sömnstörningar
jag misstänker att mina tramadol ger mig sömnstörningar trots att jag tar zolpidem till natten. på dagen har jag mer energi än förut, inte så att jag springer hit och dit, men jag behöver inte ta min middagsnap som jag alltid gjort en stund förut. att slappa och se på tv är inga problem. men sen till kvälllen så känner jag mig inte lika trött och jag vaknar efter ca fyra timmar. det är inte kul när jag ska upp efter 1-2 timmar sedan. kan det vara tramadolen som stör min sömn? jag brukar ta den sista vid 16-tiden och lägger mig vid 22-tiden. hade inte samma sömnstörningar när jag åt citodon, men hade mer ont av dem. vad tror ni andra?

Svårt att säga har ju själv Tramadol som jag tar till natten och har inga besvär av detta slag.
Men känner du en skillnad mot när du inte hade Tramadol så kanske kan du testa att ta den lite tidigare på kvällen?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag hade svårt att sova på Tramadol. Min läkare säger att den kan ha uppiggande effekt. Men som alltid, det är olika från person till person.
#1 jag tar ju den sista vid 16-tiden, och det tycker jag nog borde räcka.. då har jag tagit en vid 5 och en vid 10-11.
#2 jo tack, visst blir man piggare! rena duracell-kaninen emellanåt :) men jag väljer hellre att vakna en gång på natten än att ha mer ont under dagen.

# 3 OK jag fattade dig fel när jag läste. Fick det till att du tog sista vid 22-tiden. Så du kan ju inte gärna ta den tidigare. Men märker du ett tydligt samband att det är Tramadol som gör dig piggare så kanske du ändå ska överväga att inte ta den.
Svårt att råda för vi reagerar ju så olika.
Nu kan jag ju tänka mig att du behöver ta den två gånger men vad händer om du tar bara en gång per dag? Har för mig att det finns en Tiparol som heter Tiparol OD och är sån att man bara tar den en gång per dygn.
Ser i FASS nu att den inte finns kvar så då var inte det nåt heller.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#4 inatt var jag uppe igen kl 00,45, gick till sängs ca 21,30. men då tog jag citodon då jag hade så ont, och sen somnade jag bra. vaknade och kände mig utvilad faktiskt ändå strax före 5. får väl återgå till citodon ett tag igen då. trist att man bara har de två att välja på.. att ta tramadol en gång per dag räcker inte, jag får ont efter 5-6 timmar om jag tar det lugnt.
Det finns Tramadol Retard som är långtidsverkande. Har en vän som tar dem, fast hon har inte fibro utan värk av annan orsak. De funkar bra för henne. Hon tar två om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Men jag vet att även hon haft problem ett tag med att sömnen blev störd.
Det är svårt, sådant här. Ont eller sömn osv. Hoppas du hittar något som funkar.

