Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 5705 ggr
Hopi
0

Skål mot ledvärk!

Ja, så står det i senaste numret av Topphälsa! =) Så här står det..

"En ny Svensk undersökning visar att alkohol i måttliga mängder är bra mot reumatoid artrit. Små mängder alkohol kan stoppa utvecklingen av sjukdomen. Tillsammans med en klassisk medelhavsdiet blir effekten ännu bättre. Så gör som Italienarna-ta ett glas rödvin, ät olivolja och mycket grönsaker-och bli kvitt ledvärken!"

Vad tror ni om det? ;) Kan det vara nåt även för oss? =)

Rita-S
0

En liten klunk alkohol brukar iaf hjälpa på sömnen, jag brukar sova djupare om jag tagit en liten baylies eller nåt annat :)

En bekant av mig berättar att hon sover skitgott äfter en till två stärköl på kvällen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
0

Ja, det är nog egentligen bättre sömnmedel än några piller! hehe. Jag blir då så trött av ett enda glas vin! ;) Det kanske gör så att musklerna slappnar av, så det kan ju faktiskt vara nyttigt i små mängder!! ;)

Rita-S
0

jopp, bara man inte faller för frästelsen att ta alkohol varje dag så.. ;) men dom säger det, ett glass röd vin är bra för hjärta, lever och blodomloppet med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Hopi
0

Nej, det är ju inte bra om man börjar gå å nalla alkohol varje dag inte.. hehe.

Hopi
0

Är det nån som märkt nån skillnad på att tåla alkohol sen ni fick SMS? hum.. FMS menar jag! hehe. Skrattande Tycker själv att jag tål mindre, knappt nåt alls.. Men det kan bero på att jag så sällan dricker nåt kanske.. Men ibland tycker jag att jag får MER ont och bara blir trött av tex vin.. Men det kan ju vara stor skillnad på vin oxå.. Vissa röda kan ju ge huvudvärk..

Rita-S
0

har inte märkt nån ändring i tolreansen själv iaf

Hopi
0

Det kanske är bara pga att jag så sällan dricker nåt isåfall.. Eller att det är vissa röda viner! Har ju läst om att det är vissa som kan ge huvudvärk, vissa druvsorter, men kommer ju inte ihåg VILKA det var typiskt nog…

Rita-S
0

jag kan inte så mycket om det där, därimot vet jag att dom använder garvesyre i många röda vinar, och garvesyre ger ofta huvudvärk det med.. :)

anki1
0

Jag hade problem med att dricka rödvin. Det yttrade sig i att jag fick huvudvärkinom ca 1 tim,och bara efter 1!enda glas. Nu efter några års uppehåll, kan jag dricka lite rött ibland.  anki1

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Hopi
0

anki1; Du tror inte det har att göra med vad det är för druvor/sorts vin? Det är ju jättegott med ett glas rött vin, men inte kul när man blir trött så man nästan tvärsomnar eller får huvudvärk… :S

Rita-S
0

bra med tvartrött rakt innom sängdags skulle jag säga, men huvudvärken är ingen höjdare

Brittinger
0

Min farmor fick råd av sin dr att ta ett litet glas rödvin varje kväll. Detv är nu sisådär  40-45 år sedan skullle jag tro. Hon dog när jag var liten och ingen vet vad det var för fel med hennes höfter, har undrat om det är nå´t som är ärftligt , spec nu senaste åren när det börjat vara dagligen o i perioder dygnet runt.

Det var en dansk dr iaf, mer tolerant mot mer eller mindre komntroversiella metoder än svenska doktorer. 

Om det hjälpte vet jag inte heller, var bara tre fyra år när hon dog.

Hopi
0

#12: Det kanske inte är nåt dumt tips! Räcka ut tungan 

Jag undrar.. Gör det nåt att ta ett litet glas vin när man äter tex Naprosyn/Voltaren eller liknande???

Rita-S
0

jag klarar av att ta ett glass vin eller två tilsammans med citodon, tradolan, paralgin forte o alla dom receptfria själv. Jag har inte vågat mig på sprit tilsammans med dom, och jag vaktar mig väl för att blanda olika typer utan håller mig till ENBART likör, ENBART vin osv osv, men för mig har det gått mycket bra med ett eller två glass vin under en kväll :)

Hopi
0

Okey, ja det borde väl inte vara nån fara tycker jag.. Men jag är sån så jag brukar inte ta nåt med alkohol, om jag tagit Ipren bara.. Är väl lite överdrivet rädd för att blanda tabletter & alkohol… hum.. Men ska ju äta Naprosyn i 3 månader, och det skulle ju vara gott med ett vinglas NÅN kväll iaf! ;S

Rita-S
0

det brukar ofta stå nåt om det är kjänt att ALLA reagerar på alkohol och tabletterna. âr du i tvivel, fråga läkaren hur dom ser på ett glass vin till maten nån gong i mellan :)

Hopi
0

Det står inte nåt om det på lappen som följde med iaf..

