Fibromyalgi trots inga triggerpoints?
Jag har massor av olika symtomer som jag haft i typ 7 år nu. Listan skulle bli lång om jag räknade upp alla, men några är …
diffusa symtomer i bröstkorgen
tryck upp i öronen
ont ut i armarna och fingrarna
hjärtat hoppar till ibland
trött
oro
m.m.
Jag har dessa symtomer ett tag, det kan vara allt från 1 vecka till 2 månader, sen bara försvinner det och håller uppe ett tag för att sen smyga sig på igen.
Har gjort massor av undersökningar av hjärtat och lungor men allt är jättebra, även alla prover är bra. Har även varit hos smärtkliniken och där hade hon en nål som hon tryckte på vissa ställen och sa att jag inte hade fibromyalgi. Men måste man reagera på de här ställena om man har det?
för mig låter det inte som fibro, men jag kan absolut ha fel. vad jag förstår så ska minst 11 av 18 tender points vara positiva.
men alltså förstod jag rätt här hon använde nål för att trycka på punkter eller?
i så fall så har hon inte gjort rätt man ska trycka med fingrarna på triggerpunkterna
och det stämmer 11 utav 18 ska man reagera på för att få diagnosen
jag tycker inte heller att det låter som Fibro smärtan ska väl vara mer konstant och sen att den flyttar runt sig och det verkar den inte göra hos dig
Nej, tyvärr, kännerinte igen mig heller i det du beskriver. Så jag tror heller inte du har fibro, men kan ju ha fel förståss.

Några av symptomen känner jag igen men inte som fibro.
jag lider av svår stress och får då hjärtklappningar och öronsus m.m.
>>>Malum domesticum<<<
4# jo sant det känner jag oxå igen som stress och kanske lite ångest oxå?
Triggerpnkterna var viktigare förr. Det finns 21 stycken, men bara 18 som mäts. Om man ska mäta dem på korrekt sätt ska läkaren använda ett instrument som visar värdet på trycket. Om man reagerar på mindre än 4kg tryck per kvadratcentimeter på punkterna så räknas det. att bara trycka med fingrarna ger ofta ett missvisande resultat.
Numer håller vikten av triggerpunkter att tonas ner, man bedömer istället helheten hos patienten.
*informatör Sveriges FibromyalgiFörbund*
det är nog lite olika då, för jag har nyligen fått fibrodiagnosen och det avgörande var dessa punkter.
6# nja jag håller inte riktigt med
va på Gottfries för ungefär 2 år sen och fast jag inte ville så va det så viktigt att återigen kolla Triggerpunkterna suck!
och då va det bara o trycka med fingrarna som vanligt
finns det ens något verktyg för att kolla Triggerpunkterna?
men det är väl på gång med nya kriterier eller?
innan det händer nåt med nya kriterier så tror jag nog att läkarna som vill ställa diagonsen Fibro tycker nog det avgörande är just Triggerpunkterna för det är nåt man verkligen kan kolla allt det andra är ju bara vad man berättar…..
Jag blev mätt med en sådan där tryckapparat, minns inte vad de heter. Jag minns att hon sade att jag skulle säga till när det gjorde ont men jag hade svårt att få ut ett ljud, jag vek undan när det gjorde ont. Klarade liksom inte att få ut ljud pga smärtan. Oj, lite off topic där.
En del av sakerna trådstartaren nämner känner jag igen. Men det känns inte som självklar fibro. Men vad vet jag. =)
Oavsett så hoppas jag du får hjälp.
#9 känner igen det där med att vika sig vid smärta. jag behöver inte säga aj, utan det märks tydligt på mig.
ta, du kan få mycket info på www.fibromyalgi.se