Städning
I dag fick jag städat hemma. Jag fick ett erbjudande om billig städning, lagligt, och tog det. Det känns underbart. Badrummet är äntligen rent igen. För jag hade hamnat efter ordentligt.
Jag läste lite bakåt i någon gammal tråd om städning. Någon mer som haft möjlighet att skaffa städhjälp? Städningen blir ju en större grej, för oss som har fibro, känns det som.
Några av er som har någon planering över er städning? Typ, ett rum i taget, diska några saker i taget, ett rum i veckan?
Är glad att jag äntligen tog tag i det och fick hjälp. Jag lär inte ha råd att ha det jämt men det var helt klart värt det för att komma ikapp igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Innan jag tog mig hjälp med städningen själv så tog jag ett rum om dagen. Men jag hade ändå gubben till hjälp. Så, det blev att städa ett rum i taget. Disken varje dag, jag älskar min diskmaskin.
Tvätten tar gubben. Damsugningen och tvädda badrummen tog han med.
Nu har vi tagit hjälp som damsugar, tvättar badrummen och golven. Rästen fördelar vi och späder ut litet..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ja, det blir jobbigt när man halkar efter :-(
Jag har städhjälp från kommunen (typ hemtjänst), pga sjukdom. Fördelen är att det är inkomstprövat, så om man har låg inkomst så betalar man mindre eller inget.
Provade innan ett privat företag med Rutavdrag, men de var inte vana vid hemstädning, så det blev inte så bra.
För mej blir kostnaden ungefär samma, men kommunens städtjänst städar bättre. Jag har också begärt att samma person ska komma, och för det mesta funkar det.
Det som jag gör själv delar jag upp i 5-minuters pass, tex torrmoppning, städa toa & handfat. Jag handdiskar varje kväll. Men det är så skönt att det kan bli ordentligt städat då och då. De gör även annat som jag ber om som strykning, potatisskalning, plocka bär mm
hej ja det borde jag också ha känner jag kommer att få ta det längre fram för känner att jag redan nu inte orkar. jag fick liksom ta sats o sedan kämpa på som attan med damsugare o tvättning. Nu är jag helt slut. hälsn yrlan

Städar jag så blir det inget annat gjort den dagen. Jag måste också varit "ledig" några dagar så jag har samlat energi för att ta itu med smutsen. Dessutom orkar jag kanske en fjärdedel av det som skulle behövas göras.
>>>Malum domesticum<<<
Om ett par veckor får jag städhjälp genom jobbavitt.se Det är en tjej som kommer och städar huset åt oss. Ska bli så skönt! 75 kr i timmen efter rut. Det är riktigt billigt! Hon ska ta all vardagsstäd plus dammsuga soffa och stolsdynor. Som jag längtar!
hej nu har jag skaffat en görbra grej! en roomba! en datadamsugare som funkar perfekt kostade 3149 kr är verkligen värt detta. Den tar rum efter rum, det luktar inte o det väsnas inte mycket. Det är också bra för min astma. Jag är görnöjd. Sedan kan jag moppa efteråt när jag orkar. hälsn yrlan