Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 2475 ggr
TjockaBerta
2

Besök hos reumatologen

Var igår hos en reumatolog som undersökte mig. Jag fick en timme på mig och hon gick igenom allt i lugn och ro. Hon funderade lite på om jg hade spondylos och ville prova med kortison men efter att hon undersökt mig tyckte hon att det var klart att jag har fibromyalgi. Diagnosen har jag ju fått för länge sen så det var inget med det.

Däremot lyssnade hon noga på vad jag sa om hur jag tål mediciner och att man skrivit ut sånt som jag inte tycker hjälper. Hon ställde några frågor och skrev sen ut Lyrica och Orudis.

Hon ville att jag skulle ta sänkan för spondylosen. Hon noterade att jag har artros i alla småleder och förmodligen då också i ryggraden, där ajg har så överont så jag ibland inte kan ligga på rygg.

Jag har ju tidigare berättat hur jag blivit nonchalerad eller att man skrivit ut mediciner utan att lyssna på mig. Så det har besöket kändes jättebra. Hon tyckte inte heller att det jag fått tidigare var bra i mitt fall. För en gångs skulle känner jag stort förtroende för medicinerna jag fick, för att hon lyssnade och tänkte efter och inte bara skrev ut "nåt som brukar vara bra".

Det finns många trådar här om LYrica och många beskrivningar om hur den fungerar. Till mig sa hon att den hjälper mig att sova bättre och jag slipper ångest och oro. Orudis skulle jag ta periodvis när jag får inflammationer i lederna. 2-3 veckor vid behov. Hon förstod också att alla reagerar olika och sa att en för en del människor är Panodil det bästa. Man får prova sig fram.

Det var värt att betala för att gå privat men så synd att det ska vara så. I natt sov jag i alla fall väldigt bra. Hoppas Lyrican hjälper mig.

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
0

Skönt att uppleva det finns såna bra läkare med! Grattis till et lyckat läkarbesök. Nu hoppas jag medicinerna fungerar för dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

kajsa-kavat
0

Visst är det härligt när man träffar en sådan läkare som verkligen tar tag i problemet Glad Hoppas att medicinerna hjälper dig.

hoppetossan
0

Roligt att höra att det var ett lyckat läkarbesökGlad hoppas att medicinerna kommer att fungera för dig!