Rita-S
0

Då är det med andra ord säkerligne inte alla som reagerar på att ta en liten klunk alkohol med den. Men ajg skulle nog frågat läkaren ändå jag.. :)

Hopi
0

Ja kanske det är bäst att fråga..

Anett
0

Alkohol gör ju att cirkulationen blir bättre vilket betyder att muskler får mer syre osv det är därför man mår lite bättre av alkohol när man har fibro sägs det.

Huvudvärk kommer av billiga viner därför att de är uppblandade med så mycket kemikalier… har jag hört. kemikalier är inte bra för våra kroppar som redan är känsliga.

Docks skall man komma ihåg att alkohol är ångesthöjande då det går ur kroppen. Så har man anlag för ångest och dricker innan man lägger sig så vaknar man med ångest så småningom. Men visst kan man somna gott, avslappnad och nästan utan smärtor!

Men snälla, blanda inte alkohol med mediciner. Det blir sådan belastning för lever och njurar. Vissa kombinationer kan dessutom leda till andings- och hjärtstillestånd. Men framför allt så är det alltså tungt för dina inre organ om det händer ofta.

Hopi
0

Det jag har hört är att vissa druvsorter ger huvudvärk.. Läste om det i en tidning förut, men minns inte vad det var för druvor..

Men ett litet glas rödvin på helgen till maten.. Det borde väl inte vara nån fara..? Alltså ett litet glas på en hel vecka.. Inte till varje gång man äter på helgen.. Generad Jag dricker sååå sällan, men typiskt nog fick vi tag på nåt rött vin, som jag såå gärna skulle vilja prova.. Inte vänta 3 månader… hum..

Anett
0

Var på systemet idag och passade på att fråga om billiga rödviner, kemikalier, huvudvärk osv. Hon svarade att:

Inget vin får ha mer än en viss mängd kemikalier och det är väldigt lite i alla. Däermot det man kan reagera på är svavel som finns i ALLT vin. Men om man luftar vinet, låter det stå i glaset ett bra tag innan man dricker det så försvinner svavlet eftersom det är flyktigt.

det där med druvsorter hade jag inte sett då så det frågade jag inte om. Intressant, måste forska vidare…he he

Hopi
0

Anett: Vad bra att du frågat om viner! =) Ja, rött vin ska ju ändå luftas. ;) Men som sagt, det är skillnad på olika druvsorter oxå.. Vore jättebra att veta vilka det är, så man slipper bli sååå trött av bara ett halvt glas rött vin.. Oskyldig

Har inte kollat upp om det går för sig att ta ett glas vin nån enstaka gång, fast man äter Naprosyn.. Har inte smakat nåt heller.. Ska fråga först!

Anett
0

Alltså, när det gäller tabletter och alkohol så är det väl egentligen två skäl för att låta bli. Vissa är rent livsfarliga ihop då de tillsammans med alkohol kan få hjärta och andning att stanna. Men de flesta är det bara så att effekten av medicinen ökar.

Det andra skälet är alltså att det blir sådan påfrestning för lever osv att både ta hand om mediciner och alkohol samtidigt. Men med vissa mediciner så kan man göra så att man tar ett halvt glas vin och dricker lika mycket eller mer vatten till. Då mår maskineriet bättre, men man får ändå njuta lite!!

Rita-S
0

#24 jo det är ju därför hon skal fråga läkaren först.. :)

Anett
0

Man kan ringa sjukvårdupplysningen eller gå in på patientfass också….som tips. Läkare kan ju vara svåra att få tag på.

Hopi
0

Ja, det kanske är enklare att ringa sjukvårdsupplysningen. Kan ju fråga om jag kan hoppa över kvällstabletten, om jag vill ta ETT glas vin istället, nån enda gång. :)  (haha Låter ju nästan som jag måste ha vin, men så är det absolut inte, eftersom jag inte dricker värst ofta och aldrig mycket! Men ett glas rött vin kan vara gott till mat nångång..)

mudkip
0

Dexofen e väl det enda jag vet som e direkt LIVSFARLIGT ihop med sprit, och nån sort some mot nervsmärta, neurotin el vad det heter.

annars dör man väl inte av ett enda glas, (dexofen kan man göra det) men ska väl undvika så gott det går,

jag kan inte varken dricka ett eller ett halvt glas vin/sprit/cider/öl el nåt med alkohol i, får våldsamma smärtor i 3-5 dagar efteråt, kan inte gå alls, bara ligger och skriker, och så får jag förstås migrän, men den e ju kronisk, så det gör ju ingen skillnad, men värken e vidrig, så för alla funkar det nog inte, sen kan det ju torka ut ledvätskan mm hos såna som har reumatoid artrit, men bara på vissa, så jag tror det e högst personligt vad som funkar.

för mig funkar inget.:)

ha en bra valborg/maj

mongu
0

Tänk bara på att det inte räcker att hoppa över tabletten på kvällen. Många läkemedel finns länge i kroppen o det tar lång tid innan det är borta. Med tanke på stackars levern som ska ta hand om allt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Delicious
0

Jag har märkt att toleransen är låg när jag dricker alkohol, blir så lätt påverkad och har märkt det mer o mer nu när man har fibron.