# 5 Den Tiparolen OD som tydligen inte finns längre var en sorts tablett som utsöndrades under hela dygnet. Så det gav en jämn fördelning.
Fast jag har testat den och tyckte inte den hjälpte.
Det är jättejobbigt när man inte hittar nåt som funkar bra. Hoppas ändå du ska få nåt som gör att du kan få sova för man orkar bättre om sömnen finns kvar.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag tar också Tramadol retard. Tar en vid sju på morgonen så räcker den hela dagen. Sen tar jag ingen på kvällen (Tramadol retard verkar i ca 8 timmar). Så är du inte sugen på att ha Citodon igen kan det vara ett alternativ :)
Jag kan inte heller sova men det beror iaf inte på tramadolen. Vet inte vad jag ska göra. Sover i snitt 2 timmar per natt o har så gjort alla dagar denna veckan. Det är så man håller på att bli knäpp.
#8 jag har Tramadol Retard hemma, men har inte provat dem, fick dem tidigt i våras. men om det är samma verksamma ämne så borde det ju bli samma sak?
det är ju så dumt, för jag måste ju lägga mig vid en viss tid annars orkar jag inte gå upp vid 5.. vore jag hemma helt så kunde jag anpassa sömnen efter medicinen så att säga. ska prata med läkaren nästa vecka när jag träffar henne för sjukskrivning.
Jo det är ju samma, men jag tänkte att du kanske inte behöver ta någon till natten? Eller du får så ont att du inte kan sova? Jag tar bara en Tramadol på morgonen som ju då varar hela dagen. Så till natten har den ju slutat verka :)
jag tog den sista vid 16-tiden så den hade ju slutat verka till natten. tycker jag iaf :) men så kanske det inte var. jag vill inte gärna ta starkare engångsdoser, hellre två mindre doser. idag har jag en riktig skitdag efter att jag var till sg för två dagar sedan. så jag måste börja med tramadol igen, sen får jag väl vakna om natten då, jag kan inte bara ha så här ont och vara som en zombie :) det känns verkligen var sg har tryckt och vilka delar jag tränat, det är inte fel att det gör ont, men jag måste kunna röra mig trots det.
Ja nu fattar jag. Det va jag som tänkte fel. Tänkte att tramadolen du tar på eftermiddagen verkar längre än den gör.
Undrans om det är därför jag inte kan sova?
Vet hur det är med för få sovtimmar o sönderhackade nätter. Tröttheten är nästan värre än värken. Hoppas verkligen du hittar något som funkar för dig.
Till natten tar jag propavan. Totalt värdelöst för mig. Det ska göra så man sover lugnare o inte vaknar. Det är inte beroendeframkallande utan en "snäll" medicin. Kanske är något för dig om du vågar dig på ännu ett piller? För mig funkar den inte alls. Men det är för att jag inte somnar förrän framåt morgonen. Propavan gör inte en sömnig som andra (beroendeframkallande) sömnmedel gör. Man måste kunna somna för att få nytta av dess effekter. Jag får väl be sambon klubba mig varje kväll vid tio-tiden så jag får några timmars skön sömn. :P ;)
jag kan inte somna utan zolpidem.. inte gör det saken bättre att man har en tidspress då man ska upp på morgonen, det vore skillnad om jag inte hade det, då kunde jag somna framför tv:n när som helst på natten, för att sen gå vidare till sängen. ja, det där med klubbning skulle ha varit fiffigt, om det inte hade gjort ont :))
inatt sov jag ialla fall dryga 4 timmar, sen kom katterna på att klockan var 5 och trodde väl att man skulle upp som vanligt. de började krafsa som bara den på dörren, och sen var det ju kört :) men jag var nöjd med sömnen. igår hade jag otroligt ont från nacken, och det var först när jag tog tramadolen som det lindrades. så jag får stå ut med att ev. vakna på natten då jag har mycket bättre livskvalitet om dagarna. och nu när jag börjat med bk så har jag mer ont i ryggen och behöver lindra den.
för övrigt så är det ju konstigt att katterna väcker mig vid den tiden jag brukar gå upp, och det har hänt många ggr förr. knepigt..
Vad skönt att tramadolen ger dig lindring. Det gör min med och det är därför jag väljer att ta dom. Även om de är beroendeframkallande som vi diskuterade i en annan tråd. Det är värt det för den livskvalitén man får tillbaka.
Haha jadu, katter är klipska. Kan både klockan o hur man bäst ser till att få vad de vill ha. De kan vara jobbiga, men man kan inte låta bli att älska dom :D Mina vet också när jag ska gå upp och de vet när sambon brukar komma hem efter jobbet. Då börjar vakandet vid dörren, följt av glada hälsningar som givetvis avslutas med att de kräver att få en varsin skinkbit vid kylskåpet :P
#15 de är underbara sällskap tycker jag.. jag hade inte katt på 20 år för att jag och ungen är allergiska, men vi hittade en ras som vi tål och det är så härligt! nu är kl 6 och jag har sovit dåligt inatt, men denna gång är det inte pillrens fel utan en viss tonåring som sprungit in och ut :)
Kul att ni hittade en ras ni tål:) Djur ger en så mycket.
Vilken ras har ni?
maine coon. det är konstigt att vi tål dem, för norsk skogkatt tål vi inte, sen har jag inte testat andra raser. men det finns ändå ingen finare än vår ändå
huskatter går inte alls, det är konstigt att det är så olika.
Jag va alltid hundmänniska innan men nu är det katter för hela slanten. Älskar dom o de är sånt behagligt sällskap när man går hemma själv på dagarna. Vill aldrig vara utan katt igen :) Roligt att du hittade en katt som funkade hos er Lillfjanten! Och Maine Coon är ju så maffiga o snygga :D
Jag funderar på att ringa min läkare o få något så jag somnar. Orkar inte detta mer :( Jag funkar inte på vardagen. När jag väl somnat framåt morgonen kommer jag knappt upp vid sju igen när jag ska ha upp sonen o skicka honom till skolan. Han kommer sent en del o jag hatar att min sömnbrist går ut över honom på andra sätt också. Trött o grinig jämt. Ska kolla upp det du tar Lillfjanten.
Och TACK för blommorna Lillfjanten!!! :D Blev superglad. Skickar över en alldeles osynlig (men rackarsn fin) bukett till dig med önskningar att du får sova gott i natt. (Har letat i timmar men ännu inte ett enda Guldmynt. Pengar har aldrig gillat mig haha).
Roligt att det uppskattas! :) Ja fråga din läkare om något att sova på, men sen undrar jag ju lite om du kan ta något sövande om du har mindre barn och då kanske inte vaknar så lätt? Hoppas att ni hittar nåt som passar dig, det är guld värt att få sova åtminstone 4-5 timmar i sträck.
Klart det uppskattas :D
Ja jag har också tänkt så. Vill inte sova FÖR tungt. Nu är visserligen min pojk 8 år och sambon finns ju här hela nätterna (åker till jobbet kl 06 på vardagarna) men ändå. Jag är svårväckt ändå när jag somnar vid fem o klockan ringder vid sju igen :S Får se vad de säger o jag kommer i så fall prova på helgen när sambon är här hela tiden för att se hur de funkar.
ja på helgerna kan du ju testa, låter bra. inatt fick jag faktiskt sova hela fem timmar, utan att bli väckt så det kanske inte är tramadolen ändå, den tog jag ca 1,5 timme innan läggdags. i min ålder så spökar ju hormonerna lite också, så det kan ju ha varit det som stört mig innan. :) hursomhelst så är det så skönt att känna att man fått sova och slappna av. sen förväntar jag mig ännu en timmes sömn när min nya madrass anländer! *ler*