Värre och värre
Värre och värre blir det. Jag var hos min NYA läkare för att få ett sjukintyg. Då var hon plötsligt helt frågande till varför jag skulle vara sjukskriven. Hon hade inte läst på alls, ändå var jag hos henne för en månad sedan för att förbereda henne på detta intyg och förklarade då allt om utförsäkring.
Hon visste inte vem jag var och trodde inte mina diagnoser sedan tidigare stämde eftersom jag verkade så frisk. Hon undrade varför jag tyckte att jag skulle vara sjuk för. Sambo sa till henne att läsa alla utredningar och papper som finns,där andra läkare uttalat sig om min arbetsförmåga.
Nu är det så att AF tycker att jag är så sjuk så jag inte kan vara kvar hos dem. Fks utredning visar att jag saknar arbetsförmåga men nya läkaren tycker att jag kan jobba heltid.
Du har ju inte varit sjukskriven sen i maj, säger hon plötsligt. Då har jag flera gånger förklarar om att jag varit sjukskriven sedan 2003 och utförsäkrats sista juni att jag har varit hos AF i tre månader och är för sjuk för att de ska ta emot mig och att jag därmed behöver ett sjukintyg för sjukskrivning.
Till slut sjukskrev hon mig en vecka! Jo tack! Efter den veckan har jag nog blivit frisk. Utan sambo hade hon inte ens gjort det. Han gav sig inte, och han kan vara väldigt envis.
Att skriva intyg så att jag kan söka permanent fanns inte i hennes värld över huvud taget. Det förstod hon inte alls.
Allt står dessutom i papperna som hon inte orkar läsa.
Ingen medicin, ingen remiss, inga prover att ta. Denna gången var sambo med och var påstridig. Det hjälpte inte i alla fall. Nu när han såg hur det faktiskt är kommer han aldrig mera låta mig gå ensam till läkaren.
>>>Malum domesticum<<<
Bra du har sambon med dig nu! Jag har inga ord!! Annars brukar det ju vara andra vägen om….o_O
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
men vad jobbigt! och sen tycker jag att jag har bekymmer :(

Eller hur!
Vi har nu fått igång ett samtal med läkaren och hon kanske har börjat reagera. Hon har gjort så många fel så det är inte klokt. Sen skyller hon på oss!!! Men nej, så mycket har jag lärt mig nu att inte ta på mig andras fel och misstag. Det som har gått fel är inte mitt fel.'
Sambo bröt ihop idag. Det har blivit för mycket. Han arbetar och sliter och gör allt hemma, nästan, och nu ryker mina pengar och läkaren sitter nästan och hånar därför att hon inte fattar läget.
Men har är på min sida till 100%
Vi har alla bekymmer. De ser bara olika ut.
Men otippat att AF och FK säger att jag saknar arbetsförmåga och min läkare säger att jag kan arbeta heltid! Jag kommer ringa tidningarna om detta om vi inte kommer överens.
Nu är det krig skulle jag vilja skriva men så är det inte.
Nu är det självförsvar som gäller.
>>>Malum domesticum<<<
men herregud, det är ingen ände på dessa stolpskott till läkare! Vart kommer dom ifrån? 
#3 håller på dig, bra att du orkar ta itu med det!
Usch vad jobbigt. Det är hemskt att man ska behöva vara frisk för att orka vara sjuk. Kämpa på o fortsätt stötta varandra!
Kram

Just nu håller jag på att skriva ner allt som hänt så att jag kan anmäla henne efteråt. Oavsett om jag blir sjukskriven eller inte bör jag nog anmäla detta.
>>>Malum domesticum<<<
bradär! :)
Ja, rent absurd situation. Och helt baklänges. Det brukar ju vara FK som sätter sig på tvären.
Kämpa på!