Jag drack ett litet glas vin och en liten öl här för några veckor sen,,o jisses…det var som man var döpackad…inte skoj..

så Alkohol?? nejtack

Rita-S
0

Många som har fått fibro är även mindre tåliga mot alkohol.
Utan att jag talar av erfarenhet värkar det på mig som att även många av dom som blir kjänsligä även har fått besvär med sina slemhinnor, tex att dom torkar ut och gissningsvis suger dom till sig alkohol som en svamp. Vilket igjen betyder att det går rakt i blodet = mindre mängd för det snurrar.

Och samtidig som det är så att alkohol värkar på hjärnan så man oftast blir litegrann mer avslappad.

men en sak skall vi fibrisar och smärtpasienter komma i håg: Alkohol är faktisk en toxin, och kroppen reagerar med att producera motgift (det är denna motgiften som berusar oss) och toxinet i sig själv är stressande för våra redan stressade muskler. Det är inte alla som upplever nån lättnan av ett glas rödvin :)
Jag därimot njuter gladligen av ett glas eller två en gong i blandt, jag går inte på mediciner till dagligen (tvärrnäkar) och är inte överkjänslig mot alkohol heller. Dock aktar jag mig väl för att överdriva ;)

Hopi
0

Ett glas vin tycker jag är gott nångång ibland. Det blir inte ofta, knappt en gång per månad ens. Men jag dricker bara för smaken, inte för alkoholens skull. Och att berusa mig.. Nej fy attan! Den tiden är förbi! ;)

Rita-S
0

#32 det är ju skillnad på att bli rusat och "lite glad i toppen" som min farmor brukar kalla det ;D

Anterrabae
0

jag har blivit mycket känsligare för alkohol sen jag drog ner mitt kolhydratintag. Förr kunde jag lätt dela en flaska vin med en kompis eller maken.. Nu blir jag lika snurrig av ett halvt till ett glas som förr krävde tre-fyra.. Kan bli riktigt bakis på ett glas vin.

Mindre kul. men man lär sig att dricka mindre.. det är inte värt att dricka mer och bli sjuk.

Men skillnad i tolerans sen jag fick fibro eller vad jag nu har har jag inte märkt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Hopi
0

Det sägs ju som sagt att fibron kan göra så att man tål mindre med alkohol. Men jag vet inte, eftersom jag dricker så små mängder o sällan och har gjort det i så många år, så tror jag mer på att det är "ovanan". ;) Dricker man ofta o mer, då tål man ju mer oxå. Blir det sällan o lite, då känner kroppen av dom små mängderna alkohol. Så jag tror det är därför för min del, som jag inte tål lika mycket som förr. Men så vill jag verkligen inte bli berusad heller! Det är ingen trevlig upplevelse tycker jag..  Fundersam

Hallenena
0

Jag är inte känsligare för alkohol i den bemärkelsen att jag blir påverkad av mindre mängd. Däremot så slår värken på dubbelt när den berusande fasen är över och min uttröttbarhet i hela kroppen ökar på markant.
Nu vet jag inte hur mycket som orsakas pga min ME/CFS och hur mycket "skuld" som ligger på fibromyalgin och för min del spelar det inte så stor roll.
Lägger man då på att jag måste vara utan mina dexofen i flera dagar så är det inte värt en enda droppe alkohol. Även väldigt små mängder gör mig jättedålig.
Tål man små mängder utan att det kostar för mycket och inte äter olämplig medicin så tror jag att det inte alls är så olämpligt med något glas vin odyl. Man skall dock vara på det klara med att alkohol är lika stor poteial att bli beroende av som av sömnmediciner om inte mer faktisk så jag uppmanar till att inte ta mer än nödvändigt och se till att vara lyhörd. Ökade symtom i sjukdom kan faktiskt tyda på beorende och risk för toleranshöjning finns också. Värst är toleranshöjning med beroende.
Det är alltså inte mindre risker med alkohol än stilnoct, imovane, sonata odyl. Alkohol är dessutom för kroppen mer giftigt än dessa sömntabletter som överlag är väldigt ogiftiga men som då kan ha otrevliga biverkningar.
Skall man använda alkohol som medicinering så bör man vara minst lika aktsam och nogran som andra mediciner och inte ta mer än nödvändigt.

Själv är jag nog lustig för jag har alltid sovit uruselt på alkohol även i mycket små mängder *s*

mongu
0

Sen tror jag att levern mår jättedåligt även av små mänder om man äter en del mediciner. Levern får ju ta hand om allt o denna blandning blir nog väl mycket.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!