hade just börjat jobba efter en lång utbildning som var uppdelad på 2 årsperioder, studieskulder mm. mm. nytt jobb, som jag bara hade haft två år…..

Det tar tid att smälta. Gick en kurs ÅR 2000 på Smärtkliniken , FK skickade mig dit, som jag trodde var för att bli frisk. NO, no, det var för att LÄRA MIG LEVA MED SMÄRTA….VILKEN CHOCK……

NU 12 år efter första dagen av mitt nya liv, men det hade börjat långt långt innan, har jag förstått i efterskott, kan jag planera min dag, på morgonen när jag vaknar.

Jag ska nu testa kolhydrats fri kost, det har visat sig för en del med Fibromyalgi, att några har blivit mycket bättre, och en liten del har blivit nästan smärtfria. ???????  spännande o se om jag som är 62 år, om det fungerar, och kan jag bara vara smärtfri en dag i veckan, så är jag glad för det.

Har alla 18 punkterna. Urinbesvär, och allt som kännetecknar Fibromyalgi, om man går in på Fibromyalgi.se……

LYCKA TILL….alla har det olika, det är bara DU själv som känner o vet vad som är bäst för dig.

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

hoppetossan
0

#3 Spännande att du ska prova kolhydratsfri kost! Var kan man läsa om att detta ska fungera för oss med fibromyalgi?jag har själv tänkt prova det, har också hört/läst att det ska hjälpa men kan inte komma ihåg var…

Du får gärna uppdatera hur det går för digGlad

TjockaBerta
1

Kolhydrater iFokus är ett bra ställe att börja läsa på. Glad

>>>Malum domesticum<<<

romraf
0

Hoppetossan….

ja jag måste försöka med något, jag har lagt på mig 20kg på de här åren med FibroMyalgi, och när jag läste på iFokus / Fibromyalgi + iFokus/ kolhydrater, så bestämde jag mig.

LCHF…har hållt på i 5 dagar, och jag har inte gått ner i vikt, men…jag TROR jag känner att knäna inte värker på samma sätt, och inte händerna heller Glad

Hoppas att det inte är tillfälligt. Tänkt att testa i 3 månader först, och funkar det med vikt och att MÅ BÄTTRE,så fortsätter jag.

NU kom jag att tänka på att jag som trodde att jag är lacto intolerant ?? är nog glutenintolerant…=( jag känner inget av att äta grädde, och jag har ju skippat spannmål..! ?

Lycka till…..med det du bestämmer dig för

Romraf

hoppetossan
1

#5 Tack för tipsetGlad

#6 Ok, ska in där och läsa!

Kul om det redan ger effekt i knä och händer, ska hålla tummarna att det kommer att fungera för digGladhade varit roligt att få följa din resa och se om det hjälper!

Jag ska ta mig en allvarlig funderare över detta, kan det hjälpa att att ändra kosten för att minska smärtan så är det ju underbart, men jag verkligen ÄLSKAR kolhydrater, potatis, rotfrukter, pasta…vad ska man äta istället som är lika gott liksom…

TjockaBerta
0

Både Gluten och laktos verkar bli bättre av LCHF.

Blomkål, broccoli och andra grönsaker som växer över jord. Blomkålsmos till maten är jättegott. Sen kan man göra massor av gratänger. Grädde får man ju äta.

Men det ska jag inte berätta om här. Det finns mycket mera informatio och kunskap på kolhydratsforumet.

Se också bloggen "kostdoktorn.se" Där finns jättemycket att läsa.

>>>Malum domesticum<<<

romraf
0

Lycka till med "din resa" i Kolhydrats träsk…svårt, JAA, ABSOLUT, men vi är många på den här sajten, och jag har fått så mycket peppning och välkomsthälsningar och stödord. DET ger jag dig nu.

jag älskar alla rotfrukter, från potatis till rödbeta, rårivet eller kokt/ungsbakat, pasta,ris, ja you name it……och brööööd……mackor….mmmm….nybakat bröd.

men

det jag tror mig veta är:

jag skulle älska ett smärt-reducerat /fritt liv mer, och hoppas på det ! då blir jag snällare, mot mig själv och andra Skrattande

DET går alltid att hitta det som är gott nog att ersätta det som inte skall ätas, tror jag . Vill man så kan man, jag tror att det mycket har o göra med VILJAN.

Det är så många som lämnar ifrån sig på den här sajten, urläckra, goda alternativ. Titta , läs och njut…..

Det är bara du som bestämmer över ditt val, och liv……

så tänker och tror jag.

Romraf

hoppetossan
1

Jo det e klart, det finns mycket gott ovan jord också som man kan äta.

#9 Jo du har alldeles rätt, VILJAN är nog det viktigaste här! och som du säger så är ett liv utan eller med misnkad smärta värt mer än att kunna äta pasta och brödFlört

Jag ska börja lite lätt och dra ner på kolhydraterna iaf, sen tar jag det därifrån helt enkelt!

romraf
0

# 10

HEJAR PÅ DIG, JAG fick en svacka idag….men har kommit upp igen….

blev så himla sugen på …CHOKLAD….det blev en Finnchrisp med mögelost i stället.

ta vara på dig

Romraf