Igår sa hon att eftersom jag orkar kämpa och kan slåss för min sak så har jag ju arbetsförmåga.
Om jag inte kämpar får jag ingen ersättning och om jag kämpar så bevisar jag att jag är frisk och då får jag ingen ersättning!
>>>Malum domesticum<<<
en ren häxjakt på de sjuka!
#10 Det va det fräckaste! Vad vill hon att du ska göra egentligen? Lägga dig hemma o sen gå under både fysiskt, psykiskt o ekonomiskt. Den ska helt klart anmälas!! Kan du inte byta läkare? Det gjorde jag när jag nyligen fick ett stolpskott som tyckte jag skulle gå hem o ta en alvedon o ta mig samman. Hon ville inte skriva ut mediciner jag börjat ta o höll på att justera tillsammans med min förra läkare som tyvärr slutade. Bytte direkt o ingen frågade varför. Det har man ju rätt till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Byt läkare !
Jag håller på o byter bort min nya oxå , han talar inte svenka så man förstår , kan ingenting , upprepar sej om o om igen låter jättekonstig o virrig , har aldrig hört talas om fibro eller medicinen cymbalta *Suck*
Oj vad chockad jag blev när jag läste dina inlägg..vilka stolpskott det finns till läkare..därför jag drar mig för att söka hjälp när jag eg skulle behöva det, de bryr sig ju inte om en..byt läkare så att du kan få hjälp!
men tummen upp för att du kämpar! ska hålla tummarna att det går vägen för dig!

Var igår hos min nya husläkare. Jag fick hjälp av klinikchefen att byta. Hon tog mitt parti och sa att så får det inte gå till.
En jättestor man med ett nysvenskt namn. Inget jag skulle valt från en lista, och han var så bra. Lugn, verkade förstå, hade alla papper framme och han hade dessutom läst(!) dem. Nu ska han formulera ett sjukintyg till FK.
Han fick på kort tid ut otroligt mycket information dessutom undersökte han mig och skrev remiss för provtagning så det inte är något annat fel.
Trodde inte såna fanns.
>>>Malum domesticum<<<
Oj vad bra! Grattis till att du fått den hjälp du förtjänar, känns hoppfullt att det finns läkare som faktiskt bryr sig också 
*tummen upp*

Nu har jag anmält den första läkaren. De var jättevänliga på Patientnämnden och tyckte att jag råkat väldigt illa ut.
Den andra ska skriva ett intyg så att jag kan söka (permanent) sjukersättning. Jag har en tid snart.
Just nu är det lite lugn och ro tills nästa problem dyker upp.
>>>Malum domesticum<<<
Vad bra att du fick en bra läkare! Hoppas allt med FK ordnar sig nu iallafall

Tack alla för ert intresse och för ert stöd.
>>>Malum domesticum<<<
Vilken hemsk situation du hamnade i, rena skräcken för alla oss som är så beroende av läkare! Väldigt skönt att du fick en så bra o redig läkare istället för stolpskottet. Hoppas nu att ingenting mer strular för dig.
hej så himla jobbigt för dig tjocka berta. Jag lider verkligen med dig. Du har hamnat mellan stolarna. Tur du har din sambo i alla fall som stödjer dig. Jag är också livrädd för att hamna i detta. Men jag är inte sjukskriven ännu i alla fall. Men man vet aldrig hur länge man orkar. Man tar en dag i taget o det är en jäkla kamp hela tiden. hälsn yrla

Ja det finns ingen rättsäkerhet inom vården. Det mesta är väldigt godtyckligt verkar det som.
Nu är i alla fall den läkaren anmäld och jag får hjälp på nya vårdcentralen och av en läkare jag sökt privat. Det kostar 500 per besök men tro mig, det är det värt.
Första besöket gav mig så mycket hjälp som jag inte kunnat få på alla dessa år som jag funnit mig i att bli nonchalerad på förra vårdcentralen.
Jag är sjukskriven igen och sen får vi se vad FK hittar på härnäst.
>>>Malum domesticum<<<
#23 det kan vara väldigt värt de pengarna.. det är som jag skrivit förut i annan tråd, man kan få mycket bättre hjälp hos en privat, men det är ju inte gratis precis. vad bra att fk godkänt ditt intyg, jag väntar med spänning på hur det blir med mitt.